Waterstof heeft zijn doorbraak bereikt!
Column Mark Pecqueur - automotive docent, onderzoeker en spreker

Na meer dan 24 jaar actief in de waterstofwereld is het nu wel duidelijk: waterstof heeft zijn doorbraak bereikt! Ja, ik weet het. Dit is zeker niet de eerste keer dat dit wordt aangekondigd. Maar het is ondertussen wel 2023, bijna een jaar na de explosie van de aardgasprijs.
In augustus 2021 had ik een consultancy-opdracht voor een grote energieverbruiker ver buiten de automotive wereld. De vraag: kunnen we overschakelen op 100% hernieuwbare waterstof? Enkele maanden later het resultaat. Ja, zelfs een bedrijvengroep met een benodigd vermogen van meer dan 1 GW kan op hernieuwbare vloeibare waterstof functioneren.
Al is het geen evidentie. De technologie bestaat, de kennis is er en de wil om het te doen is er gekomen. Het struikelblok is steeds hetzelfde: de kostprijs. In 2021 was het onmogelijk aan mensen uit te leggen dat de kostprijs van hernieuwbare waterstof – op grote schaal dan nog – zal liggen tussen de 110 en € 130/MWh. In die tijd kostte aardgas voor de grootverbruikers nog geen € 20/MWh en geloofde niemand dat aardgas ooit meer zou kunnen kosten dan hernieuwbare waterstof.
Enkele maanden en een oorlog later heeft de wereld gezien dat het wel kan. Sterker nog, dat hernieuwbare waterstof relatief goedkoop kan zijn ten opzichte van aardgas. Deze gebeurtenis heeft de kijk van vele grootverbruikers op hernieuwbare waterstof definitief veranderd. Deze brandstof staat nu op de radar als de ultieme vervanger van aardgas.
"Waterstof zal de ruggengraat vormen van onze energievoorziening"
De criticasters halen dan geheel terecht aan dat, als we naar mobiliteit kijken, het veel efficiënter is elektrisch te rijden en dat we de hernieuwbare waterstof beter kunnen gebruiken voor de grootindustrie die geen andere optie heeft. Ze hebben gelijk als je het vanuit het oogpunt van efficiëntie bekijkt. In het echte leven is efficiëntie echter van weinig belang, prijs des te meer.
In mobiliteit zijn we dankzij de massale accijnzen die we nu betalen gewend aan kunstmatig hoge prijzen. Als we morgen € 6 à € 7/kg betalen voor hernieuwbare waterstof is rijden op deze brandstof stukken goedkoper dan elektrisch rijden, zowel voor personenwagens als voor vrachtwagens. En dat is nog maar het begin. Als we een projectie in de toekomst maken, zal de prijs van hernieuwbare waterstof nog kunnen dalen tot € 2 à € 3/kg.
De vraag is dan: waar moet deze hernieuwbare waterstof vandaan komen? In België en bij uitbreiding Europa hebben we weinig mogelijkheden. Enkel landen zoals Spanje met veel zon en veel open oppervlakte zijn in staat om voldoende energie op te wekken. Voor België is er slechts één optie: import van hernieuwbare waterstof uit zonrijke gebieden. België heeft de juiste keuzes te maken van wie we deze hernieuwbare waterstof zullen kopen en hoe we deze goed kunnen opslaan in ons land, net zoals we dat met vloeibaar aardgas doen nu.
De toekomst ziet er dus geweldig uit. Wie zonnepanelen heeft, koopt een elektrische wagen. Wie geen zin heeft in elektrisch rijden en zelfs voor zij die hun dikke V8 of klassieke verbrandingsmotor niet kunnen missen, is er nog de auto op hernieuwbare waterstof.