Meer dan verf
Altac Coating Group bouwt aan sterke toekomst
De tweede generatie Alkema en Tacoma staat aan het roer van het bijna vijftig jaar oude familiebedrijf Altac. In deze decennia is een kleurrijk pallet aan paint- en nonpaintproducten en -equipment opgebouwd. Een sterke groei is gerealiseerd door de overname van diverse complementaire bedrijven die passen bij het mkb (= kmo)-karakter van het familiebedrijf. Inmiddels zijn ook de eerste stappen in België gemaakt waar niet alleen de product- en marktkennis, maar zéker het persoonlijk contact in goede aarde valt.

In 1978 startten de vaders van de familie Alkema en Tacoma het bedrijf Altac. Gespecialiseerd in paint- en nonpaintproducten en vastbesloten een grote speler in de markt te worden. Dát is gelukt. Anno 2025 werken er zo’n 130 medewerkers die dagelijks klaarstaan voor klanten uit hoofdzakelijk de automotive en daarnaast de yachting en industrie.
Overnames
Toen in 2010 de tweede generatie het stokje overnam, zette de groei pas echt door. In vijftien jaar werden twaalf bedrijven overgenomen en is de Altac Coating Group opgericht. Algemeen directeur Gerrit Evert Tacoma: "In principe houden deze bedrijven hun eigen identiteit waarmee ze de vertrouwde en betrouwbare partner blijven voor hun klanten. Een belangrijk aspect van goed en eerlijk zakendoen. Natuurlijk passen ze ook bij het karakter van ons familiebedrijf dat – ondanks de grootte – een echte mkb-mentaliteit heeft. En dat werkt: in deze vijftien jaar is een omzetstijging behaald van 8 naar ruim 60 miljoen. Op naar de 70. And beyond."

Palet aan mogelijkheden
Door de vele overnames is Altac inmiddels in elke regio van Nederland vertegenwoordigd. "We staan graag letterlijk dichtbij onze klanten", legt Tacoma uit. "Met een indrukwekkend palet aan lakken, het grootste assortiment non-paint en ook equipment als lasapparatuur en richtbanken. Daarbij leveren we het beste advies aan onze klanten."
Omdat een maximale ondersteuning versterkt wordt door goede ICT, investeerde Altac de afgelopen jaren tevens in moderne systemen. Zo is onder meer een slimme en gebruikersvriendelijke app ontwikkeld die klanten een maximaal inzicht geeft in lopende bestellingen en geleverde producten en uiteraard ook te gebruiken is om te bestellen.
Verder is onlangs ook een verbruiksmonitor geïntroduceerd waarmee ieder bedrijf kan zien wat hij nu écht op jaarbasis of voor een specifiek project heeft gebruikt aan paint-/non-paintproducten. Dit maakt het vervolgens weer mogelijk te benchmarken met andere bedrijven en zo de potentiële verbeterpunten naar boven te brengen.

Eerste stappen in België
Kortom: Altac is altijd bezig om nog beter, groter en completer te worden. In die lijn zijn in september 2022 de bedrijfsactiviteiten van Profi-Paint in het Belgische Lommel overgenomen. Profi-Paint is eveneens actief in de automotivebranche maar breidt de focus van Altac verder uit met onder meer de protective coatings en verschillende producten voor de bouwsector.
Tacoma: "Vanaf 1 januari opereert Profi-Paint onder de naam Altac-Profipaint en in de huisstijl van Altac. Net als bij onze Nederlandse overnames werkt ook dit bedrijf vanaf de eigen, vertrouwde locatie met het eigen team. Belgische klanten kunnen dus op hun eigen manier zakendoen met deze Belgische vestiging en blijven rekenen op de vertrouwde service en expertise die ze gewend zijn. Gelijktijdig profiteren ze van de grootschaligheid van Altac op onder meer het vlak van ICT, productassortiment en kennis. Zeker de kleinere klanten kunnen hier een belangrijk voordeel mee doen."

En België smaakt naar meer. Waar Altac nu een eerste vestiging heeft in Belgisch Limburg, kijkt het bedrijf ook uit naar nieuwe vestigingen die zich ook meer in de richting van Antwerpen en Brussel begeven. "We zijn niet superactief op zoek", geeft Tacoma aan. "Al onze vestigingen moeten namelijk wel optimaal passen bij onze persoonlijke benadering en het familiaire karakter. Om dit vervolgens kracht bij te zetten, hebben we kortgeleden een nieuwe huisstijl ontwikkeld die over al onze vestigingen wordt ‘uitgerold’. Wel het eigen karakter, maar toch duidelijk verband. Als bedrijven denken zich hier thuis te voelen: neem gerust contact op."
