AutomotoronderdelenPremium

Waarom heeft deze BMW 4 Coupé geen trekkracht?

Werkplaatstip

Een BMW 4 Coupé zonder trekkracht: dat is alsof je een topsprinter op de startlijn ziet staan met zijn veters aan elkaar geknoopt. Allesbehalve een fijne situatie. Deze BMW schoot bovendien voortdurend in noodloop en leverde nauwelijks nog vermogen. Een duidelijke indicatie dat er iets serieus mis is.

Waarom heeft deze BMW 4 Coupé geen trekkracht?
Waarom heeft de BMW 4 Coupé uit deze casus geen trekkracht?

Is dit een klassiek ‘turboprobleem’, of zit het toch anders? De garagist had eerder zelf al de foutcode P0299 uitgelezen, wat wijst op een te lage turbodruk. Op basis van eerdere ervaringen met deze foutcode dachten we spontaan aan speling op de hevel van de wastegate. Bij benzinemotoren komt dat vaker voor, vooral door slijtage aan de verbinding tussen de actuatorstang en de wastegate-hevel. Die slijtage ontstaat doorgaans door de hoge verbrandingstemperaturen die bij benzinemotoren eigen zijn aan het concept.

Extra controle

We vroegen de garagist daarom eerst om de speling op die verbinding te controleren. Als er effectief speling zit op de verbinding tussen de actuatorstang en de wastegate-hevel, zou dat normaal gezien sowieso tot een storing leiden. Vandaar ook de extra check. Daarnaast vroegen we ook om de speling op de turbine-as te controleren, zodat we zeker wisten dat er geen sprake was van een smeringsprobleem.

Radiale speling is in principe normaal, maar overmatige speling uiteraard niet. Axiale speling is daarentegen nooit gewenst. Het antwoord van de garagist bracht in elk geval wat meer duidelijkheid: "Er is geen speling op de wastegate-hevel en de turbine-as vertoont normale speling."

Daarmee konden we die mogelijke oorzaak uitsluiten en werd duidelijk dat het probleem dieper zat.

Turbinehuis
Links een turbinehuis in goede staat, rechts één in slechte staat

Tijd voor demontage en nadere inspectie

We adviseerden om de turbo te demonteren en op te sturen voor verdere inspectie. Toen de turbo binnenkwam en werd gedemonteerd, viel meteen iets op: in het turbinehuis zat een gat. Iets wat daar vanzelfsprekend niet thuishoort. Verder zagen onze technici bij de demontage sporen van aanzienlijke hitteontwikkeling.

En jawel: verkleuringen aan onderdelen en de broze toestand van het materiaal wezen op extreme temperaturen.

Aluminium én extreme hitte: een rode vlag

Dat bracht ons op een cruciaal punt: het type uitlaatspruitstuk. In deze BMW gaat het om een watergekoeld aluminium spruitstuk. Aluminium wordt in dergelijke toepassingen nog niet zo vaak gebruikt, maar het komt stilaan meer voor. Het is lichter dan gietijzer, makkelijker te vormen en bovendien beter bestand tegen corrosie. Tegelijkertijd is het minder sterk en vooral gevoeliger voor hoge temperaturen.

De rol van aluminium en het ontbreken van koeling

En precies in die combinatie – aluminium én een gebrek aan koeling – lijkt de oorzaak te zitten. We vermoedden in elk geval dat er geen, of onvoldoende, koelvloeistof naar het spruitstuk werd geleid. Aluminium kan – zoals gezegd – minder goed tegen hitte dan gietijzer. En als er dan ook nog een koelingsprobleem optreedt, is schade nooit veraf.

In dit geval leidde dat tot oververhitting, een beschadigd turbinehuis en uiteindelijk een turbo die zijn werk niet langer kon doen. Voilà: een auto zonder trekkracht.

Belangrijke les: kijk altijd verder dan foutcodes

Deze casus toont nog maar eens aan dat een foutcode als P0299 niet automatisch betekent dat de oorzaak meteen duidelijk of voor de hand liggend is. Door verder te kijken naar de context en de gebruikte materialen – in dit geval een aluminium uitlaatspruitstuk – ontdek je de échte oorzaak.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.