ICO bevaart volop de weg van duurzaamheid
Sima is partner van ICO voor groene oplossingen

Het traditionele transport van nieuwe auto’s (per truck, trein en/of boot) wordt nog steeds gezien als een vervuilende aangelegenheid. Net als in andere sectoren begint het tij ook in de logistieke sector te keren. Op de kaaien bij ICO (International Car Operators) in Zeebrugge en Antwerpen waait er in die zin sinds enkele jaren een nieuwe wind. Eén van de vaste partners van ICO in zijn transitie naar een duurzamere bedrijvigheid, is Sima.
Laden en lossen van RORO
De corebusiness van de logistiek dienstverlener ICO bestaat uit het laden en lossen van roll-on/roll-off-goederen op en van schepen, en in en uit opslagplaatsen. Heel wat wereldwijd opererende rederijen maken gebruik van de ICO-terminals in Antwerpen (Kallo) en Zeebrugge, die door hun ligging een ideale trade hub vormen. Via vlotte verbindingen (deep sea, short sea, binnenvaart, spoor, trucks) helpt ICO goederen op hun bestemming te brengen.
Zorgen voor meerwaarde
ICO biedt daarbij ook een duidelijke meerwaarde in de vorm van extra diensten. Veel daarvan vinden plaats in een van zijn vijf Vehicle Processing Centers (VPC) in Zeebrugge en Kallo. Volledige wagenvloten worden er voorbereid op hun finale levering, voorzien van accessoires en up-to-date software op maat van bestemmingsland of klant, en passeren er ook nog eens langs een inhouse carwash om pico bello richting klant te worden verstuurd.
ICO voert ook pre-delivery inspections en herstelwerken uit. Wat dat betreft verschilt ICO echter van de doorsnee garagist of carrossier. "Grote schadegevallen, zoals die in de gebruikelijke carrosseriebedrijven worden hersteld, hebben we niet in onze herstelafdeling", vertelt Tony Schaerlaeken, manager VPC Antwerpen en Zeebrugge bij International Car Operators. "Zo hebben wij bijvoorbeeld geen richtbank."

"We kunnen de elektriciteit van onze windmolens inschakelen voor het verwarmen van de spuitcabines"
"Het herstelwerk hier betreft voornamelijk transportschade. Steeds meer wagens komen van ver, en het risico op schade neemt natuurlijk toe met de afstand – nog afgezien van de wijze van transport en het aantal overzetten."
"Op onze kaaien is plaats voor 115.000 wagens, en jaarlijks behandelt ICO zo’n 2,4 miljoen voertuigen. Die komen weliswaar niet allemaal langs onze VPC’s", lacht de manager.
De veiligheidsrichtlijnen bij ICO liggen erg hoog. De maximumsnelheid in de terminals is 30 km/u, in de VPC’s 10 km/u.
Wagens als ‘nieuw’ verschepen
"Ons herstelwerk valt onder het garantiesysteem van de merken, dus moeten wij dezelfde hoge kwaliteitsnormen aanhouden", vervolgt de manager. "Bijvoorbeeld: een deukje in een paneel moeten we volledig uitdeuken, ofwel het paneel vervangen. Plamuren mag niet, want bij een dikteafwijking van meer dan 300 µm wordt het paneel niet meer als nieuw beschouwd. Het is de bedoeling dat de dealer bij ontvangst van de wagen niet kan zien dat deze een herstelling heeft ondergaan."
"De wagens die bij ons vertrekken zijn dus niet ‘als nieuw’, maar ‘nieuw’, vanuit technisch oogpunt. Om die topkwaliteit te kunnen garanderen, werken we nauw samen met de merken en verffabrikanten, die hier zelf over de vloer komen."
In volle transitie
ICO sprong jaren geleden al op de trein richting duurzame transitie. Zo bouwde het in 2019 het grootste onshorewindturbinepark in Vlaanderen, goed voor jaarlijks zo’n 110 GWh aan hernieuwbare energie.
Energiebesparende spuitcabines
Als aanvulling voor zijn elektrisch aangedreven modellen investeerde ICO recent in een nieuwe spuitcabinetechnologie op basis van warm water. Leverancier van dienst was Sima, specialist in ontwerp, productie en installatie van oplossingen voor natlaktoepassingen en oppervlaktebehandeling.


Traditioneel worden branders in spuitcabines aangedreven door mazout of gas, maar die zullen binnen afzienbare tijd verdwijnen.
De panelen zorgen voor een gerichte verwarming van het object, zodat er minder warmte-energie nodeloos opgaat aan het verwarmen van de cabinelucht. Bovendien verloopt dit proces snel: afhankelijk van het object kan dit 10 tot zelfs slechts 5 minuten duren voor een objecttemperatuur van 60 °C. Zo droogt de vernis sneller en kan het bakproces al na 20 minuten afgerond zijn.
"Als we alle panelen inschakelen, brengt dit een stroomverbruik van 44 A met zich mee. We kunnen ze echter ook afzonderlijk aansturen en zo, volgens de noden, gericht panelen inschakelen – bijvoorbeeld enkel het linkse paneel, of het rechtse en bovenste paneel. Ook dit helpt energie besparen. In droge, warme zomermaanden volstaat bovendien de e-boiler om de cabine naar 60 °C te brengen. We voorzien dan wel 30 minuten droogtijd. Zo zijn we weer een stukje groener geworden", aldus Tony.
Sima levert nieuwe spuitcabines met een alternatieve technologie. Een e-boiler zal warm water aanleveren in de ventilatiegroep van de cabine en helpen om het water op de gewenste temperatuur te brengen en te houden. Een driewegklep en een pomp in het aanvoercircuit zorgen daarvoor. De windmolens van ICO staan in voor de opwekking van de elektriciteit.
"Voor ons was het belangrijk om de opgewekte groene elektriciteit in te schakelen voor het verwarmen van de spuitcabines. Met onze elf windmolens van elk 4 MW hebben we overproductie. De bedoeling is om deze zo nuttig mogelijk te maken."

De spuittemperatuur is 22 °C. Door de toepassing van nieuwe luchtdrogende lak hoeft het aangevoerde warme water niet meer op 60 °C te worden gebracht en gehouden, maar eerder op 40 °C. Een spuitcabine verbruikt het meest in de spuitfase vanwege de aanvoer van 100% verse lucht, tegenover slechts 15% in de bakfase.
Bij gas en mazout moet je bijstoken om een hogere temperatuur te bekomen. Die temperatuur moet bovendien constant worden gehouden.
Versnelde doorlooptijden in de spuitcabines
Om de doorlooptijd in de spuitcabines nog te versnellen, slaan ICO, Sima en Vip Tools de handen in elkaar. Door middel van een geïntegreerd droogsysteem op elektriciteit zal er in de droogfase nog een extra boost gegeven worden.
Het laklabo zal in omvang verdubbelen en uitgebreid worden met een automatische lakdispenser, die een snellere en efficiëntere lakpreparatie zal opleveren. De inrichting van het labo zal worden gerealiseerd in samenspraak met Vip Tools.