EV’s breken alle records op de Belgische markt in 2024
Particuliere verkoop verdubbelt dankzij Vlaamse premie

Hoewel de Europese markt voor nieuwe elektrische auto’s sterk onder druk staat, werden in 2024 alle records verbroken voor zowel nieuwe als tweedehands-EV’s op de Belgische markt. Het totaal aantal inschrijvingen steeg bijzonder fors met maar liefst 45,2% (+37,3% nieuw en +86,7% tweedehands). “De elektrische markt is er duidelijk eentje met verschillende snelheden”, aldus Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio.
Uitdagingen binnen de snelgroeiende EV-markt
De Belgische elektrische automarkt kende een enorme boost in 2024. Zo steeg het aantal nieuwe elektrische wagens van 93.181 inschrijvingen naar 127.922 inschrijvingen en groeide ook het aantal tweedehandswagens van 12.597 inschrijvingen naar 23.515 inschrijvingen. Terwijl het totale marktaandeel van tweedehands-EV’s hiermee eerder beperkt blijft tot 3,2%, overschrijdt het aandeel van nieuwe exemplaren maar liefst één vierde van de totale automarkt (28,5%).

Bedrijven en leasemaatschappijen zetten volop in op elektrische voertuigen en domineren de EV-markt met respectievelijk 86,5% nieuwe en 51,4% tweedehandsexemplaren. Ondanks deze groeiende elektrificatie laat de infrastructuur vaak nog te wensen over, vooral in Wallonië. Bovendien zullen er stilaan goedkopere modellen op de markt verschijnen, waardoor er prijsdalingen op de tweedehandsmarkt in het vooruitzicht staan. Dat zorgt voor hoofdbrekens bij de leasingmaatschappijen.
Ook particulieren toonden in 2024 een groeiende belangstelling voor EV’s met als gevolg een stijging tot 13,5% nieuw en 48,5% tweedehands. Vlaanderen is hierbij goed voor een overgroot aandeel van 81,9% nieuw en 75,1% tweedehands. Hoewel de premie dus duidelijk een effect heeft gehad, blijft het moeilijk om particulieren te overtuigen van elektrisch rijden. Hierdoor groeit het risico op een tweesprong van elektrische bedrijfswagens versus particuliere wagens met verbrandingsmotor.

Bedrijven en leasing domineren de nieuwmarkt
Hoewel de Europese markt van nieuwe elektrische wagens al een tijdje onder vuur ligt, blijven de Belgische inschrijvingen vlot binnenlopen. Zo groeide het totaal aantal nieuwe EV’s in België met 37,3% in 2024. Deze positieve evolutie is voornamelijk te danken aan de gunstige fiscaliteit voor bedrijven en het sterk stijgende VAA voor de gebruikers van leasingwagens met verbrandingsmotor. Hierdoor werden er in 2024 maar liefst 110.633 nieuwe EV’s ingeschreven door bedrijven of leasing. Dat is 28% van de totale nieuwmarkt en 86,5% van het totaal aantal elektrische auto’s.
Daarnaast is het particuliere aandeel van nieuwe elektrische auto’s meer dan verdubbeld van 8.445 exemplaren naar 17.289 exemplaren (+104,7%). Deze groei is te danken aan de Vlaamse premie, die zorgde voor een enorme groei van maar liefst 151,4% inschrijvingen. Omdat Wallonië geen premie invoerde, blijft deze regio ver achter met een stijging van amper 6,7%. Wellicht is dit ook te wijten aan de quasi onbestaande laadinfrastructuur in dit zuidelijke landsdeel.



Top 10 nieuwe elektrische auto's
Wat de populairste merken en modellen betreft, blijft de Tesla Model Y de best verkochte nieuwe elektrische auto (8.888 stuks) binnen het segment van bedrijven en leasing. Op ruime afstand neemt de BMW iX1 (6.680 stuks) de tweede plaats in, gevolgd door de Audi Q4 e-tron (5.903 stuks), de Volvo EX30 (5.660 stuks) en de Tesla Model 3 (5.262 stuks).
Ook binnen het particuliere segment staat de Tesla Model Y op nummer één (4.354 stuks), gevolgd door zijn modelgenoot de Tesla Model 3 (2.382 stuks). De top 5 wordt vervolledigd door de Volvo EX30 (849 stuks), de VW ID.4 (548 stuks) en de Dacia Spring (462 stuks).

Nieuw paradigma voor de elektrische tweedehandsmarkt
Hoewel de cijfers van de elektrische tweedehandsmarkt in 2024 ook goed de lucht in schoten met 86,7%, is de verhouding tussen leasing/bedrijven en particulieren hier quasi gelijk met een verhouding van respectievelijk 51,5% en 48,5%. Ook dit is opnieuw het gevolg van de Vlaamse premie, waardoor het particuliere aandeel met 122,2% groeide tot maar liefst 11.410 tweedehands-EV’s.
Na stopzetting van de Vlaamse premie rijst uiteraard de vraag hoe de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s zich verder zal ontwikkelen. Een logisch gevolg hiervan is een negatief verkoopeffect, aangezien de particuliere vraag naar tweedehands-EV’s nog te beperkt is wegens budgettaire mogelijkheden. Naarmate er steeds meer elektrische (lease)wagens vrijkomen, ontstaat er met andere woorden stilaan een overaanbod van tweedehands-EV’s.


Anderzijds ligt de rotatiesnelheid van elektrische wagens bij tweedehandshandelaars opmerkelijk lager dan die van wagens met verbrandingsmotoren, wat leidt tot restwaarden die 40% lager zouden liggen dan oorspronkelijk ingeschat. Op die manier ontstaat een nieuw paradigma waarin de consument nog niet klaar is voor de EV, maar het overaanbod en bijhorende prijsdalingen opportuniteiten bieden op de tweedehandsmarkt, zowel voor de consument als voor bedrijven.
In 2024 werd reeds 51,5% van de tweedehands-EV’s ingeschreven door bedrijven. Tweedehands elektrische wagens zijn dan ook fiscaal interessant, kosten een pak minder bij aankoop en blijken goed te scoren op betrouwbaarheid. Deze afzetmarkt kan met andere woorden een potentiële resolutie bieden om ex-leasing-EV’s in België te houden en in een volgende fase door te verkopen aan Belgische consumenten.

Top 10 tweedehands elektrische auto's
Wat de populairste merken en modellen betreft, vallen drie merken op in de top 5 van meest verkochte tweedehands elektrische bedrijfs- en leasingwagens. Zo blijft de Porsche Taycan heer en meester (1.016 stuks), gevolgd door de Tesla Model 3 (885 stuks) en Tesla Model Y (551 stuks). Tot slot sluiten twee modellen van BMW de top 5 af: de iX (423 stuks) en de iX3 (398 stuks).
In het particuliere segment blinkt de Tesla Model 3 uit op de eerste plaats (1.237 stuks), gevolgd door de Fiat 500 (505 stuks), de Nissan LEAF (424 stuks), de Tesla Model S (404 stuks) en tot slot de BMW i3 (400 stuks).
