Volvo Cars introduceert multi-aanpasbare veiligheidsgordel

Volvo Cars onthult een belangrijke verbetering voor de veiligheidsgordel. De nieuwe multi-aanpasbare veiligheidsgordel is een innovatieve technologie die zorgt voor nog meer veiligheid in echte verkeerssituaties. De gordel werd ontwikkeld om inzittenden beter te beschermen en zal voor het eerst worden gebruikt in de nieuwe, volledig elektrische Volvo EX60 in 2026. Op basis van realtime gegevens van geavanceerde sensoren kan de gordel zich aanpassen aan wijzigingen in het verkeer en aan de persoon die hem draagt.
Bescherming personaliseren
De nieuwe multi-aanpasbare veiligheidsgordel kan gebruik maken van gegevens van binnen- en buitensensoren om de bescherming te personaliseren, en de instellingen aan te passen aan de situatie en het profiel van het individu (gewicht, lichaamsvorm en zitpositie). Zo zal de veiligheidsgordel van een grotere inzittende bij een zware crash een hogere spankracht krijgen om het risico op hoofdletsel te helpen verminderen. Bij een kleinere inzittende zal het bij een mildere crash een lagere spankracht krijgen om het risico op ribfracturen te verminderen.
Dit wordt mogelijk gemaakt door het verhogen van het aantal veranderingen in het zogenaamde lastbegrenzende profiel, die de kracht opvangen die bij een ongeval op de inzittenden wordt uitgeoefend. En dankzij over-the-air software-updates zal het systeem na verloop van tijd steeds beter worden.
"De allereerste multi-aanpasbare veiligheidsgordel ter wereld is een nieuwe mijlpaal op het gebied van autoveiligheid en illustreert hoe we gebruik maken van realtime gegevens om miljoenen extra levens te redden", zegt Åsa Haglund, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre. "Dit is een belangrijke upgrade voor de moderne driepuntsveiligheidsgordel, een uitvinding van Volvo die in 1959 werd geïntroduceerd en naar schatting meer dan een miljoen levens heeft gered."
Gegevens inzetten om de veiligheid te verbeteren

Dankzij meer dan vijf decennia van veiligheidsonderzoek en een database van meer dan 80.000 inzittenden die betrokken waren bij echte ongevallen, heeft Volvo Cars unieke veiligheidskennis opgebouwd die de complexiteit van de echte wereld weerspiegelt. Dat heeft de basis gelegd voor de veiligheidsinnovaties van het bedrijf door de jaren heen en de baanbrekende Volvo Cars Safety Standard, die verder gaat dan de officiële testvereisten.
Voortbouwend op de lange geschiedenis van Volvo Cars met het bouwen van auto’s die voor iedereen veilig zijn op basis van echte gegevens, heeft het bedrijf nieuwe technologieën onderzocht om verschillende mensen in verschillende crashscenario’s beter te beschermen.
Moderne veiligheidsgordels maken gebruik van spankrachtbegrenzers om te regelen hoeveel kracht wordt uitgeoefend op het menselijk lichaam bij een aanrijding. De nieuwe veiligheidsgordel breidt de lastbegrenzende profielen uit van drie naar elf en verhoogt het aantal mogelijke instellingen, zodat het optimale prestaties voor elke situatie en elk individu kan leveren.
In tegenstelling tot traditionele systemen gebruikt de nieuwe multi-aanpasbare veiligheidsgordel gegevens van verschillende sensoren, waaronder buiten-, binnen- en crashsensoren. Het systeem van de wagen analyseert razendsnel de unieke kenmerken van een crash - zoals richting, snelheid, houding van de passagier - en deelt die info met de veiligheidsgordel. Op basis van die gegevens selecteert het systeem vervolgens de meest geschikte instelling.
Steeds beter na verloop van tijd
De mogelijkheden van de nieuwe multi-aanpasbare veiligheidsgordel zijn ontwikkeld om continu te verbeteren via over-the-air software-updates. Naarmate Volvo Cars meer gegevens en inzichten verzamelt, kan de wagen zijn begrip van de inzittenden, nieuwe scenario’s en responsstrategieën verbeteren.

De nieuwe veiligheidsgordel maakt deel uit van het bredere veiligheidsecosysteem van Volvo Cars en werkt naadloos samen met airbags, passagiersdetectie- en rijhulpsystemen. Die samenwerking biedt geharmoniseerde beschermingsfuncties, verbetert de effectiviteit en beperkt het risico op letsels.
De gordel werd getest en verder ontwikkeld in het crashlabo van het Volvo Cars Safety Centre, dat dit jaar 25 jaar bestaat. In dat toonaangevende crashlabo kunnen de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars bijna alle verkeersongevallen nabootsen en tests uitvoeren die verder gaan dan de wettelijke vereisten voor veiligheid. Die multifunctionele faciliteit is een cruciale troef voor Volvo Cars om zijn leiderspositie op het vlak van autoveiligheid te behouden.