Onalledaagse 4x4-kentering
Presentatie INEOS Automotive Grenadier
Nieuwe no-nonsense, ongecompliceerde, oerdegelijke en onderhoudsvriendelijke terreinwagens? Ze bestaan nog, maar het aanbod is schaars. De noest werkende 4x4 evolueerde immers tot een opzichtige, luxueuze en supercomfortabele boulevardpronker. Het uiterlijke voornamer dan het functionele. Afgeladen vol elektronica om geriefelijkheid en welzijn te behagen, dat wel. Maar met slabakkende attentie voor de onvervalste offroadvaardigheid waaraan professionele of recreatieve 4x4-rijders veel belang eisen. Zorgt INEOS Automotive voor een onalledaagse kentering? Met de aangeboren offroadbedrevenheid, eigen aan het traditionele 4x4-raspaard, doet de Grenadier alvast het beste vermoeden.
Een ontwerp dat terreinefficiëntie beoogt, robuust en onderhoudsvriendelijk is en waarvan herstellingen – mede door een strikte beperking van elektronische inbreng – ook minder complex en betaalbaar blijven.
Functioneel gedicteerde vormgeving
Een ontwerp dat van meet af aan van hoogstaande 4x4-eigenschappen de primordiale doelstelling vormde. Zonder al te opzichtig designvertoon, zonder de voor rasterreinwagens overdreven aandacht voor luxe en comfort en trendy elektronische snufjes. Maar wel met doorgedreven aandacht voor die traditionele, technische 4x4-aspecten. We denken aan stevig gespierde motoren, rigide ladderchassis, permanente vierwielaandrijving, transfertbakken, tot drie differentieelvergrendelingen, starre assen, efficiënte grondspeling en voldoende grote oprij- en afrijhoeken.
We denken ook aan een vormgeving die wordt ingegeven door de functionele eisen. Aan een hoekig design. Dat in deze – dat kan niet anders – meteen herinneringen oproept aan klassieke, oerdegelijke 4x4's uit een ver en minder ver verleden. Hoekig ook, wegens het streven naar een maximale ruimtebenutting. Hoekig met de wielen zover mogelijk naar de uiterste hoeken van dat beresterke ladderchassis om optimale offroadpotentie te kunnen garanderen.

Utility Wagon & Station Wagon
Een opvolger voor de legendarische Defender en van de klassieke G-Klassers … Zo wordt gefluisterd. Maar dat wenst men bij INEOS Automotive niet te horen. Daar verwijst men eerder naar de terreinvaardigheid van de oer-Jeeps. Toch kan men er niet omheen. De Grenadier doet in eerste opzicht meteen aan de eerder geciteerde Britse of Duitse raspaarden denken. Aan de terreinkwaliteiten hoeft men niet te twijfelen. Dat illustreert het vervolg van dit verhaal.
De Grenadier-modellijn schittert in eenvoud. Overzichtelijk dus, en dat maakt het klanten ook gemakkelijker om het ideale model te kiezen. Zeker omdat er meteen in de mogelijkheid wordt voorzien om makkelijk te personaliseren en te configureren. Met opties en accessoires die de klant het best uitkomen.
De Grenadier wordt aangeboden als Utility Wagon met twee of vijf zitplaatsen of als vijfzits-Station Wagon. De tweezits-Utility Wagon beschikt over een vlakke laadvloer en voldoende cargoruimte om een standaard europallet te transporteren. De Grenadier Station Wagon is eerder een vijfzitspersonenauto. Gezegend weliswaar met een – stilaan uit het marktaanbod verdwenen – unieke terreinvaardigheid.

