Snelladen op maat: Eranovum mikt op 1.000+ laadpunten in België
De groene laadpaaloperator Eranovum viert zijn eerste jaar in België en heeft ambitieuze plannen voor de toekomst. Het bedrijf, dat zich onderscheidt met op maat gemaakte snellaadoplossingen, heeft momenteel 25 operationele laadpunten verspreid over vijf locaties. Binnen drie jaar streeft Eranovum naar meer dan 1.000 laadpunten in het hele land.

Bestemmingsladen op maat
Geen laadpalen langs snelwegen of op eenzame parkings, maar op strategische locaties bij horeca, supermarkten en winkel- of sportcentra, met specifieke oplossingen aangepast aan de plaats en het tijdverdrijf: dat is de niche waar Eranovum op inzet.
Met die focus op bestemmingsladen op maat, waarbij de laadsnelheid aangepast wordt aan de bestemming, onderscheidt het zich van de ‘one size fits all’-aanpak die door het gros van de concurrenten gehanteerd wordt. Naast een padelclub of sportveld zou de voorgestelde laadtijd dan bijvoorbeeld 1 à 2 uur zijn, terwijl het bij een supermarkt op 15 minuten zou kunnen.
"De EV-adoptie in België is hoog", zegt Tai Nguyen, country manager Belgium bij Eranovum. "Tegelijk is er nog geen brede algemene dekking, met zeker in Wallonië nog grote hiaten in de snellaadinfrastructuur. Die moeten ingevuld worden als we de transitie naar e-mobiliteit willen versnellen, en daar liggen kansen voor ons. Ook in Vlaanderen en Brussel, en in onze buurlanden, liggen nog opportuniteiten voor het grijpen."

Groene stroom
Het bedrijf kiest resoluut voor groene stroom. In Spanje doet het dat via eigen zonneparken, terwijl het in België een joint-venture heeft met EtherEnergy, de Europese leider in agrivoltaïsche energie. Agrivoltaics combineert landbouw met de opwekking van zonne-energie, waardoor landbouwgrond dubbel wordt benut. Momenteel koopt Eranovum groene energie aan, maar op termijn hoopt het bedrijf zonnepanelen te kunnen installeren bij laadstations.
Eranovum is een Spaans bedrijf, opgericht in 2019, en is naast België ook actief in Frankrijk. Het beschikt over meer dan 900 operationele laadpunten en heeft meer dan 2.000 extra punten in aanbouw. Het bedrijf zet in op langetermijnovereenkomsten met parkingbeheerders en vastgoedeigenaars, waarbij het alle investerings-, uitbatings- en onderhoudskosten op zich neemt en enkel de winsten worden gedeeld.