FORVIA HELLA brengt achtervleugelverlichting op de markt

FORVIA HELLA heeft een aerodynamische achtervleugelverlichting in serieproductie genomen. Als eerste product in zijn soort integreert het zowel een achterlicht als een spoiler in een holistisch verlichtingsconcept. De achtervleugelverlichting wordt geleverd voor het nieuwe model '02' van LYNK & CO (in China: 'Z20'), de elektrische SUV die in Europa sinds oktober 2024 op de markt is. Het achterlicht is lokaal ontwikkeld en geproduceerd in China.
Innovatief concept
"Met ons innovatieve concept Rear Wing Lighting zetten we een nieuw uitroepteken, niet alleen op het gebied van technologische prestaties, maar vooral ook op het gebied van lichtsignatuur en designtaal", zegt Yves Andres, die als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk is voor de wereldwijde verlichtingsactiviteiten van FORVIA HELLA.
"Het feit dat we deze technologie voor het eerst in China en voor een lokale Chinese autofabrikant implementeren, benadrukt eens te meer de grote vraag naar onderscheidende, op maat gemaakte verlichtingsoplossingen in deze markt. We spelen consequent in op deze trend met onze technologieën en onze local for local-aanpak."
Spoilerachtig achterlicht
De door FORVIA HELLA ontwikkelde achtervleugelverlichting is gebaseerd op een sterk geïntegreerd productconcept. Het achterlicht is in totaal bijna 2,40 m lang. Het bedekt de gehele achterkant van het voertuig en strekt zich zelfs uit tot aan de zijkanten van het voertuig. De achtervleugelverlichting is niet alleen een spoilerachtig achterlicht, maar weerspiegelt ook het typische lichtdesign van LYNK & CO.

Aan de ene kant implementeert de achtervleugelverlichting de wettelijk voorgeschreven verlichtingsfuncties, zoals richtingaanwijzers, rem- en achteruitrijlichten, en de functies voor thuiskomen/vertrekken. Aan de andere kant is voor dit concept een zeer slank, compact productontwerp met een hoogte van minder dan 10 cm ontwikkeld. Als spoiler verbetert de achtervleugelverlichting dus ook de aerodynamische prestaties van het voertuig, net als de stabiliteit en energie-efficiëntie.
Dit betekent dat niet alleen de optiek van de achterlichten in een zeer kleine installatieruimte is geïntegreerd, maar ook de bijbehorende verlichtingselektronica en de structurele elementen die nodig zijn voor robuustheid en stabiliteit.