Uit de scholenPremium

Campus HAST investeert in nieuwbouw Autotechnieken

Aanpak en uitrusting werpen vruchten af

Er waait sinds 2015 een innovatieve wind op Campus HAST in Hasselt. Dat uit zich in de nieuwe moderne gebouwen. De afdeling Autotechnieken is een van de visitekaartjes. Maar liefst 2 miljoen euro werd geïnvesteerd in de nieuwbouw, inrichting en omgevingsaanleg. Rik Broekmans (technisch adviseur Autotechnieken): “De nieuwbouw werd eind verleden jaar geopend en werpt nu reeds vruchten af. Leerlingen én ouders zijn onder de indruk van onze aanpak en hypermoderne uitrusting.”

Campus HAST investeert 2 miljoen euro in nieuwbouw Autotechnieken
HAST Katholiek Onderwijs Hasselt maakt deel uit van de scholengemeenschap Sint-Quintinus. De campus telt momenteel ongeveer 1.850 leerlingen, waarvan circa 1.500 leerlingen in de zachte en harde sector

Campus HAST

HAST Katholiek Onderwijs Hasselt maakt deel uit van de scholengemeenschap Sint-Quintinus. De campus telt momenteel ongeveer 1.850 leerlingen, waarvan circa 1.500 leerlingen in de zachte en harde sector (bouw, hout, elektriciteit, autotechnieken en mechanica). De richting Autotechnieken is met een 70-tal leerlingen (derde graad bso, tso, specialisatiejaar Auto-Elektriciteit) een van de grootste afdelingen. Dat is ooit anders geweest, vertelt Rik Broekmans (technisch adviseur Automechanica Campus HAST). Hij stapte 17 jaar geleden van de privésector over naar het onderwijs/campus HAST, waar hij sinds 7 jaar afdelingshoofd is van de afdeling Autotechnieken: “Toen ik hier van start ging, hadden we meer dan 1.000 leerlingen. Op een gegeven moment zakte het aantal onder de 500. Nu zijn we opnieuw in stijgende lijn. Ik denk dat men de voordelen van knelpuntberoepen en technische jobs begint in te zien. Wie met zijn handen wil werken, moet echter meteen op de juiste plaats zitten. Ik zeg altijd dat Latijn even moeilijk is als Autotechnieken. Elke richting impliceert immers specialistische kennis. Jammer genoeg staat het woord ‘beroeps’ of ‘technisch’ er vaak voor, maar dat zal verdwijnen. Vanaf 1 september 2021 gebruiken we de benaming AR (arbeidsrichting) Mechanica finaliteit, dubbele finaliteit Voertuigtechnieken (werken of doorstromen) en een echte doorstroomfinaliteit voor bijvoorbeeld technologische wetenschappen. Een belangrijke troef voor de toekomst is dat we op basis van de nieuwe onderwijsmatrix vanaf september 2021 in de tweede graad een opleiding Voertuigtechnieken aanbieden. Men zal dus reeds vanaf het derde jaar kunnen inschrijven voor de opleiding Voertuigtechnieken. We focussen op basiskennis, maar ook op elektrische en hybridevoertuigen.”

Rik Broekmans (technisch adviseur Autotechnieken): “We kozen bewust voor een moderne uitrusting die toegankelijk blijft voor leerlingen”
Rik Broekmans (technisch adviseur Autotechnieken): “We kozen bewust voor een moderne uitrusting die toegankelijk blijft voor leerlingen”

Rik Broekmans is ervan overtuigd dat het aantal elektrische en hybridevoertuigen zal stijgen, maar de verbrandingsmotoren zullen volgens hem niet zomaar verdwijnen: “De elektrische voertuigen zijn al een tijdje op de markt maar de merken zijn er nog niet in geslaagd om met een voertuig uit te pakken dat in het dagelijks verkeer even functioneel kan worden gebruikt. Het gaat over rijbereik en prijs. Waterstof is ook een optie, maar het moet haalbaar en betaalbaar zijn.”

Topleerkrachten

De goed opgeleide leerkrachten zijn een van de sterktes van de afdeling Autotechnieken, aldus Rik Broekmans: “Leraars die het onderwijs verlaten, moeten in principe meteen meekunnen in de bedrijfswereld. Mijn 7 collega’s zijn zeer gemotiveerd. Hun job is hun passie. De een is gespecialiseerd in koetswerk, de ander in elektronica, mechaniek of zuiver sleutelwerk. Op die manier vormen we een perfect team, wat de leerlingen ten goede komt. We volgen intensief opleidingen om bij te blijven en zijn niet merkgebonden. We hebben overal onze connecties en samenwerkingen met de vele autodealers die in de buurt gevestigd zijn. Maar we werken ook samen met andere scholen in de omgeving, waarbij we identiek onderwijs proberen aan te bieden.”

Het team van de opleiding Autotechnieken, waarbij elke leraar binnen een specifiek domein gepassioneerd is door het vak
Het team van de opleiding Autotechnieken, waarbij elke leraar binnen een specifiek domein gepassioneerd is door het vak

Nieuwbouw Autotechnieken

Een andere troef is de hypermoderne uitrusting. Rik Broekmans: “In 2015 lagen de eerste plannen voor de nieuwbouw Autotechnieken (950 m²) op tafel. Het vorige gebouw was niet meer up-to-date voor het stijgende aantal leerlingen. We kozen bewust voor een moderne inrichting die toegankelijk is voor de leerlingen. Zij staan centraal en moeten de juiste opleiding krijgen.”

Campus HAST investeert 2 miljoen euro in nieuwbouw Autotechnieken

Het financieel plaatje vormde een heuse uitdaging. Aan de nieuwbouw, inrichting en buitenaanleg hangt een prijskaartje van 2 miljoen euro. Rik Broekmans: “We spraken Agion aan voor subsidies, maar moesten uiteraard ook een groot stuk zelf inbrengen. Samen met onder meer mijn collega Eric Laeremans die instaat voor het gebouwbeheer hebben we aan de kar getrokken. En dit werpt alleen maar vruchten af. Momenteel hebben we reeds inschrijvingen voor volgend jaar van jongeren die onder de indruk zijn van onze uitrusting en aanpak.”

Uitrusting nieuwbouw

De bijgevoegde tabel geeft een overzicht van de inrichting, waarbij onder meer het Lucas Nülle labo indruk maakt. Rik Broekmans: “Op die manier kunnen we storingen en metingen van bv. hybridevoertuigen nabootsen. Per paneel kunnen we zeker 200 fouten simuleren, waardoor men via het paneel leert. Dat trekt enorm aan.”

“In ons labo kunnen we storingen van hybride voertuigen nabootsen. Het is mogelijk om per paneel zeker 200 fouten te simuleren”“In ons labo kunnen we storingen van hybridevoertuigen nabootsen. Het is mogelijk om per paneel zeker 200 fouten te simuleren”

Duaal leren

Naast de klassieke stage werd duaal leren vorig jaar opgestart. Rik Broekmans: “We dachten dat velen op die kar zouden springen. We hebben echter slechts één garage bereid gevonden om drie leerlingen op te leiden in nauwe samenwerking met de leerkracht die de doelstellingen opvolgt. De leerlingen rouleren op dinsdag, woensdag en donderdag binnen het systeem zodat ze evenveel zien met betrekking tot carrosserie, vrachtwagens en auto’s. De theoriedagen hebben we bewust op maandag en vrijdag gepland. De jongeren zijn niet zo vaak op school en moeten er zich toch kunnen thuisvoelen. Dat werkt tot nu toe heel goed. We vinden jammer genoeg geen extra bedrijven die hierin willen meestappen maar we zoeken verder en geven niet op. Ik begrijp dat dit een hele investering is voor hen. Denk maar aan de mentoropleiding en -begeleiding. De bedoeling is dat men er nieuwe werkkrachten aan overhoudt, maar het gevaar bestaat dat de jongeren naar een ander bedrijf overstappen. Daar wringt het schoentje ook.”

Campus HAST investeert 2 miljoen euro in nieuwbouw Autotechnieken

Onderwijshervorming

De nieuwe onderwijshervorming vormt volgens Rik Broekmans een niet te onderschatten uitdaging: “STEM-richtingen organiseren is volgens mij niet meteen weggelegd voor aso-scholen. Er zullen andere richtingen komen en de scholen zullen moeten kiezen welke richting ze willen promoten of waarop ze zich willen toespitsen. Dat hoeft niet per se een domeinschool te zijn, maar ik denk wel dat een school vier à vijf richtingen zeer goed zal moeten uitbouwen om toponderwijs te kunnen bieden.”

Bo Beynaerts (17): “Wat jongens kunnen, kunnen meisjes ook. Ik ben gefascineerd door auto’s en elektriciteit. Na deze opleiding wil ik mijn kennis verder uitbreiden aan de hogeschool.”Bo Beynaerts (17): “Wat jongens kunnen, kunnen meisjes ook. Ik ben gefascineerd door auto’s en elektriciteit. Na deze opleiding wil ik mijn kennis verder uitbreiden aan de hogeschool”

Micha Thans (17): “Ik wil van mijn hobby mijn beroep maken. Het is heel wijs dat we met deze moderne uitrusting opgeleid worden. Alles is nieuw en up-to-date. Zo werken we met dezelfde schokdemper- en remmentest als in de Autokeuring.”Micha Thans (17): “Ik wil van mijn hobby mijn beroep maken. Het is heel wijs dat we met deze moderne uitrusting opgeleid worden. Alles is nieuw en up-to-date. Zo werken we met dezelfde schokdemper- en remmentest als in de Autokeuring”

Campus HAST investeert 2 miljoen euro in nieuwbouw Autotechnieken

 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tilly Baekelandt

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Se-n-se toegepaste autotechnieken onontbeerlijk voor garagesector

De zoektocht naar gekwalificeerd personeel is een wijdverspreide sectorale strijd die onder meer dankzij de razendsnelle technologische ontwikkelingen in de automotive ook zijn gading vindt in de garagesector. vooralsnog wordt deze strijd stevig het hoofd geboden dankzij een zevende jaar se-n-se toegepaste auto­technieken, maar nu de recente onderwijshervorming vereist dat elke studierichting aan een beroepskwalificatie wordt gekoppeld, dreigt deze succesformule te verdwijnen. hoog tijd dus voor een erkende beroepskwalificatie om de kwalitatieve uitstroom van leerlingen te kunnen blijven garanderen.

Pts campus boom investeert € 120.000 in afdeling autotechnieken

Pts campus boom zet sterk in op gedreven leraars die zowel technisch als pedagogisch geschoold zijn, een goede samenwerking met de bedrijven en een up-to-date infrastructuur. in 2013 werd een visieplan opgesteld voor de afdeling automechanica, waarbij over vijf jaar tijd voor 120.000 euro werd geïnvesteerd in infrastructuur. campusdirecteur arnold callay en technisch adviseur peter van den bossche benadrukken dat scholen en bedrijven elkaar nodig hebben en zo tot een win-winsituatie kunnen komen.

Future drive day

Op future drive day, dinsdag 1 april 2025, maken leerlingen uit de richtingen autotechnieken, carrosserie en bandenmonteur kennis met de nieuwste technologieën in de sector en worden ze voorbereid op een toekomst in de auto-industrie.

Leerlingen autotechnieken zetten onderneming op poten

Elke woensdag openen de leerlingen van het 7e jaar toegepaste autotechnieken van technische scholen mechelen (tsm) hun atelier voor wagens die aan een herstelling toe zijn. opvallend is dat ze dan geen wagens van de school zelf, maar van échte klanten onder handen nemen. in samenwerking met vlaamse jonge ondernemingen (vlajo) zette tsm immers een mini-onderneming, namelijk een minigarage, op poten voor de leerlingen. de bedoeling is om hun de nodige kennis mee te geven over het runnen van een bedrijf. carfix ging op een woensdag eens een kijkje nemen.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine