Analyse van de Belgische automarkt tijdens het eerste semester 2025
Elektrisch voor bedrijven, benzine voor particulieren
In het eerste semester van 2025 stabiliseert de Belgische automarkt: bedrijven kiezen massaal voor elektrisch, terwijl particulieren trouw blijven aan benzine. In totaal werden 608.426 auto’s ingeschreven, waarvan 234.616 nieuwe wagens (-10,9%) en 373.810 tweedehandswagens (+0,9%). Dit blijkt uit de gezamenlijke analyse van sectorfederaties Traxio en Febiac, die opereren onder de koepel Mobia.
Nieuwe wagens
De markt voor nieuwe auto’s kende in de eerste zes maanden een evenwichtiger verdeling tussen inschrijvingen door particuliere klanten (45,4% in 2025 tegenover 38,4% in 2024) en door professionele klanten (54,6% in 2025 tegenover 61,6% in 2024).
Benzinemotoren blijven de populairste keuze bij nieuwe wagens: hun marktaandeel steeg met 0,9 procentpunt tot 42,7% (41,8% in 2024). 100% elektrische wagens (BEV’s) boekten de grootste vooruitgang met een winst van 4,3 procentpunten tot een marktaandeel van 32,8%. Het podium van populairste aandrijvingen wordt vervolledigd door zelfopladende hybrides (HEV’s), die 2,5 procentpunt wonnen en profiteerden van de daling bij de oplaadbare hybrides (PHEV’s) (-6,4 procentpunt).
Tweedehandswagens
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere aangelegenheid. 90,5% van de inschrijvingen in het eerste semester gebeurde op naam van privépersonen. Het aandeel van bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt bleef beperkt tot 8,6%.
Benzine domineert met een marktaandeel van 55,8%, terwijl diesel nog steeds goed is voor 27,4%. Het aandeel van hybride en elektrische auto’s groeit gestaag naar 16,6%, al blijft het bescheiden. Het gaat hierbij vooral om hybrides (12,7%); slechts 3,9% is volledig elektrisch.
Meer dan 7 op de 10 nieuwe bedrijfswagens is elektrisch
Particulieren die een nieuwe wagen kopen, blijven hoofdzakelijk voor benzine kiezen (63,8% marktaandeel). Qua elektrificatie geven zij vooral de voorkeur aan de zelfopladende hybride (HEV), die ondertussen 18,1% van de inschrijvingen vertegenwoordigt.
Bij professionele klanten is meer dan 70% van de nieuwe wagens geëlektrificeerd. Binnen die groep hebben volledig elektrische wagens (BEV’s) duidelijk de overhand met 52,8% van de inschrijvingen, gevolgd door de plug-inhybrides (PHEV’s) met 12,1%.
Bovendien waren professionele klanten in het eerste semester goed voor het overgrote deel (87,7%) van de 76.980 nieuw verkochte elektrische wagens. Particulieren scoorden dan weer opvallend goed bij de nieuwe plug-inhybrides: zij waren goed voor 70,2% van de 27.473 PHEV’s.
BMW en Dacia marktleiders bij nieuwe wagens
BMW behoudt niet alleen de leidersplaats bij de merken, maar ook – meer bepaald met de X1 – in het klassement van de modellen (alle aandrijvingen samen). In de ranglijst per motortype prijkt Dacia bovenaan met de Sandero benzine.
Opvallend is dat in 2025 niet minder dan veertien elektrische wagens in de top 25 van meest ingeschreven nieuwe auto’s in België staan.
Tweedehands elektrische wagens
Er zit beweging in de tweedehandsmarkt, maar het gaat traag en het marktaandeel van elektrische wagens blijft laag (3,9% tegenover 2,7% in 2024).
Opvallend: die groei wordt grotendeels gedreven door bedrijven. Vooral (startende) bedrijven kiezen vaker voor een tweedehandswagen, met een voorkeur voor hybrides of elektrische wagens. De helft (50%) van de occasionele elektrische wagens wordt ingeschreven door bedrijven en 4% via leasing. Dat contrasteert met de algemene tweedehandsmarkt waar 90,5% particulier is.
Het merendeel van de tweedehands BEV’s wordt nog steeds ingeschreven in Vlaanderen (68%), ondanks het wegvallen van de Vlaamse premie sinds 1 januari. Ook de andere gewesten groeien stevig: Brussel +49,2% en Wallonië zelfs +95% – al blijven de volumes daar lager dan in Vlaanderen.