Kritische evaluatie van Assisted Driving in nieuwste autotests
Met de opkomst van Assisted Driving als een steeds gangbaardere functie op de optielijst, heeft Euro NCAP vijf nieuwe auto's getest volgens de nieuwste protocollen en aanzienlijke verschillen in de implementatie van de technologie door fabrikanten geconstateerd.

Euro NCAP's beoordeling van Assisted Driving-systemen, geïntroduceerd in 2020, rust op twee pijlers: Assistance Competence, de balans tussen het niveau van de hulp die het voertuig biedt en de mate waarin het systeem de bestuurder helpt om betrokken te blijven bij de rijtaak en de beperkingen van het systeem; en Safety Backup, de maatregelen die worden genomen in kritieke situaties om een botsing te vermijden. Dit jaar heeft Euro NCAP de eisen voor bestuurdersmonitoring uitgebreid en extra maatregelen geïntroduceerd om de snelheidshulp met betrekking tot de relevantie van de rijstrook, wegkenmerken en lokale gevaren te verbeteren. Bovendien zijn de Safety Backup-scenario's uitgebreid om het vermijden van motorrijders, naast voetgangers en fietsers, op te nemen.
Getest onder deze omstandigheden, vielen de Assisted Driving-systemen van twee auto's op, met uitzonderlijke niveaus van Assistance Competence en uitstekende Safety Backup. De BMW i5 en de Mercedes-Benz C-Klasse werden beide als 'Zeer Goed' beschouwd, omdat hun systemen een solide snelheids- en zijdelingse controle bieden om veel van de rijtaken over te nemen, terwijl steeds op de bestuurder wordt gelet om indien nodig de controle terug over te nemen. Voor Safety Backup scoorde de Mercedes bijzonder hoog, waarbij de auto naar de vluchtstrook beweegt en een gecontroleerde stop uitvoert als de bestuurder niet reageert.
De Volkswagen ID.7 en de Volvo EC40 (voorheen C40 Recharge) kregen de kwalificatie 'Goed'. Beide auto's presteerden goed, hoewel ze enkele van de meer geavanceerde functies en de solide prestaties van de BMW en de Mercedes-Benz ontbeerden.

Aan het einde van de lijst, en 'Niet Aanbevolen' door Euro NCAP, staat de BYD ATTO 3 met zijn Intelligent Adaptive Cruise Control. Het snelheidsassistentiesysteem interpreteerde wegtekens niet correct en scoorde slechts matig op Assistance Competence. Het was echter in Safety Backup waar de auto niet voldeed aan de minimale normen, met name de algehele slechte prestaties van de ACC tegen stilstaande voertuigen, en het gebrek aan actie bij een niet-reagerende bestuurder. In dit kritieke scenario schakelt het systeem de stuurondersteuning effectief uit na langdurige inactiviteit, terwijl de snelheidsregeling intact blijft - waardoor een niet-reagerende bestuurder aan zijn of haar lot wordt overgelaten.
Alle systemen getest door Euro NCAP bieden alleen ondersteuning. Er komen steeds meer geavanceerde technologieën op de markt die het voor bestuurders overbodig maken zich te concentreren op de rijtaak. Euro NCAP zal de ontwikkeling van deze technologieën blijven volgen om consumenten relevante veiligheidsinformatie te bieden.