KoelingPremium

WIE MAG KOELINSTALLATIES INSTALLEREN, VULLEN EN ONDERHOUDEN?

Het installeren, vullen en onderhouden van een installatie waar een technisch medium mee gemoeid is, moet gebeuren door een technicus die daarvoor een speciale opleiding gevolgd heeft. Concreet wordt er een onderscheid gemaakt tussen vier verschillende categorieën:

  • Categorie 1: deze persoon mag alle werkzaamheden uitvoeren aan alle koelinstallaties, ongeacht het gebruikte koelmiddel.
  • Categorie 2: deze persoon mag koelinstallaties installeren, onderhouden of reviseren en ozonafbrekende stoffen of gefluoreerde broeikasgassen terugwinnen als het gaat om koelinstallaties met een nominale koelmiddelinhoud van minder dan 3 kg of om hermetisch afgesloten systemen die als zodanig zijn gelabeld, met een nominale koelmiddelinhoud van minder dan 6 kg. Ook de wettelijk voorgeschreven lekdichtheidscontroles mogen uitgevoerd worden, op voorwaarde dat daarbij het koelmiddelcircuit dat gefluoreerde broeikasgassen of ozonafbrekende stoffen bevat, niet wordt geopend.
  • Categorie 3: deze persoon mag gefluoreerde broeikasgassen uit koelinstallaties terugwinnen als het gaat om koelinstallaties met een nominale koelmiddelinhoud van minder dan 3 kg of om hermetisch afgesloten systemen die als zodanig zijn gelabeld, met een nominale koelmiddelinhoud van minder dan 6 kg.
  • Categorie 4: deze persoon mag de wettelijk voorgeschreven lekdichtheidscontroles uitvoeren op voorwaarde dat daarbij het koelmiddelcircuit dat gefluoreerde broeikasgassen of ozonafbrekende stoffen bevat, niet wordt geopend.

Een certificaat is vijf jaar lang geldig en kan men bekomen door een examen met zowel een theoretisch als een praktisch gedeelte af te leggen in een gecertificeerd examencentrum. Na vijf jaar kan het certificaat verlengd worden indien men slaagt in een actualisatieproef.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Welk aircoservicestation voor mijn werkplaats?

Steeds meer garagehouders maken gebruik van een zogenaamd aircoservicestation om efficiënt het juiste onderhoud aan de airco te kunnen uitvoeren. Maar welke stations – of meerdere – zijn geschikt voor welke garage?

Opfrissen en onderhouden van voertuiglak

Krassen, vlekken en barsten in de lak en verfletsing van kleuren doen afbreuk aan het uiterlijk van een voertuig. Met LIQUI MOLY kan de lak optimaal worden voorbereid en onderhouden en kan het resultaat langdurig behouden blijven.

Interview met Anne Beeldens

Een van de sterktes van betonwegen is hun lange levensduur. Maar hier ligt ook meteen hun zwakte. Door het robuuste karakter van betonverhardingen wordt een goed onderhoud immers vaak vergeten. De schade die daardoor ontstaat, wordt vaak niet of slechts rudimentair hersteld, om kosten te besparen. Deze herstellingen zijn echter niet duurzaam en leiden al snel tot grotere schade. Maar wat houdt dat juist in, het duurzaam onderhouden en herstellen van betonwegen? InfraStructure ging hierover in gesprek met prof. dr. ir. Anne Beeldens, oprichtster van adviesbureau AB-Roads en gastprofessor aan de KU Leuven.

Tijd en geld besparen dankzij vulsystemen en pompen voor AdBlue

Om tegemoet te komen aan de bestaande emissienormen worden personen- en vrachtwagens steeds vaker voorzien van AdBlue-systemen. Daardoor wordt de vervuilende uitstoot beperkt. Na verloop van tijd moet er AdBlue worden getankt. Particulieren kunnen dat zelf doen of aankloppen bij hun concessie. In de werkplaats wordt er gebruikgemaakt van verschillende universele AdBlue-pompen en -vulsystemen om wagens eenvoudig van AdBlue te voorzien. Dat spaart een autobedrijf heel wat tijd en kosten uit. Dankzij vulsystemen met een automatisch tankpistool, stopt het tanken als het reservoir vol is en kan er geen kristallisatie plaatsvinden. Dankzij AdBlue wordt de uitstoot van de wagen voor ongeveer 85% afgebroken tot water en stikstof.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.