Batterijen van elektrische auto's blijven stabiel na eerste dip
Er wordt vaak gevreesd dat de batterijen van elektrische auto's snel hun capaciteit verliezen, maar een recent onderzoek uitgevoerd door het Duitse consultingbureau P3 laat zien dat dit niet altijd het geval is. In de studie werden vijftig elektrische auto's van het personeel van P3 getest, evenals nog eens 7.000 auto's door de Oostenrijkse start-up Aviloo.
Tijdens de eerste 30.000 kilometer verliezen de batterijen van elektrische auto's wel degelijk capaciteit, van ongeveer 100 naar 95 procent van hun begincapaciteit. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door chemische processen bij het eerste gebruik van de batterij.
Ook het laad- en rijgedrag van de gebruikers spelen een rol. Snelle acceleratie, hard rijden en snel laden kunnen nadelig zijn voor de batterij. Het wordt over het algemeen aanbevolen om de batterij tussen 20 en 80 procent te houden.
Daarnaast heeft de buitentemperatuur ook invloed. Hoge temperaturen kunnen de capaciteit van de batterij verminderen. Het is zeer ongunstig om een elektrische auto volledig op te laden en vervolgens lange tijd ongebruikt te laten staan.
Echter, na deze eerste dip houden de batterijen veel beter stand, met gemiddeld 90 procent van de nominale capaciteit bij 100.000 kilometer en ongeveer 87 procent tussen 200.000 en 300.000 kilometer.
Het onderzoek laat zien dat de capaciteit van de batterijen over het algemeen boven de capaciteit blijft die de constructeurs beloven, en sommige merken bieden zelfs garanties van meer dan tien jaar en 200.000 kilometer op de batterij. Wel zijn er grote verschillen tussen verschillende batterijen, die onder andere worden beïnvloed door de manier van laden en rijden en de buitentemperatuur.
De bevindingen van het onderzoek zijn goed nieuws voor leasingmaatschappijen, die de restwaarde van een auto zeer belangrijk vinden. Ook worden afgeschreven batterijen steeds vaker hergebruikt in batterijparken. Dit alles draagt bij aan een positiever beeld van de levensduur en duurzaamheid van batterijen in elektrische auto's.