CarrosseriePremium

"De regelgeving verandert in snel tempo"

TRAXIO Construct ziet diverse uitdagingen voor carrosseriebouwers

(manager Member Services – Homologation & Certification Expert)
Luc Schets is manager van Member Services - Homologation & Certification Expert bij TRAXIO

Weinigen staan er bij stil, maar het gros van de vrachtwagens, betonmixers, takelwagens of brandweerwagens passeerde langs een carrosseriebouwer die het voertuig op maat van de klant heeft afgeleverd. Deze beroepsgroep heeft zich verenigd onder de vleugels van TRAXIO Construct. Luc Schets is binnen TRAXIO verantwoordelijk voor de divisie Carrosseriebouw. Een sector die veel meer blijkt te bevatten dan we ons kunnen voorstellen.

Wie vertegenwoordigt de divisie Carrosseriebouw binnen TRAXIO?

Luc Schets: "Carrosseriebouw omvat zoveel meer dan louter het carrosseriewerk, zoals herstellingen. We hebben het hier over alle bedrijven die voertuigen ombouwen of opbouwen. Dit segment wordt verder uitgebreid met de constructeurs van aanhangwagens, waardoor we binnen TRAXIO de enige afdeling zijn die zich richt op de maakindustrie. In ons land zijn ongeveer 300 bedrijven actief die carrosseriebouw als hun belangrijkste activiteit hebben aangegeven. Het merendeel daarvan is ook officieel door de overheid erkend."

Hoe kiest u de perfecte dieplader op maat van uw activiteiten?
10 artikels
Alles over bouwvoertuigenOntdek ons digitaal magazine over bouwvoertuigen
Lees magazinechevron_right

Hebben deze bedrijven zo’n erkenning effectief nodig?

"Enkele kleine aanpassingen kunnen door een niet-erkende technische dienst worden uitgevoerd, maar voor een aantal activiteiten is daadwerkelijk een overheidserkenning nodig. Als een bedrijf zonder erkenning bepaalde activiteiten wil uitvoeren, moet het steevast een samenwerking aangaan met een erkende onderneming, onder wiens verantwoordelijkheid de om- of opbouw dan zal vallen."

"Erkende ondernemingen mogen bijvoorbeeld niet optreden als louter het secretariaat van niet-erkende firma’s. Wie erkend is, moet daadwerkelijk bouwen. Niet-erkende ondernemingen kunnen dan weer wel worden ingeschakeld als leverancier of productie-eenheid."

Carrosseriebouw TRAXIO maakindustrie
Binnen TRAXIO is de divisie Carrosseriebouw de enige afdeling die zich richt op de maakindustrie

Hoe groot is de markt van carrosseriebouwers?

"Die markt mag zeker niet onderschat worden. Iedereen kent wel de grote constructeurs, zoals Volvo, Scania, Renault, Mercedes, Iveco, MAN of DAF. Maar wat weinigen weten, is dat de meeste van die vrachtwagens ook bij een van onze leden zijn gepasseerd. Kasten, citernes, kipbakken of betonmolens worden immers allemaal door onze leden opgebouwd. Maar evengoed hebben we het in onze sector over brandweerwagens, ambulances, vervoer van mensen met een beperking, enzovoort."

Over TRAXIO
TRAXIO is een Belgische federatie voor de mobiliteitssector, die ondernemers ondersteunt met professioneel advies en diensten. Ze bieden hulp op juridisch, fiscaal, sociaal en technisch vlak aan bedrijven in de auto-, fiets- en motorbranche, evenals in de land- en tuinbouwsector. TRAXIO ondersteunt bedrijven door belangenbehartiging, sectornieuws, netwerkmogelijkheden en kortingen bij partners aan te bieden.
De federatie vertegenwoordigt zo'n 10.000 werkgevers die actief zijn in de mobiliteitssector. De visie wordt gevormd door de meningen, standpunten en belangen van de leden. TRAXIO beschikt over een team van professionals dat gespecialiseerd is in onder andere garantie, fiscaliteit en milieu, maar ook in juridische, technische of sociale zaken.
De intensieve communicatie wordt gevoerd via een maandelijks infobulletin, een elektronische nieuwsbrief, het TRAXIO Magazine, de website en sociale media, en tal van publicaties.

Wat betekent TRAXIO concreet voor die leden?

