Hoe onze sector inspeelt op de nieuwe mobiliteitsuitdagingen...
Verslag van THE EXTRA MILE by EQUIP AUTO in Parijs
Op woensdag 16 oktober verwelkomde La Seine Musicale in Parijs THE EXTRA MILE by EQUIP AUTO, het nieuwe Europese zakelijke evenement waar alle actoren uit de gehele automotivesector samenkomen. Gedurende deze namiddag konden de aanwezige professionals deelnemen aan rondetafelgesprekken over de grote uitdagingen in de automotive-, aftersales- en dienstensector, terwijl ze tegelijkertijd kennismaakten met het nieuwe programma van EQUIP AUTO Paris 2025, de vijftigste editie van de beurs.

Een middag gewijd aan rondetafelgesprekken
De automotivesector staat aan de vooravond van een ware revolutie, met elektrificatie en ecologische transitie als kernpunten. Dit vraagt van alle betrokkenen een algehele visie, een duidelijke weergave van de uitdagingen en een diepgaand begrip van de veranderingen. Tijdens de eerste editie van THE EXTRA MILE heeft EQUIP AUTO deze sectorspirit laten zien door het organiseren van drie rondetafels waar zowel upstream- als downstreamactoren samenkwamen om de nieuwe mobiliteitsuitdagingen te bespreken.
De elektrische en ultrageconnecteerde auto
De eerste ronde tafel behandelde het actuele onderwerp "Elektrische en ultrageconnecteerde auto: de uitdagingen van democratisering". Op het podium kwamen vertegenwoordigers van autofabrikanten (Ampère-groep Renault, BMW Group), hun onderdelenpartners (ACC, Continental Automotive France, Forvia, Capgemini), belangrijke beroepsorganisaties (PFA Filière Automobile et Mobilités, CCFA, Mobilians, FIEV), marktspecialisten (Inovev, Feria) en Tech-experts (France AutoTech, Orsay Consulting) samen.
Allen deelden hun visie op de toekomstige auto, die elektrisch en ultrageconnecteerd zal zijn. Het panel benadrukte het belang van het uitbreiden van het aanbod van elektrische voertuigen in de lagere segmenten (B, B-SUV en A) en het snel op de markt brengen van de volgende generatie elektrische voertuigen met robuuste en betaalbare technologische keuzes, zoals de elektrische aandrijflijn en batterijtechnologieën (een HV-batterij vertegenwoordigt op dit moment liefst 40% van de kostprijs van een EV), en ontwerpen die passen binnen de nieuwe Software Defined Vehicle-architectuur. Deze aspecten werden als cruciale voorwaarden benoemd voor het succes van elektrificatie, vooropgesteld tegen de datum van 2035 binnen de sector.

Toegankelijk onderhoud voor iedereen
De tweede rondetafel behandelde het vraagstuk: "Verliest de aftermarketsector zijn missie van toegankelijk onderhoud?". De problematiek van de toegankelijkheid van auto's gedurende hun hele levenscyclus werd besproken, of het nu gaat om schadereparatie met de stijgende gemiddelde reparatiekosten, mechanisch onderhoud met de toename van onderdelenprijzen en kosten, of zelfs tweedehandsvoertuigen met de sterke stijging van tweedehandsautoprijzen in de afgelopen jaren.
Volgens Sécurité & Réparation Automobile (SRA) zijn de gemiddelde kosten voor schadeherstel gestegen met 23% in twee jaar en 59% in tien jaar, met een stijging van bijna 30% in twee jaar en 74% in tien jaar voor carrosseriedelen alleen. In 2023 alleen al zijn de gemiddelde kosten met 15,3% gestegen, terwijl er geen vervangende oplossingen op de markt zijn voor gereviseerde of hergebruikte onderdelen.
Herstellers hebben als eerste te lijden onder de voortdurende prijsstijging van nieuwe onderdelen. Met name erkende herstellers bevinden zich in een lastige positie, gevangen tussen de hoge prijzen van de fabrikanten en de druk van de gemiddelde schadelast van verzekeringen. Er werd dan ook gepleit om hen de tijd te gunnen om te herstellen in plaats van hen onder druk te zetten om te vervangen.
Ter ondersteuning van het hele ecosysteem en alle spelers die betrokken zijn bij het schadeproces, werden oplossingen onder de aandacht gebracht die het mogelijk maken om het beste compromis te vinden tussen ecologie en economie. De betrokken partijen werden dan ook aangespoord om ideeën aan te dragen om ervoor te zorgen dat aftersales toegankelijk blijft voor een breed publiek.

