CarrosseriePremium

Duurzaam koetswerkherstel in nagelnieuw gebouw

Carrosserie Lecluyse opende in januari 2020 de deuren in Assenede

LC1

De timing voor de grote opening van een nieuw gebouw - in januari 2020 stonden we op de drempel van een wereldwijde pandemie - viel achteraf bekeken voor Carrosserie Lecluyse niet meteen mee. Maar zaakvoerder Kristof Lecluyse en zijn vrouw Veronique Grimmonprez keken er toen nog wel naar uit om de locatie in Ertvelde te verlaten en de deuren van de spiksplinternieuwe, state-of-the-artcarrosserie in Assenede te openen. Wij gingen er een jaar later - coronaproof - langs en spraken er met het koppel dat graag een lans wil breken voor een meer verenigde en weerbare sector.

tabel1

Geschiedenis

Altijd al PDR

Kristof Lecluyse begon zijn carrossiercarrière in 1985 in de Ford garage in Oosteeklo. Nadien volgden nog passages bij de trucks van Scania, Volvo en een privaat autoverhuurbedrijf met eigen koetswerkatelier.

"Doorheen mijn loopbaan is 'smart repair' altijd eigenlijk al aanwezig geweest. PDR (paintless dent removal) werd volop toegepast bij de auto's die wij moesten 'preppen' voor verscheping. Ik had dus al een ruime ervaring bij het toepassen van smart repair voor het smart repair genoemd werd."

Na het perfectioneren van kennis en kunde in loondienst kiest Lecluyse in 1999 voor het opstarten van een eigen carrosseriebedrijf in Ertvelde.

verkaveling noopt tot vertrek

De eerste locatie van Carrosserie Lecluyse bevond zich in de bebouwde kom van Ertvelde, wat toentertijd niet meteen problemen stelde. De zaakvoerder herstelde er koetswerk samen met een drietal werknemers. Eind 2019 kwam daar nog een vierde werknemer bij. Het kantoor werd bemand door Veronique, die de administratie voor haar rekening nam.

Een kleine 20 jaar na de opstart van de Ertveldse carrosserie moest stilaan worden gekeken naar uitbreiding. "Maar net in die periode werden ook de plannen voor de verkaveling van de omliggende gronden concreter", weet Lecluyse. "Uitbreiding kon daardoor niet, én wij hadden weinig zin in eventuele onenigheid. Daarom gingen wij op zoek naar een andere locatie. Gelukkig kenden wij de eigenaar van de gronden langs de Paul Christiaensstraat, waar er net een industriezone werd gecreëerd. Hij zorgde ervoor dat wij daar een stuk bouwgrond van 3.000 m² konden krijgen, ideaal gelegen parallel aan de expressweg N49/A11 autosnelweg.

LC1
Zaakvoerder Kristof Lecluyse en zijn vrouw Veronique Grimmonprez pleiten voor realisme in de sector van het koetswerkherstel

Nieuwbouw op maat

Het moderne bedrijfsgebouw aan de Paul Christiaensstraat 6 is hét prototype van een uitgekiend carrosseriebedrijf. 

LC7
Leveranciers hadden ook een rol te spelen bij de lay-outplanning van het nieuw op te trekken gebouw. Foto: smartbox en verflabo

"Voor de bouwplannen én de infrastructuur namen wij iemand onder de arm met de opdracht 'ontwerp voor ons dé ideale carrosseriefirma'", vertelt Lecluyse. "Bij het uitdenken van de lay-out is de functionele workflow zeer belangrijk waar ook de leveranciers hun inbreng bij hadden. Wij waren geïnteresseerd in een smartbox - voor het toepassen van smart repair - en kozen daarnaast ook nog voor een grote omvormbare smartbox waarin zelfs een truck of mobilhome kan worden hersteld. Bijkomend voordeel van onze leveranciers is ook dat zij begrepen dat wij met ons concept een professionele en moderne uitstraling beoogden."

LC8
Een omvormbare smartbox/voorbereidingszone biedt het carrosseriebedrijf ruimte voor herstellingen aan trucks of mobilhomes
LC5
De look van de vervangwagens correspondeert met de globale huisstijl van Carrosserie Lecluyse

"De onconventionele voorgevel - een combinatie van koel wit, strak zwart en houtaccenten - trokken wij ook door naar de look van de zeven vervangwagens en de bestelwagen", vult Veronique Grimmonprez aan. "De hagelwitte spuitcabines in de werkplaats zetten binnenin die lijn door in het gebouw van ca. 1.000 m². Wij leveren dan ook de nodige inspanningen om het atelier zo goed als mogelijk clean te houden."

Go Smart automotive Repair

"Het als carrossier in je eentje rooien en onafhankelijk blijven, is onbegonnen werk", bekent Kristof Lecluyse. Toen Go Smart automotive hen contacteerde, was de interesse dan ook meteen gewekt.

"Drive is belangrijk ... men moet blijven innoveren"

"Wij waren in Ertvelde lid van een ander concept. Bij Go Smart automotive sprak het ons vooral aan dat het een beginnende groepering was die kwaliteit voor kwantiteit stelt. In ons aanvoelen is een dergelijk concept nog meer geneigd om zaken te doen bewegen en te blijven innoveren. Wij vonden bij Go Smart automotive dezelfde drive die wij hebben in onze onderneming."