"Los van de sociale onderhandelingen die we voor de sector voeren, proberen we onze leden te vertegenwoordigen bij allerlei overheden en ze te begeleiden in de steeds complexer wordende reglementering. Daarvoor hebben we verschillende specialisten in huis."

"Ikzelf ben gespecialiseerd in homologatie. Een bijzonder complexe materie in ons land, temeer omdat de bevoegdheid is gesplitst over de drie gewesten. We proberen duidelijkheid te creëren over trajecten die moeten worden afgelegd met het oog op erkenning en homologatie. Sommige op- of ombouwen kunnen immers niet zomaar standaard gehomologeerd worden. Soms is er een specifiek traject nodig en dat wordt dan door ons begeleid."

TRAXIO Construct federatie vrachtwagens
Carrosseriebouw omvat alle bedrijven die voertuigen ombouwen of opbouwen

"Ondanks de regionale bevoegdheden zijn we er met TRAXIO in geslaagd om er een vrij nationaal verhaal van te maken, dankzij nauw overleg en intense samenwerking. Zo zitten de drie regio’s én de keuringsstations maandelijks rond de tafel met ons, om duidelijkheid te creëren. Dat kan over een heel complex remsysteem gaan, maar evengoed om eenvoudige zaken. Uiteraard gebeurt alles met het grootste respect voor de regelgeving, die voor heel Europa hetzelfde is en ook zo moet blijven."

Hoe positioneren Belgische carrosseriebouwers zich ten opzichte van andere Europese spelers?

"Uniforme Europese regelgeving geeft Belgische bedrijven de mogelijkheid om gemakkelijker naar het buitenland te gaan, hoewel de omgekeerde beweging natuurlijk ook mogelijk is. Dat hebben we gemerkt bij het faillissement van Van Hool; toch een van onze grotere carrosseriebouwers. De Duitsers zijn daar bovenop gesprongen en hanteerden zeer lage marges, onder meer wegens de massaproductie."

"De exportmogelijkheden binnen Europa zijn nodig. De concurrentie in de sector is bikkelhard"

"Wij Belgen zijn dan weer meer gespecialiseerd in maatwerk. België is een kmo-land en heeft dus specifieke vereisten. Onze klanten kopen per voertuig en bestellen er meestal geen vijftig tegelijk. Een ander sterk punt van onze Belgische carrosseriebouwers is hun service. Als er iets mankeert aan een bepaald voertuig waardoor het niet meer op de weg mag, kan men altijd terecht op de voorziene servicepunten. Het herstellen van een omgebouwd voertuig is immers niet voor de eerste de beste garagist weggelegd."

Welke steen in de rivier heeft TRAXIO Construct al concreet verlegd?

"In België geldt dat je met een nieuw ingeschreven bedrijfsvoertuig eerst naar de keuring moet. Bij TRAXIO vinden we dat merkwaardig. De regelgeving is volgens ons te streng op dat vlak en ook de keuringscentra delen die mening. Bovendien bestaat die eerste keuring niet in de landen om ons heen. Daarom bekijken we met de overheden en keuringscentra hoe we die verplichte eerste keuring stapsgewijs kunnen afschaffen."

"Dat proces loopt momenteel en we boeken daar merkbare vooruitgang. We hopen hiermee te landen in de loop van het najaar. In een eerste fase zouden we de twee systemen naast elkaar willen laten bestaan. Wie wil instappen, kan die eerste keuring overslaan. Wie dat niet wil, blijft in het huidige systeem. We kunnen die periode gebruiken om te bepalen welke zaken nog moeten worden aangepast."

Een algemene uitdaging voor bijna elke beroepsgroep in ons land is de krapte op de arbeidsmarkt. Is die in een gespecialiseerde markt als de carrosseriebouw extra voelbaar?

Ombouw opbouw vrachtwagens
De krapte op de arbeidsmarkt laat zich ook binnen de carrosseriebouw voelen

"Ik hoor van veel van onze leden dat men in onze richting kijkt om daar iets aan te doen. Maar in alle eerlijkheid moet ik stellen dat we dat probleem niet binnen de kortste keren opgelost zullen krijgen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat onze nieuwe regeringen drastische maatregelen zullen moeten treffen op het vlak van arbeidsorganisatie en arbeidsmarkt. Daar is zowat iedereen het over eens."

"Dat neemt niet weg dat we als federatie wel degelijk een belangrijke rol te spelen hebben; al minstens op het gebied van bekendmaking van ons vak, maar evengoed qua opleidingen."

Hoe zien die opleidingen er dan concreet uit?

"Momenteel zijn we bezig met het opstellen van een opleiding 'Welkom in de wereld van de carrosseriebouw'. Het is een training waarin de deelnemers kennis opdoen die ze onmiddellijk op de werkvloer kunnen toepassen. De focus ligt daarbij op de kennis die ze elke dag nodig hebben op het werk. Er is geen voorkennis vereist en de training is toegankelijk voor iedereen uit de sector; zowel technische als niet-technische werknemers."

"Merken willen meer impact. Is dat nu een bedreiging of een uitdaging?"

"Vanzelfsprekend komen ook de richtlijnen van de constructeurs aan bod. De constructeurs hanteren elk hun specifieke richtlijnen die verplicht gevolgd moeten worden bij het ombouwen en voltooien van hun basisvoertuigen. Eveneens wordt er stilgestaan bij de specifieke richtlijnen die men moet volgen bij elektrische aandrijvingen."

"Met dit initiatief wil TRAXIO Construct de stiel van carrosserie- of koetswerkbouwer in het daglicht stellen en zich op de arbeidsmarkt profileren. Het is immers een mooi en boeiend beroep met heel wat impact op de dagelijkse verkeersveiligheid, maar dit is dus nog iets te weinig gekend."

Welke andere belangrijke uitdaging ziet u voor de sector?

Luc Schets TRAXIO
De grote merken proberen steeds vaker om al omgebouwde vrachtwagens in de showrooms van hun dealers te krijgen

"Zonder twijfel de enorm snel wijzigende regelgeving, sinds 7 juli zijn er opnieuw heel wat wijzigingen op ons afgekomen. Voor een kleine onderneming is het bijhouden en toepassen van die regelgeving een zware uitdaging. De tijd dat de receptioniste al het papierwerk voor haar rekening kon nemen, ligt definitief achter ons."

Welke evoluties staan de carrosseriebouw te wachten, of zijn we over vijf jaar nog altijd bezig zoals vandaag?

"De ervaring leert mij dat alles heel snel verandert. Een van de evoluties die op ons afkomt, is de impact van de merken. Bij de personenwagens is dat al veel langer het geval, maar nu duikt een en ander ook op bij de vrachtwagens."

"De zeven grote merken proberen steeds vaker reeds omgebouwde vrachtwagens in de showrooms van hun dealers te krijgen. Dit vormt een serieuze bedreiging voor het maatwerk waar onze leden zo goed in zijn. Of het die merken effectief zal lukken om op die manier meer impact te genereren, valt nu moeilijk in te schatten. Maar het is in elk geval een evolutie die we nauwgezet in het oog moeten houden."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jan De Naeyer
Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

"dagelijks de inschrijvingen van nieuwe wagens monitoren"

Stefaan lampaert (gda traxio) heeft het onder andere over de vier belangrijke hoofdpunten waarbij de leden op intensieve ondersteuning kunnen rekenen. en vanzelfsprekend komt ook het uitgebreide aanbod op autotechnica aan bod.

Hedendaagse mobiliteitsuitdagingen behoeven totaaloplossing

Dat mobiliteit de hoeksteen van onze maatschappij vormt, staat buiten kijf. dit fundament van onze samenleving rijdt zich de laatste jaren echter vast in eigen succes, waardoor het regelmatig negatieve connotaties te beurt valt. vergroening, verduurzaming, digitalisering en technologische evolutie moeten licht aan het einde van de tunnel brengen, maar om tot een totaaloplossing te komen, zijn ook eens­gezindheid en samenwerking van primordiaal belang. didier perwez, kersverse voorzitter van traxio, hoopt via professionalisering en sectorale betrekking alvast de rangen te sluiten.

Evolueren naar een systeem van periodieke emissiemetingen

In de nasleep van de invoering van de roetdeeltjestelling werkte traxio nu een label uit voor eco-experts. dat zijn gecertificeerde garagisten die metingen, analyses en diagnoses uitvoeren om wagens milieuvriendelijker te laten rijden.

Ev’s breken alle records op de belgische markt in 2024

Hoewel de europese markt voor nieuwe ev's sterk onder druk staat, werden in 2024 alle records verbroken voor zowel nieuwe als tweedehands-ev’s op de belgische markt. het totaal aantal inschrijvingen steeg bijzonder fors met maar liefst 45.2%.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine