NIEUW GARAGECONCEPT ECOCARREPAIR ZORGT VOOR PROFESSIONELE UITSTRALING
ECONOMISCHE EN ECOLOGISCHE HERSTELLINGEN BIJ BRAM MARTENS
In het Oost-Vlaamse dorp Lembeke bevindt zich Garage-Carrosserie Bram Martens. Voor de zaakvoerder – tevens lesgever in het Gentse HTI Sint-Antonius – begon alles met het restaureren van oldtimers in zijn vrije tijd. Het steeds groter wordende succes leidde ertoe dat Martens in bijberoep een carrosseriebedrijf opende. Later werd dit nog uitgebreid met mechanische reparaties. In 2019 was hij een van de eersten om toe te treden tot het Ecocarrepair (ECR)-concept van Van Heck Interpieces. CarFix sprak met Bram Martens en zijn grossier Ben Haerens (PCP).
LEERKRACHT WORDT ZAAKVOERDER
Bram Martens was onderhoudstechnicus elektromotoren bij ArcelorMittal toen hij in 2011 zijn eenmanszaak begon. Hij was al langer bezig met het restaureren van oldtimers en Mini Coopers als hobby. Die hobby groeide en barstte zodanig uit zijn voegen dat Martens een atelier huurde in Kerkbrugge. Ondertussen werd hij ook gegrepen door de onderwijsmicrobe en ging hij aan de slag als leerkracht Carrosserie aan het Hoger Technisch Instituut Sint-Antonius (HTISA) in Gent. Sinds 2014 is het bedrijf in bijberoep gevestigd in de Gentstraat in Lembeke. De leerkracht kocht er een ruime oppervlakte met werkplaats waar er veel meer ruimte was. De nieuwe plek opende deuren voor meer werk. Tegelijkertijd behaalde Bram Martens via bijscholing in avondonderwijs ook het getuigschrift Automechanica. Daarmee kreeg de leerkracht ook het bewijs van zijn mechanische kennis en kunde in handen en breidde hij de activiteiten uit met ook garagewerkzaamheden.
Oldtimerspecialisatie
“Mijn hoofdactiviteit blijft voor een groot stuk onderhoud, mechanische reparaties en carrosserieherstel aan moderne wagens”, vertelt Martens. “Daarnaast bouwde ik ook een stevige naam op in de oldtimerwereld. Mijn hobby van voorheen is nu een beetje mijn specialisatie aan het worden.” Het eenmansbedrijf kende snel een stijging van het werkvolume, o.a. door de goede reclame die de firma maakte.

PECH MET PECHVERHELPINGSVOERTUIG
De garagehouder/carrossier heeft al een jarenlange, hechte band met zijn grossier Phoenix Car Parts (PCP) uit Wondelgem. Hij herinnert zich nog levendig dat die vertrouwensrelatie heel toevallig ontstaan is: “In 2011 had ik op een dag pech met mijn depannagevoertuig. Ik moest toen een filter hebben voor dat voertuig, maar mijn toenmalige auto-onderdelenleverancier had die niet. Ik ging langs bij PCP en naast een goede en snelle service kreeg ik ook een marktconforme prijs. Daar ontdekte ik ook dat ze uit hun ruime voorraad dagelijks leveren. Bovendien kreeg ik meteen deskundig advies en stond de zaakvoerder meteen klaar indien ik nog extra ondersteuning nodig had. Sindsdien ben ik trouwe klant bij Ben en PCP.” Die goede relatie tussen de garage- carrosserie en de Wondelgemse groothandel resulteerde in het voorjaar van 2019 in het toetreden tot het Ecocarrepair-concept (zie kaderstuk).
ECOCARREPAIR: VEREISTEN EN VOORDELEN
Lage instapdrempel
Een garageconcept, gericht op de kleinere garage- en schadeherstelbedrijven, houdt zijn instapdrempel laag. Ecocarrepair vraagt slechts een bestelgrootte van 1.500 euro per maand en het volgen van minimaal 1 opleiding per jaar.
Economisch en ecologisch
De ‘eco’ in Ecocarrepair slaat zowel op economisch als ‘ecologisch’. Eerst en vooral wil het concept zijn leden steeds een marktconforme prijs voor kwaliteitsvolle producten bieden. Men biedt, naast de A-merken, ook de eigen privatelabelalternatieven aan. Het ecologische luik van ECR speelt zich voornamelijk af op het vlak van de uitstoot. Het concept wil benadrukken dat een regelmatig en professioneel onderhoud van voertuigen de emissie én het verbruik laag helpt houden.
Iets wat met het oog op de plannen rond lage-emissiezones én met aandacht voor de brandstofprijzen zeker belangrijk is.
Ondersteuning van haar leden
Leden met raad en daad bijstaan is een van de belangrijkste doelstellingen van Ecocarrepair. Dat doet het bijvoorbeeld door het aanbieden van een hotline waarop u terechtkunt met alle technische problemen. Daarnaast zet het concept ook hard in op het opleiden van zijn leden. Zo zijn er o.a. opleidingen gepland rond remmen (Brembo Expert), airconditioning (Easy Airco), turbochargers (Easy Turbo) en dubbele koppelingen (LuK DSG). Door die gezamenlijke opleidingen creëert ECR ook een netwerk van vakmannen die hun kennis up-to-date houden en elkaar ook kunnen voorthelpen.
De ECR-touch
Om duidelijk te maken dat een garage of carrosserie deel uitmaakt van Ecocarrepair, voorziet ECR ook de nodige merchandising. Het basispakket – met ECR-uithangbord, een mat, beachflags en autostickers – ontvangt elke ECR-garage na het ondertekenen van het ECR-contract.

CONCEPT MET LAGE INSTAPDREMPEL
Ecocarrepair is een nieuw concept dat beantwoordt aan een reële nood op de markt, vindt Ben Haerens: “Naast de grote garagebedrijven en carrosseriehandels zijn er ook talrijke kleinere automotive bedrijven: mensen die in hun eentje in bijberoep na hun uren ook nog werken. Voor hen waren er niet meteen garageconcepten op maat. Gelukkig is er nu ECR.”
Het concept van Van Heck Interpieces kent een lage instapdrempel (zie kaderstuk) en wil ook de minder grote bedrijven zoals dat van Bram Martens ondersteunen, vooral op het vlak van opleidingen. “Vaak zijn de kleinere firma’s niet meteen te vinden voor extra opleidingen, omdat hun zaak dan gesloten is en er geen inkomsten binnenkomen. Het is echter van levensbelang om bij te blijven indien men in de toekomst ook nog wil functioneren op een hoogtechnologisch niveau.”
Naast de opleiding zorgt ECR meteen ook voor een vorm van loyaliteit tussen garage en groothandel. “Die vertrouwensband is belangrijk en het toetreden tot een concept maakt dat die relatie nog wat bestendigd wordt. Het bevordert ook nog de relatie tussen onze klanten en hun cliënteel.”
VERTROUWEN EN PROFESSIONALISME
De relatie bevorderen met zijn klanten vindt Bram Martens – naast de correcte prijzen en de goede service – een van de belangrijkste voordelen van ECR: “Het lidmaatschap is een basis voor klantenvertrouwen. Professioneel werken deed ik al, maar met dank aan ECR kan ik dat nu ook meer uitstralen. En die uitstraling werkt ook duidelijk richting klanten.”
GROSSIER PCP
Ben Haerens volgde een opleiding aan het IVA (Nederlandse businessschool voor commerciële en managementgerichte beroepen in o.a. de automotive).
In 1994 richtte hij Phoenix Car Parts (PCP) op, vernoemd naar de plek waar gestart werd: de Phoenixbrug (Bargiebrug) in Gent.
Sinds 2003 is PCP gevestigd in Wondelgem, waarbij meteen ook een samenwerking met Van Heck Interpieces werd gesloten.
Van aan de Industrieweg bedient men de westkant van Groot-Gent: van Evergem en Lovendegem over Drongen en Sint-Martens-Latem tot Eke en Nazareth.