GO SMART AUTOMOTIVE BV
Drie autoherstellers richtten in 2015 een netwerk 'van herstellers voor herstellers' op, met de uitdrukkelijke intentie om de aangesloten bedrijven ook effectief voordelen op te leveren. Drie jaar later ontstond daaruit Go Smart automotive bv, dat vandaag 25 leden telt, elk met hun eigen specialiteiten. De aangesloten carrosseriebedrijven hebben allen het label 'Duurzaam repareren' én zijn in het bezit van een Eurogarant, Avicar Plus of Kiwa Pro-label. Een geautomatiseerd proces op maat brengt de klant bij de Go Smart Repair Centers, die o.a. met smartrepairherstellingen duurzaam, snel, kwalitatief en budgetvriendelijk uitvoeren.
Meer info vindt u hier.

"Voldoen aan de vereisten van het concept (zie kaderstuk) was geen probleem", verklaart de zaakvoerder trots. "Wij hadden natuurlijk al van bij de bouwplannen rekening gehouden met de nodige duurzaamheidsvoorschriften. Het binnenhalen van het label 'Duurzaam repareren' was dus een formaliteit. Wij behaalden ook het Avicar Plus-label. De grootste verandering was misschien nog het overschakelen van verfleverancier. Intussen zijn wij nu al vertrouwd met de Glasurit Eco Balance-producten die minder CO2-uitstoot toch combineren met hoogwaardige autolak."

LC4
De overgang naar de Glasurit Eco Balance-lakken verliep vlot en past in het milieubewuste karakter van Go Smart automotive bv

TIming vs. corona

Een nieuwe locatie openen vlak voor een wereldwijde pandemie uitbreekt, is natuurlijk iets wat weinigen konden voorspellen en dus echt brute pech. Toch trok Carrosserie Lecluyse zich goed door het eerste gezondheidscrisisjaar. 

"2020 was een zwaar jaar voor velen, maar wij kregen er nog eens een verhuis - zowel privé als professioneel - bij. Werk ging natuurlijk voor, dus zijn wij vandaag nog steeds bezig met de residentiële verhuisklus. Na de initiële lockdown van een aantal weken openden wij terug de deuren, eerst voor essentieel werk, nadien opnieuw voor alle klanten."

"Minder verkeer betekent nu eenmaal minder schadegevallen"

"In een tweede fase merkten wij de impact van het verbod op niet-essentiële verplaatsingen. Minder verkeer betekent nu eenmaal minder schadegevallen. Een jaar na de virusuitbraak is de toestroom van werk opnieuw stabieler, maar nog niet op het niveau van weleer. We zien dat beeld ook weerspiegeld in onze werkverdeling: momenteel wordt 95% van de activiteiten uitgevoerd voor particulieren. Het is de bedoeling dat post-corona het aandeel van de leasingmaatschappijen toch wel stijgt."

LC10
"Post-corona is het de bedoeling dat het aandeel werk voor maatschappijen stijgt"

kwaliteit is een garantie om te overleven

Bij het vragen naar heikele topics in de sector namen Kristof en Veronique geen blad voor de mond. Wij kregen hun ongezouten mening over de kwetsbaarheid van carrossiers en de nood tot realisme.

"Op vandaag worden er door verschillende partijen veel eisen gesteld aan de carrossiers. Grote investeringen in infrastructuur en uitrusting, het aanbieden van gratis vervangwagens, talrijke controles ... dat allemaal terwijl de uurlonen zwaar onder druk staan. Ik begrijp zeker dat er in het verleden uitwassen zijn geweest, maar ik denk dat de slinger nu toch iets te ver naar de andere kant is doorgeslagen", vindt de zaakvoerder.

"Kwaliteit moet nu eenmaal altijd betaald worden"

"Correctheid moet er zijn, maar dan ook wel van beide kanten. Daarom pleit ik voor realisme in de sector van het koetswerkherstel. Kwaliteit moet nu eenmaal altijd worden betaald. De carrosseriesector zou zich daarvoor iets meer moeten kunnen verenigen om een vuist te kunnen maken, maar dat lukt moeilijk."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dieter Devriendt
Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Waarom richtbanken hun nut behouden

Op zich is de techniek en werking van richtbanken al jaren een vrij constant gegeven. de technische kant werd wel efficiënter, maar het principe wijzigde niet: ervoor zorgen dat het koetswerk van het voertuig na een ongeval terug exact ...

Ten huize van carrosserie lombardo (zandvliet, antwerpen)

Carrosserie lombardo is de erkende partner voor ferrari antwerpen en heeft alles in huis om het koetswerk van de exclusieve wagens terug in ere te herstellen. naast die specialisatie is het team van johnny lombardo ook gepokt en gemazeld in het restaureren van oldtimers.

Steeds meer inspanningen om de milieu-impact van verf in te perken

Duurzaam bouwen en renoveren is booming business in belgië. waar het vroeger werd gezien als idealisme, is het in vele projecten inmiddels een basisvoorwaarde. om te bepalen hoe duurzaam een gebouw is, worden verschillende aspecten in rekening gebracht. zo ook de milieu-impact van de gebruikte verf. aan verven worden dus steeds strengere eisen gesteld inzake duurzaamheid. de verffabrikanten springen op de kar en nemen extra maatregelen om hun verfproducten te verduurzamen. u als schilder kan ook uw steentje bij­dragen door uw verfafval correct te verwerken.

Natuurlijk koelen in geisoleerde en luchtdichte gebouwen

Overdag kunnen kantoren, woningen, scholen en ziekenhuizen continu voorzien worden van verse lucht met ventilatiesystemen. nachtkoeling is echter een kostenefficiënte en natuurlijke vorm van intensieve ventilatie die toelaat gebouwen 's nachts t

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine