Chinese auto-industrie groeit; Europa kan het tij keren
De wereldwijde auto-industrie ondergaat momenteel een periode van verstoring die de sector ingrijpend zal transformeren tegen 2040, volgens een nieuw rapport van Roland Berger. De belangrijkste factor die deze verandering stuurt, is een regionale verschuiving in de markten, waarbij de verkoopvolumes naar verwachting dramatisch zullen toenemen in het Mondiale Zuiden en China, terwijl westerse markten al hun piek hebben bereikt wat betreft nieuwe voertuigverkopen. Ondanks dit blijven westerse markten cruciaal voor de industrie. De wereldwijde nieuwe autoverkopen zullen naar verwachting groeien met ongeveer 1,1 procent per jaar tot 2040, waarbij tegen die tijd ongeveer 70 procent van de nieuw verkochte auto's wereldwijd batterij-elektrische voertuigen (BEVs) zullen zijn.

Automatisering en toenemende connectiviteit zullen ook de industrie hervormen, waarbij software belangrijker wordt dan hardware. Deze transformatie zal invloed hebben op de waardeketens en inkomstenbronnen van gevestigde autofabrikanten en leveranciers. Het rapport benadrukt echter dat met de juiste strategische prioriteiten er mogelijkheden zijn voor redelijke groei.
De studie identificeert vier belangrijke trends die de industrie zullen vormen tot 2040: polarisatie, automatisering, connectiviteit en elektrificatie. Hoewel de westerse markten waarschijnlijk zullen stagneren of licht zullen krimpen, wordt verwacht dat markten in China, India, Latijns-Amerika en andere regio's in het Mondiale Zuiden aanzienlijke groei zullen ervaren in nieuwe voertuigregistraties.
Ondanks eerdere voorspellingen wordt verwacht dat gedeelde mobiliteit slechts een kleine impact zal hebben op de wereldwijde voertuigverkopen, omdat het voornamelijk geconcentreerd is in grote stedelijke gebieden. Elektrificatie daarentegen wordt voorspeld voort te duren, waarbij batterij-elektrische voertuigen (BEVs) naar verwachting een meerderheid van de nieuwe voertuigen zullen vertegenwoordigen in de komende jaren. Veranderingen in de waardeketen, gedreven door elektrificatie en groeiende connectiviteit, zullen leiden tot verschuivingen in componentcategorieën, toeleveringsketens en doelmarkten.
Het rapport bespreekt ook het veranderende concurrentielandschap, waarbij Chinese OEM's terrein winnen en druk uitoefenen op gevestigde westerse bedrijven. Er zijn echter twee mogelijke scenario's voor de toekomst: een waarin Chinese OEM's de markt domineren, en een ander waarin westerse autofabrikanten een aanzienlijk deel van het groeipotentieel kunnen behouden tegen 2040. De essentie voor westerse OEM's om concurrerend te blijven, ligt in investeringen in technologie, het versterken van hun merkimago en het verhogen van efficiëntie.
Samengevat benadrukt de Automotive Outlook 2040 de noodzaak voor spelers in de industrie om zich aan te passen aan de voortdurende transformatie om te kunnen profiteren van de nieuwe kansen die zich voordoen.