Uitlaten & katalysatorenPremium

“Doordat nieuwe wagens minder uitstoten, blijft veel vervuiling in de motor hangen”

Emmanuel Motors ziet verschuiving van probleem: van emissie naar duurzaamheid

Klanten kunnen bij Emmanuel Dekeyser terecht voor onderhoud van en herstellingen aan hun wagen of bestelwagen tot 3,5 ton
Klanten kunnen bij Emmanuel Dekeyser terecht voor onderhoud van en herstellingen aan hun wagen of bestelwagen tot 3,5 ton

 
Vrij en ongebonden. Zo kan je de beroepsingesteldheid van Emmanuel Dekeyser samenvatten. De garagist uit Nazareth begon eraan in 1990 en heeft zich nooit vastgepind op één bepaald merk, integendeel. Maar omdat het voor een klein bedrijf niet altijd evident is om steeds mee te zijn met alle laatste snufjes van elk merk, laat staan met de onderhoudstools ervan, besliste hij om toe te treden tot het Requal-netwerk. Dat verschaft hem toegang tot een schat aan informatie, terwijl zijn onafhankelijkheid intussen gewaarborgd blijft. CarFix had een boeiend gesprek met Emmanuel Dekeyser die duidelijk weet wat hij wil, en wat niet.

Gestart in bijberoep

Emmanuel Dekeyser startte in 1990 in bijberoep als zelfstandig ongebonden garagist. “Ik heb altijd vrijwel alle merken onderhouden”, steekt Dekeyser van wal. “Al snel evolueerde de zaak richting een voltijdse zelfstandige ac­tiviteit. Dankzij mijn vrouw, Isabel, die naast haar werk als verpleegkundige, voltijds de zorg van onze twee zonen op zich neemt, krijg ik de kans om me volop te focussen op mijn klanten en de mechanische of elektrische pro­blemen die ze hebben met hun wagens.”

Geen verkoop

Emmanuel met medecollega Bart, die op zelfstandige basis sommige dagen komt meewerken
Emmanuel met medecollega Bart, die op zelfstandige basis sommige dagen komt meewerken

Klanten kunnen bij Emmanuel Dekeyser terecht voor onderhoud van en herstellingen aan hun wagen of bestelwagen tot 3,5 ton. Hij be­schikt over de nodige knowhow en expertise door zijn jarenlange werkervaring, de regelmatige investering in nieuw materiaal enzovoort. Niet zelden vragen collega-garagisten hem zelf om advies. “Ik hou me niet bezig met de aan- en verkoop van wagens”, stelt hij. “Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bijvoorbeeld voor wagens die ik zeer goed ken omdat ik de eigenaar, zijn rij­stijl en de onderhoudshistoriek van de wagen ken. Maar door de band genomen, doe ik on­derhoud en herstellingen. Klanten zijn voor­al particulieren en zelfstandigen uit de onmiddellijke omgeving. Veel klanten komen direct na de aankoop van hun wagen op onderhoud bij mij. Anderen wachten tot wanneer hun wagen uit de garantieperiode is. Veel automerken maken immers een probleem van de garantie wanneer wagens niet bij officiële dealers onderhouden worden. Dit is onwettelijk: een garantie blijft altijd lopen, ook al wordt een wagen bij een niet-officiële dealer onderhouden.”

Corona zorgt voor uitstelgedrag

De eerste golf in de coronapandemie heeft Emmanuel Motors Nazareth niet al te veel parten gespeeld. “Eigenlijk heeft die iets rus­tigere periode ervoor gezorgd dat ik een aan­tal projecten uit de wachtkamer kon halen en eindelijk voltooien. Momenteel is de tweede golf volop aan de gang (dit interview werd afgenomen in oktober 2020, n.v.d.r.). En nu mer­ken we toch dat het veel kalmer aan het wor­den is. Ook bij collega’s en leveranciers hoor ik hetzelfde geluid. Ik merk dat heel wat klan­ten oprecht bang zijn van wat er nog allemaal komen gaat. Gevolg daarvan is uitstelgedrag. Bepaalde noodzakelijke ingrepen aan hun wa­gen worden uitgesteld. Bovendien wordt er door al het telewerk veel minder met de wa­gen gereden, waardoor een onderhoud niet zo frequent moet gebeuren als in normale tijden.”

Naburige LEZ speelt klanten parten

Emmanuel met medecollega Bart, die op zelfstandige basis sommige dagen komt meewerken
Emmanuel Dekeyser vindt het belangrijk dat er in de toekomst bekwame, goedopgeleide jon­geren kunnen afstuderen als mecanicien

Bijkomend gegeven in de randgemeenten rond Gent, maar ook rond Brussel en Antwer­pen, is de aanwezigheid van een nabijgele­gen lage-emissiezone (LEZ). “Voor veel klanten is de opstap van hun hedendaagse wagen naar een LEZ-conforme wagen niet altijd evi­dent. Ik zie die trend nog niet meteen goedkomen. Iedereen krijgt nu het advies om een benzinewagen aan te schaffen omdat je daar­mee probleemloos en tijdloos de LEZ binnen mag. Eerlijk gezegd vind ik dat vaak infe­rieure wagens. In hun poging om de wagens zo licht mogelijk te houden, kiezen de con­structeurs in mijn ogen te vaak voor een afwerking met inferieure materialen.”

“Bovendien is er zeer veel interne vervuiling in de motor zelf. De schadelijke stoffen worden niet meer uitgestoten maar blijven in de wa­gen zelf. Op ter­mijn leidt dit tot verstoppingen met alle ge­vol­gen van dien. Onderdelen moe­ten worden vervangen door dure nieuwe on­der­delen. In hoe­verre dat dan allemaal de duur­zaamheid ten goede komt, durf ik te be­twijfelen. Men gaat, zoals zo vaak, voor een heel korte termijnvisie. Het is dus een heel dubbel verhaal. Het pro­bleem verschuift van luchtvervuiling naar duur­zaamheid.”

Ook inzake het beleid rond elektrische wa­gens is Emmanuel Dekeyser streng voor de beleidsmakers. “In eerste instantie kreeg ie­dereen royaal subsidies voor de aankoop van een dure elektrische wagen. Nu zijn die subsidies afgeschaft. Het aandeel elektrische wa­gens is echter klein gebleven. En wie er toch een heeft, vindt onvoldoende laadpalen. Ik denk dat ik recht van spreken heb, want mijn klantenbestand is heel divers, gaande van de chauffeur die in de dorpskern blijft tot de zaakvoerder die 60.000 kilometer per jaar af­maalt.”

Hybride en waterstof wordt de toekomst

In de niet zo heel verre toekomst ziet Emmanuel Dekeyser een dubbel verhaal. “Ik ver­moed dat het een combinatie van elementen zal worden. Puur elektrisch rijden zal enkel haalbaar zijn voor wie maximaal 250 kilometer per dag rijdt. Ook lpg- en CNG-wagens zijn volgens mij niet echt oké. De tech­niek bestaat al ruim 50 jaar en al die tijd zijn er toch wel problemen mee geweest. Ik geloof meer in de hybridewagens die grotendeels elektrisch rij­den en waarmee je des­noods wel langere af­standen kan overbrug­gen. Veelbelovend vind ik alvast de wagens op waterstof. Onder an­dere Colruyt is volop aan het investeren in dergelijke wagens. Dit zal uiteraard enkel kun­nen werken als er vol­doende plaatsen voorzien worden om veilig waterstof te tanken. Eén ding is zeker: voor mijn werkgebied zul­len er sowieso voldoende uitdagingen blij­ven.”

Emmanuel Motors sloot aan bij Requal, een professioneel netwerk van garagisten met stielkennis. “Aangezien ik aan voertuigen van diverse merken werk, is het nodig over alle tools van deze merken te beschikken”
Emmanuel Motors sloot aan bij Requal, een professioneel netwerk van garagisten met stielkennis. “Aangezien ik aan voertuigen van diverse merken werk, is het nodig over alle tools van deze merken te beschikken”

 
“Requal geeft ons toegang tot een schat aan info en tools”

Recent sloot Emmanuel Motors aan bij Requal, een professioneel netwerk van garagisten met stielkennis. “Een van de hoofdredenen om bij dat netwerk aan te sluiten, was het feit dat het als kleine garagist niet altijd eenvoudig is om van alle merken van alles op de hoogte te blijven. Je probeert je wel in de mate van het mogelijke bij te scholen via georganiseerde op­leidingen van verschillende leveranciers, maar toch had ik het gevoel steeds een stuk te missen. De vernieuwing van de technieken gebeurt zodanig intensief dat ik nood had aan een partner voor verdere ondersteuning, uiteraard aan een redelijke prijs. Aangezien ik aan voertuigen van diverse merken werk, is het voor ons nodig te kunnen beschikken over alle mogelijke tools van deze merken. Alle tools aankopen van alle merken is echter geen optie wegens veel te duur en niet rendabel. Via Requal krijg ik toegang tot al die tools, dit heeft me doen beslissen om toe te treden tot dit netwerk. Extra werk genereer ik er niet door, ik had immers al naambekendheid ge­noeg in onze streek. Desalniettemin ben ik zeer tevreden over de samenwerking met Requal. Het is een onmiskenbare luxe om als kleine garagist volledig onafhankelijk mijn eigen ding te kunnen doen.”

Uitbreiding niet aan de orde

Momenteel werkt enkel Emmanuel Dekeyser voor Emmanuel Motors. “Ik leg de lat voor mezelf vrij hoog, personeel die aan mijn normen en kwalificaties werkt, is moeilijk te vinden en is duur te betalen. Van­daar dat ik samenwerk met een mede-collega, Bart, die op zelfstandige basis en met de­zelfde ambitie als mezelf één of meerdere dagen in de week, naargelang de werkdruk, komt mee­werken. Zo kan ik de klant nog altijd persoonlijk benaderen en hem de ser­vice geven alsof ik aan mijn eigen wagen aan het werken ben. Voor veel klanten is het im­mers een absolute meerwaarde dat ik als technicus en mechanicus met hen meedenk.”

Emmanuel Dekeyser vindt het belangrijk dat er in de toekomst bekwame, goedopgeleide jon­geren kunnen afstuderen als mecanicien. “Ver­schillende periodes tijdens het schooljaar kun­nen studenten hier stage lopen. Het voordeel is dat de student verschillende automerken te zien krijgt en rechtstreekse opleiding krijgt via mezelf. De jongeren hebben vooral nood aan de basiskennis om dan door te groeien naar de specificaties van iedere wagen.”   

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jan De Naeyer
company corner

DOYEN AUTO BELGIUM

AMADEUS SQUARE - W.A. MOZART LAAN 8 , DROGENBOS 1620
AutobatterijenElektrische componentenAuto klimatisatieAutomotoronderdelenOverbrengingen & koppelingenOntstekingenRuitenwissersUitlaten & katalysatorenAuto onderdelenAutoremmenAutotuningBouwmachinesElektroAuto aircoanalysersRiemenBatterijladers & startersChassis & ophangingAutodiagnoseapparatuurLichtenafstellingGaragesGroothandel autoonderdelenElektrische gereedschappenHandgereedschappenHydraulische gereedschappenMeet- & regelapparatuurPneumatische gereedschappenCompressorenLasapparatuurLassenKoelvloeistoffen & additievenRollend materieelFossiel aangedreven personenwagensFleet managementVerven & lijmenWerkbanken
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine