Groeiende vraag naar tweedehands-EV’s stimuleert Europese handel
AUTO1.com, het grootste b2b-platform voor tweedehandswagens in Europa, rapporteerde in 2024 een toename van 10% in de verkoop van elektrische en hybridevoertuigen. In totaal werden meer dan 18.600 exemplaren – waaronder batterij-elektrische voertuigen (BEV), plug-inhybrides (PHEV) en hybridevoertuigen (HEV) – verhandeld via het platform, tegenover circa 17.000 in 2023. Deze stijging bevestigt het toenemende belang van geëlektrificeerde mobiliteit op de Europese tweedehandsmarkt.
Toyota blijft aan kop, Mercedes rukt op
In de ranglijst van meest verhandelde merken nemen Toyota, Mercedes-Benz en Volkswagen de topdrieposities in. Toyota behoudt zijn koppositie voor het vierde opeenvolgende jaar, terwijl Mercedes-Benz met een indrukwekkende jaar-op-jaargroei van 66% opklimt van de zesde naar de tweede plaats. Volkswagen zakt een trede, met een daling van 12% ten opzichte van 2023. Andere opvallende stijgers zijn Volvo (+44%) en de Chinese merken MG en Lynk & Co, die respectievelijk een groei van 257% en een vertwintigvoudiging van hun verkoopaantallen noteerden.
Tesla, tot voor kort een vaste waarde in de top drie, belandde ditmaal op plaats zes – de laagste notering sinds de start van deze jaarlijkse analyse in 2021.
Nederland blijft koploper op Europees niveau
Van alle verhandelde elektrische voertuigen op AUTO1.com betreft 76% grensoverschrijdende transacties, wat de internationale aard van de handel onderstreept. Nederland verstevigt zijn leidende positie als belangrijkste afzetmarkt voor gebruikte EV’s, gevolgd door Frankrijk en een opvallend snel stijgend Spanje, dat met een groei van 53% Denemarken verdrong van de derde plaats. Polen liet eveneens een sterke stijging zien (+56%) en stijgt van plaats acht naar vijf.
Profiel van de gemiddelde gebruikte EV
Een groot deel van de verhandelde EV’s bevindt zich in de leeftijdscategorie van 1 tot 5 jaar (61%), met 24% die minder dan 10.000 kilometer op de teller heeft. Qua prijs situeert het merendeel van de transacties zich tussen 10.000 en 35.000 euro, wat deze voertuigen toegankelijk maakt voor een brede doelgroep binnen Europa.
Verwachtingen voor 2025
Volgens een online-enquête onder partnerdealers van AUTO1.com verwacht 46,1% in 2025 minstens één EV te verhandelen, een lichte stijging tegenover de 44,2% die dit in 2024 voorzag. Hoewel de prijsindex in Q1 2025 stabiel bleef op 102,5 – met slechts een minimale daling van 0,2% op jaarbasis – verwacht twee derde van de bevraagde dealers toch een prijsdaling voor gebruikte EV’s in de loop van het jaar.
Joost Kokke, VP van AUTO1 Group België, benadrukt het belang van data en internationale handel in deze context: “De groei in het volume van hybride- en elektrische voertuigen komt hoofdzakelijk van hybrides, terwijl BEV-transacties licht daalden. De overwegend grensoverschrijdende aard van de handel toont hoe essentieel een sterk Europees netwerk is. AUTO1.com blijft inzetten op ondersteuning van partnerdealers met inzichten en tools die hen helpen inspelen op veranderende klantbehoeften.”