Telewerken en eV's beïnvloeden automotivesector
René Clohse opent een Bosch Car Service in Malmedy
Net als alle andere sectoren ondergaat de automotivesector momenteel ingrijpende veranderingen. Die zijn vooral het gevolg van de coronacrisis, waardoor het gedrag van consumenten is veranderd en geëvolueerd. René Clohse, die bekend is in de streek van St. Vith en Malmedy door zijn Mercedes-Benz garages, besliste om zijn activiteiten te diversifiëren. Vlak naast Clohse Étoile in Malmedy, waar hij tweedehandsauto’s van Mercedes-Benz Certified verkoopt, opende hij een onafhankelijke Bosch Car Service garage. Deze nieuwe uitdaging gaat hij met volle overgave aan, samen met Julie-Anne Nyssen, een jonge vrouw met passie voor auto’s.
"In het leven moet je de kansen grijpen die zich aandienen"
Een atypische, maar boeiende loopbaan
De garage van Malmedy bestaat uit twee afzonderlijke entiteiten: enerzijds Clohse Étoile, waar je terecht kunt voor tweedehandsauto’s van Mercedes-Benz Certified, en anderzijds de gloednieuwe Clohse Mobility+, met een Bosch Car Service voor onderhoud en herstellingen van voertuigen van alle merken, waar auto’s van alle merken te koop worden aangeboden, en met een bandencentrale van Point S. Die verkoopt niet alleen banden en velgen aan particulieren en professionals, maar levert ook aan garages in de buurt. Beide vestigingen zijn ideaal gelegen in de industriezone aan de rand van de stad.
De opening van deze nieuwe entiteit in mei 2021 is de gelegenheid om kennis te maken met René Clohse, een man met een op zijn minst atypische, maar boeiende loopbaan, en Julie-Anne Nyssen, die hem in dit project ondersteunt.
Clohse, een bekende naam in de streek
De naam Clohse is bekend in de streek van St. Vith. In 1952 opende Léonard Clohse, de vader van René, de garage in dit stadje van de Duitstalige Gemeenschap in de provincie Luik. Hij verkocht er toen tractoren. Daarna specialiseerde hij zich in Ford-voertuigen en Amerikaanse auto’s. Amerikaanse militairen die in Duitsland gevestigd waren, kwamen toen bij hem om zich van overzeese voertuigen te voorzien. In 1964 nam hij de concessie van het merk Fiat en opende hij een tweede garage in Malmedy. In 1975 kwam het merk met de ster, Mercedes-Benz. René Clohse heeft dus altijd tussen motoren en auto's geleefd. Op zeer jonge leeftijd stak hij de handen uit de mouwen en leerde hij het beroep van garagist al doende. Maar het waren zijn broers, Gangolf et Léopold, die de activiteiten van hun ouders overnamen. Er was geen plaats voor drie broers in het bedrijf.

Terug naar de bron
René begon toen aan een artistieke carrière. Na zijn studies grafische vormgeving en marketing werd hij reclameman en vervolgens hoofd van een reclamebureau in Duitsland. Hij maakte ook campagnes voor TUI, Beck’s bier, de Commerzbank en uiteraard voor autoconstructeurs zoals de groep VAG, Opel, Mercedes, Audi ... Maar hij kreeg zin in iets anders en stortte zich eind 1999 in de fotografie. Ook toen werkte hij voor grote merken en autoconstructeurs en kreeg hij de kans om uit passie garages over de hele wereld te bezoeken. Hij keerde uiteindelijk terug naar zijn geboortestreek en nam in 2012 de Mercedes-Benz garage van zijn broer Gangolf in St. Vith over.
“Toen verkocht de garage alleen nieuwe auto's en ik kwam algauw tot het besef dat mijn bedrijf heel wat verkoopkansen miste”, vertelt René Clohse. “Recente tweedehandswagens werden steeds vaker verkocht en aangezien de garage van Malmedy intussen leeg was, kwam ik snel op het idee om er een nieuwe activiteit van Mercedes in op te starten, namelijk de Nearly New Cars.”
Vanaf januari 2014 begon hij er ‘bijna nieuwe’ tweedehandsvoertuigen te verkopen. Deze entiteit van Mercedes is trouwens Mercedes-Benz Certified geworden en biedt in België bijna nieuwe voertuigen aan van 3 maanden tot 2 jaar oud, directiewagens, auto’s van leden van de moederonderneming en ex-leasewagens die op dat moment 2 tot maximum 5 jaar oud zijn. Ze zijn allemaal op 120 punten gecontroleerd en hebben 2 jaar garantie van Mercedes-Benz Certified.