Belstaff-buitenkleding
Die Station Wagon wordt op zijn beurt aangeboden met de keuze uit twee Belstaff Editions. Met een tikkeltje meer aandacht voor rijcomfort en passagierscapaciteit dan wel voor laadvolume. Met die twee geconfigureerde uitvoeringen wil men de gemeenschappelijke visie van Belstaff en INEOS Automotive accentueren: het aanbieden van authentieke, compromisloze en duurzame producten. Belstaff is al een eeuw gekend voor de productie van premiumbuitenkleding: van jassen en broeken uit gewaxt katoen, kledij die motorcrossers en offroadmotorrijders vele jaren (en ook vandaag nog) de meest extreme omstandigheden helpen trotseren.
De afwerking van de Grenadier Trialmaster en Grenadier Fieldmaster is dus geïnspireerd op Belstaff en geconfigureerd voor specifieke gebruiksdoelen. Vandaar ook de mogelijkheid om voor- en achteraan een extra differentieelvergrendeling te voorzien. Want zeker met de Grenadier Trialmaster moeten de meest extreme omstandigheden getrotseerd worden. Vandaar onder meer ook een verhoogde luchtinlaat (waaddiepte), utility belts aan de buitenkant en extra accu's. De Grenadier Fieldmaster Edition – tweede Belstaff-uitvoering en vernoemd naar de Belstaff Fieldmaster Jacket – wordt geleverd met het Smooth Pack. Daarin inbegrepen, zitten onder meer achteruitkijkcamera, instapverlichting, elektrisch verwarmde buitenspiegels en extra USB-stopcontacten. Extra premiumopties? 17 of 18 inch lichtmetalen velgen, donker getinte Safari-ruiten, lederen bekleding, vloermatten en verwarmde voorstoelen.

Offroadvaardigheden?
Of de Grenadier echt werd ontwikkeld met een specifiek oog op hoogbegaafde offroadvaardigheid? Zie de wielposities. Dicht bij de carrosseriehoeken. Dit om de overhangen voor en achter te minimaliseren en zo aanrij- en afrijhoeken te maximaliseren. Denk aan het gebruik van een ladderchassis om hoge bodemvrijheid te verzekeren. De resultaten?
- Bodemvrijheid: 264 mm
- Waaddiepte: 800 mm
- Aanrijhoek: 35,5°
- Hellingshoek: 28,2°
- Afrijhoek: 36,1°
Bestemd voor de strafst gepeperde offroadactiviteit? Het stalen chassis is tot 3,5 mm dik. Als maximale bescherming tegen corrosie wordt het behandeld met een E-coating. Met een waslaag aan de binnenkant en een poedercoating aan de buitenkant. Waarbij INEOS Automotive een antiperforatiegarantie van 12 jaar geeft op dat ladderchassis.

Recreatief en professioneel
Met een sleepcapaciteit van 3,5 ton zal de Grenadier zowel de particulier-recreatieve als professionele klant kunnen plezieren. INEOS Automotive voorziet trouwens in verschillende trekhaken en aanhangerkoppelingen die het stevige sleepvermogen van de Grenadiers combineren met opgevoerde veiligheid, vlottere besturing en rijprestaties. Vergeet daarbij niet dat Trailer Stability Assist een standaardvoorziening is.
Toeleveranciers met adelbrieven
INEOS Automotive heeft voor de ontwikkeling en toelevering een beroep gedaan op toonaangevende toeleveranciers uit de autobranche. Sommige daarvan specifiek bedreven in 4x4- en tractorspecialismen. De motoren komen van BMW, de automatische achttrapstransmissies van ZF, het ladderchassis werd ontwikkeld door Gestamp, de remblokken en remklauwen zijn van Brembo, de assen van Carraro, de vergrendelbare differentiëlen van Eaton, de tussenbakdifferentiëlen van Tremec, de homokinetische koppelingen en de differentiëlen van Dana Spicer, de spiraalveren van veringspecialist Eibach, de ophanging van Magna-Steyr, de winches van NAVO-leverancier Red Winches, het schoeisel van Bridgestone, meer bepaald Bridgestone Dueler All-Terrain 001-winterbanden met 3-Peak Mountain Snowflake-certificering (3PMSF).

BMW-zespitters
Het vermelden van BMW en ZF maakt de technici onder ons meteen duidelijk dat motoren en transmissies gezamenlijk werden afgesteld en gekalibreerd. Dit motor-transmissieverhaal is immers niet nieuw. Toepassing in de Grenadier betreft dus geen proefstuk. Gebaseerd evenwel op rijke ervaring. De Grenadier wordt aangedreven door zescilinder-BMW-lijnmotoren met een cilinderinhoud van 3,0 liter. Met de keuze uit de BMW B57-diesel- en de B58-benzinemotor. Het betreft turbogeladen krachtbronnen die sinds 2016 herhaaldelijk opgesomd werden in het selecte lijstje van de beste verbrandingsmotoren ter wereld.
Voor toepassing in de Grenadier werden zowel de benzine als de diesel door de ingenieurs van INEOS Automotive aangepast. Dit om in de lage regimes nog meer koppel te genereren en doorheen het complete toerentalbereik optimale offroadprestaties te kunnen garanderen. De benzinemotor levert 286 pk (210 kW) en een koppel van 450 Nm, terwijl de twin turbo-zelfontbrander 249 pk (183 kW) en 550 Nm aan werklust ontwikkelt.
Zowel benzine als diesel worden gecombineerd met een automatische versnellingsbak met acht versnellingen van ZF. Die ZF8HP-transmissie werd geïntroduceerd in 2008 en wordt vandaag op grote schaal toegepast in de autobranche. Voor de Grenadiers werd de koppelomvormer wel berekend op veeleisende offroadactiviteit.