Concurrerende, duurzame en betaalbare aftersales
Tijdens het derde en laatste rondetafelgesprek werd de vraag gesteld: "Wat zijn de toezeggingen en strategieën van de belangrijkste spelers in de sector om een concurrerende, duurzame en betaalbare aftersalesservice in stand te houden?". Vijf belangrijke thema's werden besproken: onderhoud, schadeherstel, onderhoud van geëlektrificeerde voertuigen, remanufacturing en herstelbaarheid. Sprekers presenteerden hun strategieën en toezeggingen ter bevordering van kwaliteitsvolle mobiliteit voor iedereen.
In de verzekeringssector (Allianz, Covéa) en bij schade-inspectiebedrijven (Solera) werd benadrukt dat de herstelbaarheid van carrosserieën moet worden meegenomen bij het ontwerpen van voertuigen. Daarnaast werd gepleit voor een betere samenwerking tussen experts en carrosseriebedrijven om het herstellen van beschadigde onderdelen te stimuleren.
Vanuit het oogpunt van een verzekeraar is het belangrijkste om zoveel mogelijk te repareren en te streven naar maximale herstelbaarheid. Er bestaat echter bezorgdheid dat de elektrificatie van het wagenpark de herstelkosten verder zal laten stijgen, wat de inspanningen om de uitstoot van voertuigen te verminderen en de inspanningen van de reparatiesector op het gebied van duurzame reparatie tegenstrijdig zou kunnen maken.
Op het gebied van mechanisch onderhoud benadrukten PHE-Autodistribution, FEDA en Figiefa het belang van distributie, pleitten ze voor versterking van netwerken, en benadrukten ze samen met FNA het cruciale belang van opleidingen en voortdurende toegang tot gegevens.

Het Bandensyndicaat presenteerde de technologische ontwikkelingen van fabrikanten op het gebied van banden met een ultralaag verbruik en hoge duurzaamheid, inclusief volledige traceerbaarheid om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Er werd echter gewaarschuwd voor het feit dat ecologische en duurzame banden door de hogere ontwikkelingskosten gelijkstaan aan duurdere banden, terwijl op dit moment 1 op de 5 verkochte banden in Frankrijk al bestaat uit budgetbanden van inferieure kwaliteit.
De focus op onderhoud van geëlektrificeerde voertuigen, ondersteund door een GIPA-studie in zeven Europese landen, toonde aan dat met de toenemende leeftijd van elektrische auto's ook de behoefte aan onderhoud groeit. Dit genereert een aftersalesactiviteit met een vergelijkbare waarde als bij thermische voertuigen.
Grote namen op de aftersalesmarkt, zoals Renault - The Future is Neutral en Valeo, onthulden de aankomende lancering van gereviseerde onderdelen voor elektrische voertuigen om bij te dragen aan de circulaire economie. De start-up Revolt E-Garages sloot de middag af door te benadrukken dat elektrische auto's speciale aandacht nodig hebben wat betreft reparatie en onderhoud, binnen een zich ontwikkelende elektrische aftersalessector.

