Ook de Transit Courier komt onder stroom
Presentatie Ford E-Transit Courier
Onlangs presenteerde Ford de nieuwste generatie van zijn kleinste bestelwagen. Met verbrandingsmotoren op benzine (1.0 EcoBoost) of diesel (1.5 EcoBlue) en de toezegging dat een full-electric-versie al snel dat vernieuwde gamma zou aanvullen. Die belofte wordt nu nagekomen, want Ford gaf meer gegevens vrij van die bewuste elektrische variant: de E-Transit Courier.
De E-Transit Courier zal weldra in productie gaan en de eerste modellen zouden vanaf 2024 leverbaar worden. De diesel- en benzineversies kunnen intussen al besteld worden en staan nog voor het eind van dit jaar bij de dealer.
Toenemende dimensies
Naar voorbeeld van de eerder gepresenteerde en nieuwe Transit Courier benzine- en dieselvarianten zullen technische lay-out en modern carrosserieontwerp ook de elektrisch gepowerde E-Transit Courier extra bruikbaarheid opleveren. Zo hoorden we eerder dat afmetingen en volumes van de laadruimte van de nieuwe Couriers hetzelfde zijn voor alle motorisaties – inbegrepen e-powering.

Vergelijking met de vorige Transit Courier-generatie leert dat elke dimensie van de laadvloer is toegenomen. De lengte van die laadvloer groeide met 182 mm en tussen de wielkasten is 20 cm meer laadbreedte ontstaan. Het laadvermogen van de E-Transit Courier bedraagt 700 kg.
Specifiek voor de E-Transit Courier is dat – wegens het verdwijnen van de verbrandingsmotor – onder de "motorkap" een 44 liter grote frunk kan voorzien worden. Handig – zeker voor een compacte bestelwagen – om daarin de oplaadkabels mee te nemen.

VW & Ford
Van de samenwerking tussen Ford en VW weten we al. Zo baseert de nieuwe VW Amarok zich op de nieuwste generatie van de Ford Ranger pick-up. Zo ook baseerde Ford zijn nieuwe Transit Courier (en de Tourneo Connect bestelbreak) op de jongste generatie van de VW Caddy. Waarbij niet kan ontkend dat de Ford ontwerpers hun best hebben gedaan om de van de Caddy afgeleide Courier een eigen identiteit te bezorgen.
Hetzelfde mag gezegd van de interieurs; onder meer met een eigen stuurwiel. Een "Squircle"-stuurwiel dat meer beenruimte en een verbeterd zicht moet opleveren. Maar de digitale inbreng en de rijhulpsystematica komen van VW. De FordPass Connect-app natuurlijk uitgezonderd.
Keuze was er al uit een 1,0 liter (100 pk of 125 pk) of een 1,5 liter diesel (100 pk) in combinatie met een manuele zesbak. De 125 pk sterke benzinemotor is optioneel leverbaar met een dubbel gekoppelde 7-trapsautomaat. Waarbij Auto Start-Stop en een Active Grille Shutter standaard worden aangeboden. De verbrandingsmotoren zijn van VW-origine; ook al prijkt er Ford EcoBoost-signature op de achterklep, het betreft EcoBlue-motorisaties van VW.

Geen VW MEB-, wel een Ford B2E-fundering
Voor platform en aandrijving van nieuwkomer E-Transit Courier is Ford resoluut zijn eigen weg gegaan. Het nieuwste lid uit het puur elektrische bestelwagengamma wordt meteen het meest compacte model naast de elektromagnetische en grotere E-Transit Custom en de nog veel grotere E-Transit.
In tegenstelling dus tot de benzine- en dieselbroers confronteert deze E-Transit Courier veel minder met VW Caddy-wetenswaardigheid. Zo baseert deze compacte elektrische bestelwagen zich niet op VW's veelgebruikte MEB-platform. Wel wordt hij gefundeerd met een sterk gewijzigde versie van het B2E-platform van Ford. Platform dat ook de Fiesta en Puma ondersteunt en hier werd aangepast voor full-elektrificatie.
Overigens zal dit aangepaste platform ook gebruikt worden om de te verwachten (2024) elektrische versie van de Puma te funderen.

Nieuwste Ford SYNC 4
Visueel blijven de verschillen tussen de E-Transit Courier en zijn benzine- en dieselbroers beperkt. Met specifieke koplampsignatuur en grille weliswaar. De cockpit wordt gekenmerkt door twee beeldschermen. Het eerste betreft het digitaal instrumentenpaneel, centraal pronkt het grote infotainment-aanraakscherm.
Infotainment trouwens volgens de recentste versie van Ford SYNC 4, draadloze Android Auto- en Apple CarPlay-connectiviteit inbegrepen. Uiteraard komt Ford hier – net als in de E-Transit en de E-Transit Custom – met een 'Office Pack'. Lees: een weg te kantelen bureelblad met bijhorende extra verlichting.

E-Aandrijving en energieopslag
De E-Transit Courier wordt dus aangedreven door een – volgens Ford – geheel nieuwe elektrische aandrijflijn. Daarvan weten we momenteel enkel dat het een 100 kW/136 pk e-motor is waarmee een topsnelheid van 145 km/u kan worden gehaald. Ook naar batterijcapaciteit hebben we het raden. Idem wat rijbereik en energieverbruik betreft.
Wat wel werd bekendgemaakt? Dat er een 11kW-AC-onboardlader wordt gemonteerd. Dat tot 100 kW DC-snellading mogelijk wordt, dat one-pedal-rijden wordt voorzien en dat de cabine middels preconditionering tijdens het "stekkeren" op temperatuur kan worden gebracht. Functie die te programmeren is met behulp van het SYNC 4-touchscreen. Overigens worden alle functies met betrekking tot energieopslag en -beheer ondersteund door de geïntegreerde laad- en softwareservices van Ford Pro.
Bestuurders kunnen kiezen uit drie rijmodi: naast het programma voor rijden op glad wegdek is er de keuze uit 'Normaal' (met standaardrespons op het stroompedaal, -besturing en -energieverbruik) en 'Eco' met toegenomen actieradius en verminderde energietoevoer van de klimaatregeling.

Professionele extra Pro-beveiliging
Dankzij Ford Pro Software en extra hardwareopties worden de professionele gebruikers van de E-Transit Courier beter beveiligd. Met volumetrische sensoren die bewegingen in het voertuig detecteren. Met perimeteralarm waarmee het ongeoorloofd openen van deuren of motorkap wordt gedetecteerd.
Verder wordt ook een dubbele vergrendelingsfunctie voorzien. Wat voorkomt dat inbrekers na het inslaan van een raam de binnendeurklinken kunnen gebruiken. Ford Pro lanceert ook twee nieuwe slotpakketten die in samenwerking met beveiligingsexperts werden ontwikkeld en de inhoud van de laadruimte helpen beschermen.

RIJASSISTENTIE
De E-Transit Courier beschikt over een uitgebreid assortiment rijhulpsystemen waarvan enkele voor het eerst in het Europese segment van compacte bestelwagens standaard worden aangeboden. Zo onder meer automatisch grootlicht, cruisecontrol, parkeerhulp voor en achter, Hill Launch Assist, intelligente snelheidscontrole, rijstrookassistentie, Pre-Collision Assist, achteruitrijcamera en verkeersbordherkenning. Bijkomende assistentie wordt aangeboden in een optioneel rijhulppakket: adaptieve cruisecontrol met Lane Centering en Stop & Go, dodehoekinfo met Cross-Traffic Alert, kruispuntassistent en achteruitrijhulp.
END-TO-END FORD PRO-CHARGING MANAGEMENTSOFTWAREOok de E-Transit Courier is voorzien van een modem waarmee een "always-on"-verbinding met het Ford Pro-ecosysteem wordt verzekerd en voortdurend draadloze software-updates kunnen worden gedaan. Deze end-to-endoplossing van Ford Pro Charging voor thuis-, depot- en openbaar opladen maakt het benutten van laadinfrastructuur minder complex, zeker voor grote wagenparken. Via Ford Pro Charging-software wordt facturering en administratie eenvoudiger voor vlootoperatoren. Voor grote wagenparken voorziet Ford Pro Charging in op maat gemaakte end-to-end-depotoplossingen, inclusief hardware-installatie en beheersoftware die de laadprocessen helpen stroomlijnen en optimaliseren.