Tussenbak & permanente vierwielaandrijving
De Grenadier wordt enkel aangeboden met permanente vierwielaandrijving. De handgeschakelde tussenbak met twee versnellingen heeft een ingebouwd centraal sperdifferentieel, dat zowel in de hoge als de lage overbrenging kan geblokkeerd worden.
Naast die centrale differentieelvergrendeling in de tussenbak wordt er voorzien in twee optionele elektronisch geregelde differentiëlen (voor en achter) waarvan de vergrendeling 100% mechanisch is in te schakelen. De differentieelvergrendeling voor en achter kunnen trouwens onafhankelijk van elkaar in- en uitgeschakeld worden en zal bij een rijsnelheid van 75 km/u automatisch worden uitgeschakeld.
De ophanging betreft een vijfarmige wielgeleiding met stabilisatoren en de spiraalveren kunnen 9 graden (voorasuitslag) en 12 graden (achter) buigen. Ze hebben een veerweg van 600 mm, zijn licht, veroorzaken weinig wrijving en vragen weinig onderhoud.

Alle info gecentraliseerd
De Grenadier heeft een offroadmode waarbij parkeersensoren, een herinnering voor veiligheidsgordels en start-stopfunctie voor de motor worden uitgeschakeld. In de waadmode wordt de Grenadier optimaal ingesteld om diepe waterstroken te overmeesteren. Daarbij alvast een temperatuurcontrole van de motor waarbij de motorventilator tijdelijk wordt uitgeschakeld.
Downhill Assist remt afzonderlijk de wielen bij extreme afdalingen. Uphill Assist houdt de Grenadier dan weer op zijn plaats nadat de bestuurder de handrem heeft losgezet en de beklimming van een steile helling aanvat of verderzet.
Nog dit: alle broodnodige informatie wordt tijdens het rijden op één centraal punt weergegeven. Van snelheid, versnelling en brandstofpeil tot bandenspanning, kaarten, media, telefoonnummers, huidige positie, coördinaten, stuurhoek en rijgedrag. Een centraal controlesysteem – specifiek voor INEOS Automotive ontworpen – verzorgt de mens-machinecommunicatie via een 12,3"-touchscreen. Dat aanraakscherm wordt geopend met knoppen op het multifunctionele stuurwiel of met de draaiknop op de middenconsole.

Sir Jim Ratcliffe, INEOS Automotive en Grenadier
INEOS is een multinational in de petrochemie, die 22.000 mensen tewerkstelt in 34 bedrijven, verspreid over 183 productiesites in 26 landen. In automiddens intussen gekend als een van de sponsors van Mercedes-AMG in de F1. Voorzitter van deze industriereus is Sir Jim Ratcliffe, een liefhebber van onder meer offroadavontuur. Voor hem was het moeilijk om een terreinwagen te vinden die hem behagen kon. Hij besloot daarom om zelf 4x4's te bouwen, omringde zich met experten en richtte (in 2017) INEOS Automotive op. De idee om een no-nonsense, compromisloze 4x4 initieel te ontwikkelen werd door Sir Jim Ratcliffe samen met enkele geïnteresseerde vrienden uitgewerkt. En die plannen werden gesmeed in hun favoriete café: 'The Grenadier', gevestigd in het Londense Belgravia, waarna de naam van de INEOS Automotive Limited terreinwagen meteen vaststond. En het gaat snel, want intussen (2021) heeft hetzelfde Britse INEOS Automotive ook al de Smart-fabriek in het Franse Hambach overgekocht van Mercedes-Benz.