“Doordat nieuwe wagens minder uitstoten, blijft veel vervuiling in de motor hangen”
Emmanuel Motors ziet verschuiving van probleem: van emissie naar duurzaamheid

Vrij en ongebonden. Zo kan je de beroepsingesteldheid van Emmanuel Dekeyser samenvatten. De garagist uit Nazareth begon eraan in 1990 en heeft zich nooit vastgepind op één bepaald merk, integendeel. Maar omdat het voor een klein bedrijf niet altijd evident is om steeds mee te zijn met alle laatste snufjes van elk merk, laat staan met de onderhoudstools ervan, besliste hij om toe te treden tot het Requal-netwerk. Dat verschaft hem toegang tot een schat aan informatie, terwijl zijn onafhankelijkheid intussen gewaarborgd blijft. CarFix had een boeiend gesprek met Emmanuel Dekeyser die duidelijk weet wat hij wil, en wat niet.
Gestart in bijberoep
Emmanuel Dekeyser startte in 1990 in bijberoep als zelfstandig ongebonden garagist. “Ik heb altijd vrijwel alle merken onderhouden”, steekt Dekeyser van wal. “Al snel evolueerde de zaak richting een voltijdse zelfstandige activiteit. Dankzij mijn vrouw, Isabel, die naast haar werk als verpleegkundige, voltijds de zorg van onze twee zonen op zich neemt, krijg ik de kans om me volop te focussen op mijn klanten en de mechanische of elektrische problemen die ze hebben met hun wagens.”
Geen verkoop

Klanten kunnen bij Emmanuel Dekeyser terecht voor onderhoud van en herstellingen aan hun wagen of bestelwagen tot 3,5 ton. Hij beschikt over de nodige knowhow en expertise door zijn jarenlange werkervaring, de regelmatige investering in nieuw materiaal enzovoort. Niet zelden vragen collega-garagisten hem zelf om advies. “Ik hou me niet bezig met de aan- en verkoop van wagens”, stelt hij. “Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bijvoorbeeld voor wagens die ik zeer goed ken omdat ik de eigenaar, zijn rijstijl en de onderhoudshistoriek van de wagen ken. Maar door de band genomen, doe ik onderhoud en herstellingen. Klanten zijn vooral particulieren en zelfstandigen uit de onmiddellijke omgeving. Veel klanten komen direct na de aankoop van hun wagen op onderhoud bij mij. Anderen wachten tot wanneer hun wagen uit de garantieperiode is. Veel automerken maken immers een probleem van de garantie wanneer wagens niet bij officiële dealers onderhouden worden. Dit is onwettelijk: een garantie blijft altijd lopen, ook al wordt een wagen bij een niet-officiële dealer onderhouden.”
Corona zorgt voor uitstelgedrag
De eerste golf in de coronapandemie heeft Emmanuel Motors Nazareth niet al te veel parten gespeeld. “Eigenlijk heeft die iets rustigere periode ervoor gezorgd dat ik een aantal projecten uit de wachtkamer kon halen en eindelijk voltooien. Momenteel is de tweede golf volop aan de gang (dit interview werd afgenomen in oktober 2020, n.v.d.r.). En nu merken we toch dat het veel kalmer aan het worden is. Ook bij collega’s en leveranciers hoor ik hetzelfde geluid. Ik merk dat heel wat klanten oprecht bang zijn van wat er nog allemaal komen gaat. Gevolg daarvan is uitstelgedrag. Bepaalde noodzakelijke ingrepen aan hun wagen worden uitgesteld. Bovendien wordt er door al het telewerk veel minder met de wagen gereden, waardoor een onderhoud niet zo frequent moet gebeuren als in normale tijden.”
Naburige LEZ speelt klanten parten

Bijkomend gegeven in de randgemeenten rond Gent, maar ook rond Brussel en Antwerpen, is de aanwezigheid van een nabijgelegen lage-emissiezone (LEZ). “Voor veel klanten is de opstap van hun hedendaagse wagen naar een LEZ-conforme wagen niet altijd evident. Ik zie die trend nog niet meteen goedkomen. Iedereen krijgt nu het advies om een benzinewagen aan te schaffen omdat je daarmee probleemloos en tijdloos de LEZ binnen mag. Eerlijk gezegd vind ik dat vaak inferieure wagens. In hun poging om de wagens zo licht mogelijk te houden, kiezen de constructeurs in mijn ogen te vaak voor een afwerking met inferieure materialen.”
“Bovendien is er zeer veel interne vervuiling in de motor zelf. De schadelijke stoffen worden niet meer uitgestoten maar blijven in de wagen zelf. Op termijn leidt dit tot verstoppingen met alle gevolgen van dien. Onderdelen moeten worden vervangen door dure nieuwe onderdelen. In hoeverre dat dan allemaal de duurzaamheid ten goede komt, durf ik te betwijfelen. Men gaat, zoals zo vaak, voor een heel korte termijnvisie. Het is dus een heel dubbel verhaal. Het probleem verschuift van luchtvervuiling naar duurzaamheid.”
Ook inzake het beleid rond elektrische wagens is Emmanuel Dekeyser streng voor de beleidsmakers. “In eerste instantie kreeg iedereen royaal subsidies voor de aankoop van een dure elektrische wagen. Nu zijn die subsidies afgeschaft. Het aandeel elektrische wagens is echter klein gebleven. En wie er toch een heeft, vindt onvoldoende laadpalen. Ik denk dat ik recht van spreken heb, want mijn klantenbestand is heel divers, gaande van de chauffeur die in de dorpskern blijft tot de zaakvoerder die 60.000 kilometer per jaar afmaalt.”
Hybride en waterstof wordt de toekomst
In de niet zo heel verre toekomst ziet Emmanuel Dekeyser een dubbel verhaal. “Ik vermoed dat het een combinatie van elementen zal worden. Puur elektrisch rijden zal enkel haalbaar zijn voor wie maximaal 250 kilometer per dag rijdt. Ook lpg- en CNG-wagens zijn volgens mij niet echt oké. De techniek bestaat al ruim 50 jaar en al die tijd zijn er toch wel problemen mee geweest. Ik geloof meer in de hybridewagens die grotendeels elektrisch rijden en waarmee je desnoods wel langere afstanden kan overbruggen. Veelbelovend vind ik alvast de wagens op waterstof. Onder andere Colruyt is volop aan het investeren in dergelijke wagens. Dit zal uiteraard enkel kunnen werken als er voldoende plaatsen voorzien worden om veilig waterstof te tanken. Eén ding is zeker: voor mijn werkgebied zullen er sowieso voldoende uitdagingen blijven.”

“Requal geeft ons toegang tot een schat aan info en tools”
Recent sloot Emmanuel Motors aan bij Requal, een professioneel netwerk van garagisten met stielkennis. “Een van de hoofdredenen om bij dat netwerk aan te sluiten, was het feit dat het als kleine garagist niet altijd eenvoudig is om van alle merken van alles op de hoogte te blijven. Je probeert je wel in de mate van het mogelijke bij te scholen via georganiseerde opleidingen van verschillende leveranciers, maar toch had ik het gevoel steeds een stuk te missen. De vernieuwing van de technieken gebeurt zodanig intensief dat ik nood had aan een partner voor verdere ondersteuning, uiteraard aan een redelijke prijs. Aangezien ik aan voertuigen van diverse merken werk, is het voor ons nodig te kunnen beschikken over alle mogelijke tools van deze merken. Alle tools aankopen van alle merken is echter geen optie wegens veel te duur en niet rendabel. Via Requal krijg ik toegang tot al die tools, dit heeft me doen beslissen om toe te treden tot dit netwerk. Extra werk genereer ik er niet door, ik had immers al naambekendheid genoeg in onze streek. Desalniettemin ben ik zeer tevreden over de samenwerking met Requal. Het is een onmiskenbare luxe om als kleine garagist volledig onafhankelijk mijn eigen ding te kunnen doen.”
Uitbreiding niet aan de orde
Momenteel werkt enkel Emmanuel Dekeyser voor Emmanuel Motors. “Ik leg de lat voor mezelf vrij hoog, personeel die aan mijn normen en kwalificaties werkt, is moeilijk te vinden en is duur te betalen. Vandaar dat ik samenwerk met een mede-collega, Bart, die op zelfstandige basis en met dezelfde ambitie als mezelf één of meerdere dagen in de week, naargelang de werkdruk, komt meewerken. Zo kan ik de klant nog altijd persoonlijk benaderen en hem de service geven alsof ik aan mijn eigen wagen aan het werken ben. Voor veel klanten is het immers een absolute meerwaarde dat ik als technicus en mechanicus met hen meedenk.”
Emmanuel Dekeyser vindt het belangrijk dat er in de toekomst bekwame, goedopgeleide jongeren kunnen afstuderen als mecanicien. “Verschillende periodes tijdens het schooljaar kunnen studenten hier stage lopen. Het voordeel is dat de student verschillende automerken te zien krijgt en rechtstreekse opleiding krijgt via mezelf. De jongeren hebben vooral nood aan de basiskennis om dan door te groeien naar de specificaties van iedere wagen.”