De rol van luchtmassameters in de efficiëntie van motoren
Precisie in lucht-brandstofbeheer
Moderne verbrandingsmotoren vertrouwen voor efficiëntie en emissiereductie op een nauwkeurige regeling van het lucht-brandstofmengsel. Centraal in dit proces staat de luchtmassameter (LMM, of MAF-sensor; Mass Air Flow), die de inkomende lucht meet en gegevens doorgeeft aan het motormanagementsysteem. Hierdoor kan de motorregeleenheid (ECU) de brandstoftoevoer nauwkeurig afstemmen voor een optimale verbranding.
Luchtmassa en temperatuur begrijpen
Luchtdichtheid varieert met de temperatuur, wat invloed heeft op het zuurstofgehalte. Warmere lucht is minder dicht, terwijl koudere lucht meer zuurstof bevat. Omdat verbranding afhankelijk is van zuurstof, zorgt het meten van de luchtmassa in plaats van het volume voor een nauwkeurige brandstofinjectie.
Type luchtmassameters
Oudere voertuigen gebruikten MAF-sensoren van het vaantype, waarbij de luchtstroom een scharnierende klep bewoog die verbonden was met een spanningssensor. Deze zijn nu grotendeels verouderd.
MAF-sensoren met hittedraad zijn gebruikelijk in moderne voertuigen. Een platinadraad, elektrisch verhit, wordt gekoeld door inkomende lucht. De sensor past de stroom aan om de temperatuur te handhaven, en vertaalt dit naar een luchtmassameting.
MAF-sensoren met hittefilm werken op soortgelijke wijze, maar gebruiken een duurzaam filmelement, wat grotere precisie levert en beter bestand is tegen vervuiling.
Integratie met het motormanagementsysteem
De ECU verwerkt MAF-sensorgegevens samen met invoer van de gaskleppositiesensor, zuurstofsensoren, koelvloeistoftemperatuursensor en absolute spruitstukdruksensor. Deze synergie optimaliseert de verbranding en past de brandstofinjectie en het ontstekingstijdstip aan op basis van de rijomstandigheden.
Diagnose stellen aan MAF-sensoren
Een defecte MAF-sensor kan slechte acceleratie, onregelmatig stationair draaien en een verhoogd brandstofverbruik veroorzaken. Diagnose omvat:
- signaalspanning controleren met een multimeter;
- livedata van een scantool gebruiken;
- controleren op vuil of olieverontreiniging;
- bedrading en connectoren op fouten onderzoeken.
Veelvoorkomende storingen en oplossingen
Verontreiniging: Vuilophoping beïnvloedt metingen, wat leidt tot ruwe prestaties. Reinigen met MAF-sensorreiniger herstelt de nauwkeurigheid.
Elektrische storingen: Beschadigde bedrading leidt tot onregelmatige signalen en oplichtende motorstoringslampjes. Inspecteer en repareer de aansluitingen.
Sensordegradatie: Na verloop van tijd verliezen hete draden of films hun precisie, waardoor vervanging van de sensor noodzakelijk is.
Valeo Service: Expertise en kwaliteit in MAF-sensoren
Als wereldleider in automotivetechnologie biedt Valeo Service een uitgebreid assortiment hoogwaardige MAF-sensoren en gerelateerde motormanagementcomponenten. Met tientallen jaren ervaring in het veld zorgt Valeo ervoor dat zijn producten voldoen aan strenge OEM-normen en een superieure levensduur, precisie en efficiëntie bieden. Door voortdurend te innoveren ondersteunt Valeo Service technici en voertuigeigenaren met betrouwbare oplossingen die prestaties verbeteren en emissies verminderen.
Uitbreiding van de dekking met nieuwe MAF-sensoren
Valeo heeft onlangs 150 nieuwe luchtmassameters (MAF-sensoren) uitgebracht, waarmee het bereik is uitgebreid naar 240 referenties. Deze uitbreiding dekt nu 166 miljoen voertuigen in Europa, waardoor distributeurs een breder portfolio krijgen om aan de marktvraag te voldoen. De nieuwe releases omvatten toepassingen voor hybridevoertuigen zoals de Volvo XC60 II T8 Plug-In Hybrid 2022 en de Peugeot 408 II Hybrid 225 2022, waarmee Valeo's toewijding aan de ondersteuning van de nieuwste automotivetechnologieën wordt versterkt.