Autopromotec 2025 breekt records en zet in op duurzaamheid
De 30e editie van Autopromotec, de tweejaarlijkse vakbeurs voor automotive-equipment en aftermarketproducten in BolognaFiere, sloot af met indrukwekkende cijfers. Met 97.348 bezoekers, waarvan 17% buitenlandse professionals uit maar liefst 130 landen, bevestigde de beurs haar internationale uitstraling. Over vier beursdagen klokte Autopromotec af op gemiddeld 24.337 bezoekers per dag – een Europees record dat zelfs de topeditie van 2019 overtreft.
Voor veel exposanten is het belang van Autopromotec zo evident dat zij nu al hun deelname voor 2027 herbevestigen en uitbreiden. De beurs blijft dan ook niet enkel een vitrinekast van technologie, maar functioneert steeds meer als business- en netwerkkatalysator voor de internationale aftersalesmarkt.
Internationale samenwerking en strategische ontmoetingen
De sterke internationale aanwezigheid is mede te danken aan de samenwerking tussen Autopromotec, het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken (MAECI) en de Italiaanse handelsorganisatie ICE. Deze driehoek bracht zorgvuldig geselecteerde aankopers naar Bologna en faciliteerde 858 b2b-gesprekken tussen 146 buitenlandse vertegenwoordigers en minstens 110 Italiaanse exposanten.
De editie bracht 1.692 bedrijven samen, waarvan 45% uit het buitenland afkomstig was. In totaal waren er 61 merken vertegenwoordigd, afkomstig uit 46 landen.
ISO-certificering onderstreept duurzaam engagement
Een van de mijlpalen van deze editie was het behalen van de ISO 20121-certificering. Daarmee erkent men de duurzame organisatie van de beurs – zowel ecologisch als sociaal en economisch. Van afvalverwerking en energie-efficiëntie tot ethische leverancierskeuze, sociale inclusie en lokale betrokkenheid: Autopromotec zet in op een breed gedragen duurzaamheidstraject.
Focus op innovatie, digitalisering en nieuwe vaardigheden
Tijdens de beurs en bijhorende seminaries stonden vier centrale thema’s centraal: technologische innovatie, datatoegang, duurzaamheid en het Italiaanse vakmanschap (Made in Italy). Autopromotec bood een vooruitblik op de toekomst van voertuigonderhoud, waarin digitalisering, groene transitie en veranderende vaardigheden de toon zetten.
De beurs bevestigt zo haar status als vakinhoudelijke draaischijf waar trends geduid, problemen benoemd en oplossingen verkend worden. Het is een plaats waar technici, zaakvoerders en toeleveranciers samen bouwen aan het werk van morgen.
Vooruitblik naar 2026 en 2027
De eerstvolgende afspraak op de kalender is Futurmotive Talks op 21 en 22 mei 2026 in het Tecnopolo in Bologna. Autopromotec zelf keert van 26 tot 29 mei 2027 terug naar BolognaFiere. Verwacht wordt dat deze editie nóg internationaler en duurzamer zal zijn, met nieuwe uitdagingen voor de wereld van het professioneel voertuigonderhoud.