Consumenten met veranderde gewoontes
Maar de wereld verandert en de gewoontes van consumenten evolueren. Daar zit de coronacrisis voor iets tussen. “Door het telewerken rijden de mensen minder dan vroeger en liggen de onderhoudsbeurten verder uit elkaar. De banden slijten trager, het werk in de garages vermindert en de prijs speelt voor de consument een steeds grotere rol. Laten we ook niet vergeten dat elektrische auto’s in de toekomst minder onderhoudsbeurten nodig zullen hebben”, benadrukt René Clohse. “Kleine zelfstandigen zullen zich dus snel moeten aanpassen”, voegt hij er nog aan toe.
Het toeval wilde dat René Clohse Julie-Anne Nyssen ontmoette, een vrouw die al op heel jonge leeftijd gepassioneerd was door mechanica. Ze was op zoek naar een job en kwam zich voorstellen. “Deze jonge vrouw is gepassioneerd door auto’s. Haar enthousiasme heeft me overtuigd om haar aan te nemen om deze nieuwe activiteit in mijn onderneming uit te werken. Ik wou deze kans absoluut niet laten voorbijgaan. In het leven moet je de kansen grijpen die zich aandienen”, vult hij nog aan.

Passie voor mechanica
Op heel jonge leeftijd kwam Julie-Anne Nyssen in aanraking met de wereld van oude auto’s. Haar vader was autoverzamelaar en werkplaatschef in een garage in Verviers. Haar moeder was verkoopmedewerkster voor een grote concessie. Julie-Anne was voor leerkracht beginnen te studeren, maar besefte al snel dat dit niet de juiste keuze was. Haar passie voor mechanica en oude auto’s was te groot. “Ik ben mij spontaan gaan voorstellen bij meneer Clohse in St. Vith. De professionele vonk is meteen overgeslagen. Op 1 maart 2020 werd ik aangenomen.”
René droeg Julie-Anne op om onderzoek te doen naar de ontwikkelingsmogelijkheden voor de activiteiten van de garage op de Belgische markt. Ze voerde een echt marktonderzoek uit, met name op sociale media. Het onderzoek resulteerde in de mogelijkheid om een nieuwe activiteit te ontwikkelen in samenwerking met Bosch, een Duits merk dat bekendstaat om zijn degelijkheid en dat het garagenetwerk Bosch Car Service uitbouwt. In België is dat netwerk zeer goed uitgebouwd in Vlaanderen, maar iets minder in Wallonië.

Opening van een Bosch Car Service garage
Dat was een mooie kans voor René Clohse. Hij besliste om Bosch Car Service Clohse Mobility+ op te richten op zijn terrein in Malmedy, waarvan een deel alleen als parking werd gebruikt. Het beheer van dit project vertrouwde hij aan Julie-Anne Nyssen toe.
De werkzaamheden werden toen opgestart om beide activiteiten duidelijk van elkaar te scheiden. Op 1 mei ll. opende de nieuwe garage haar deuren. “We zijn onze allereerste stappen in deze nieuwe activiteit aan het zetten. Momenteel kunnen we de balans dus onmogelijk opmaken.” De reclame verloopt momenteel via de lokale radiozenders, via sociale media, mond-tot-mond en via affiches aan de voorzijde van de garage die zich aan een drukke N-weg bevindt. Uiteraard profiteert de garage ook van de goede naamsbekendheid van het merk Bosch.
“Ook dat aspect heeft ons overhaald om met dit Duitse merk in zee te gaan”, vertelt René Clohse. “Het is een veeleisende partner die ons regels oplegt, maar dat stoort ons niet. Integendeel! We zijn dat al goed gewoon door onze samenwerking met het merk Mercedes.”
"Door het telewerken rijden de mensen minder dan vroeger en liggen de onderhoudsbeurten verder uit elkaar"
Constructeursvereisten nageleefd
De eigenaar van een voertuig dat nog onder garantie is, behoudt na een onderhoud bij Bosch Car Service de constructeursgarantie, ongeacht de plaats waar hij het voertuig heeft aangekocht. Die constructeursgarantie wordt behouden omdat de garages van dit netwerk werken volgens de vereisten van de constructeurs. Zo gebruiken ze alleen de door hen opgelegde oliën en kwaliteitsvolle onderdelen.
De Bosch Car Service garages zijn uitgerust met de juiste accommodatie en software en zijn volledig op de hoogte van alle onderdelen en technologieën van alle automerken. Elke garage gebruikt een Bosch softwarepakket dat de herstelvereisten voor alle automerken omvat. Bosch Car Service heeft toegang tot de recentste informatie van de constructeurs, waardoor de auto's volgens hun vereisten worden onderhouden.

Opleiding en opvolging van mecaniciens
Momenteel heeft de garage van Malmedy een mecanicien met ruim twintig jaar ervaring in dienst. Vanaf 1 juli komt een tweede mecanicien met dezelfde kennis het team versterken. Hun opleiding wordt verzorgd door de opleidingsworkshops van Bosch in de buurt van Brussel. Uiteraard zullen deze opleidingen ook gericht zijn op hybride en elektrische auto’s. Ook hier ziet René Clohse de samenwerking met Bosch als een voordeel. De moederonderneming produceert immers onderdelen en elektrische motoren voor die auto’s. Indien nodig, kunnen de mecaniciens ook begeleiding krijgen van professionele mecaniciens die hen telefonisch te woord staan, en van een internationale service die alleen informatie verschaft aan leden van het netwerk.
“Het is uiteraard veel te vroeg om deze nieuwe samenwerking met Bosch te kunnen analyseren. We zijn er wel van overtuigd dat we ons met deze nieuwe activiteit richten tot nieuwe klanten die belang hechten aan de kwaliteit van het onderhoud en van de herstellingen van hun voertuig, maar ook aan hun budget. Met deze nieuwe garage hebben we toegang tot de voorwaarden van de constructeurs en leven we strikte regels na. We richten ons zowel tot particulieren als professionals”, vertelt René Clohse. “Ook al zijn we bekend in de streek, toch moeten we dat nieuwe cliënteel nu opbouwen.”
EUROPESE WETTEN EN DE CONSTRUCTEURSGARANTIE
De Europese wetten stellen dat elke garage het onderhoud van een auto mag uitvoeren, ongeacht het merk en het model, zonder dat de constructeursgarantie daardoor wordt geannuleerd. De constructeursgarantie blijft gelden na het onderhoud van een voertuig in een universele of onafhankelijke garage op voorwaarde dat dat onderhoud is gebeurd volgens de vereisten van de constructeur. Bovendien eist de Europese wet dat de constructeurs alle technische informatie die nodig is voor het onderhoud en het herstel van hun voertuigen aan de garages verschaffen. Bosch Car Service ontvangt deze informatie rechtstreeks van Bosch in de vorm van een softwarepakket. Dat maakt het mogelijk om de vereisten van de autoconstructeur na te leven en de constructeursgarantie te behouden.