Duitse auto-industrie onder vuur om CO2-voorstellen
De Duitse auto-industrie, vertegenwoordigd door de Verband der Automobilindustrie (VDA), pleit voor een herziening van de Europese CO2-regelgeving voor nieuwe voertuigen. Concreet vraagt de VDA om uitzonderingen op het geplande verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035, met name voor plug-inhybrides en voertuigen die op synthetische brandstoffen rijden. Daarnaast wil de sector de aanpassing van de 'utility factor' voor plug-inhybrides, gepland voor 2025, opschorten.
Volgens een analyse van Transport & Environment (T&E) zouden deze versoepelingen kunnen leiden tot een extra uitstoot van 0,5 tot 1,4 gigaton CO2 tegen 2050, wat neerkomt op een stijging van 31% ten opzichte van de huidige doelstellingen. T&E stelt dat de voorstellen van de VDA de marktzekerheid en investeringsbereidheid in elektrische mobiliteit ondermijnen.
De Europese Commissie heeft eerder al besloten om de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden, met uitzondering van voertuigen die uitsluitend op CO2-neutrale e-fuels rijden. Deze beslissing is onderdeel van het 'Fit for 55'-pakket, dat gericht is op het behalen van klimaatneutraliteit tegen 2050.
De discussie over de toekomst van plug-inhybrides en synthetische brandstoffen blijft de gemoederen bezighouden. Terwijl de auto-industrie pleit voor meer flexibiliteit om technologische innovatie en economische haalbaarheid te waarborgen, wijzen milieuorganisaties op het risico van verhoogde CO2-uitstoot en het vertragen van de transitie naar volledig emissievrije mobiliteit.
De Europese Commissie plant een herziening van de regelgeving in 2026, maar de druk vanuit de industrie en sommige lidstaten om eerder actie te ondernemen neemt toe. Het is nog onduidelijk in hoeverre de EU bereid is om de huidige koers aan te passen.