De aftrap naar EQUIP AUTO Parijs 2025
In 2025 zal de EQUIP AUTO haar 50-jarig jubileum vieren in Parijs. Voorzitter respectievelijk directeur van EQUIP AUTO, Philippe Baudin en Aurélie Jouve, hebben aangekondigd dat het evenement groots zal worden gevierd, met een oppervlakte van meer dan 100.000 m² verdeeld over 5 hallen. Het doel is om open stands te bieden met meer interactie, om zo de bezoekerservaring te verbeteren.
Nieuwe thematische dorpen
Nieuwe thematische dorpen zullen worden geïntroduceerd, waaronder:
- het Energiedorp, gericht op energieleveranciers, oliebedrijven, batterijtechnologieën en oplaadinfrastructuur;
- het Techdorp, met de focus op nieuwe technologieën, kunstmatige intelligentie, connectiviteit, autonoom rijden en infotainment;
- het Banden- en Innovatiedorp in samenwerking met de Bandensyndicaat, waar de laatste technologische ontwikkelingen zullen worden belicht.
- het Toekomstdorp, gewijd aan het promoten van beroepen in de auto-industrie om talent aan te trekken en de nadruk te leggen op opleiding en werving.
Deze nieuwe ruimtes zullen de gekende dorpen aanvullen, zoals het dorp van carrosserie- en verfwerk in samenwerking met FFC, het dorp van tweedehandsauto's in samenwerking met Univers VO en het dorp van de circulaire economie.

Partnerschap met Automobiles Awards
Ook werd een partnerschap aangekondigd met de Automobiles Awards, waarbij de prijs voor de beste uitrusting van het jaar uitgereikt zal worden tijdens de edities van 2024 en 2025. Bezoekers van EQUIP AUTO Paris 2025 kunnen ook de tentoonstelling van auto's die meedingen naar de Grand Prix 2025 van de Automobile Awards bezichtigen. Het doel is om het ecosysteem van de auto-industrie en mobiliteit te verbinden om de ervaring van exposanten en bezoekers te verrijken, met behoud van de kernwaarden van EQUIP AUTO.
Er wordt ook gefocust op het betrekken van jongere generaties, met onder andere een 48-uurs hackathon over auto's en mobiliteit in samenwerking met toonaangevende technische universiteiten, en thematische conferenties om hun interesse in de aftersalessector te stimuleren.

Allemaal verenigd rond dezelfde passie
Philippe Baudin kondigde tevens aan dat een jubileumtentoonstelling genaamd "(R)Evolution" zal plaatsvinden tijdens EQUIP AUTO Paris. Deze tentoonstelling zal het portret tonen van 50 persoonlijkheden die de auto-industrie hebben gevormd, evenals de technologieën die het dagelijks leven van gebruikers hebben getransformeerd.
De editie van 2025 markeert ook de 40e verjaardag van de Grands Prix Internationaux de l’Innovation Automobile. Een jury bestaande uit meer dan 100 Franse en internationale journalisten - waaronder ondergetekende - zal zoals steeds opkomende technologieën en diensten in de auto-industrie belonen.
In de ambitie om van de 2025-editie "een betrokken en verantwoordelijke beurs in een veranderende wereld" te maken, streeft EQUIP AUTO ernaar een voorbeeldbeurs te worden op het gebied van duurzaamheid, met als doel de milieu-impact met 30% te verminderen: een "sterke maar noodzakelijke ambitie", aldus Aurélie Jouve.

De lancering van de countdown naar EQUIP AUTO Paris 2025 werd officieel gemarkeerd door de onthulling van de nieuwe identiteit van de beurs. Deze identiteit wordt gesymboliseerd door het doel van de vijftigste editie: "Allemaal verenigd rond dezelfde passie". Met deze belofte wil EQUIP AUTO niet alleen de band tussen de beurs en haar bezoekers, exposanten en partners benadrukken, maar ook oproepen tot eenheid binnen de auto-industrie als geheel. Dit streven naar eenheid strekt zich uit van de toeleveringsketen tot de distributie, gebaseerd op gedeelde waarden en een collectieve dynamiek.
De vijftigste editie van EQUIP AUTO Paris vindt plaats van 14 tot en met 18 oktober 2025 in Paris Expo Porte de Versailles.