Voor het tweede jaar op rij minder bedrijfswagens
Ook benzinewagens in vrije val
Op basis van een analyse bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector met ongeveer 175.000 bedrijfswagens stelt SD Worx vast dat het aantal bedrijfswagens voor het tweede jaar op rij lichtjes daalt. Daarnaast zet de vergroening zich door. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe bedrijfswagens daalt in het vierde kwartaal van 2024 tot 14 g/km. Dit komt doordat 80% van de nieuwe bedrijfswagens volledig elektrische wagens zijn. Benzine- en dieselwagens (en hun hybridevarianten) vallen terug op respectievelijk 17% en 2,5%. De bedrijfswagen werd door de band genomen in 2024 8,7% duurder (mediaanwaarde van € 43.800). Daarnaast bevraagt SD Worx elk jaar ongeveer 5.118 werkgevers in 18 Europese landen. Daaruit blijkt dat België, samen met Engeland en Ierland, in de top drie staat qua werknemersklachten over de vergroening.
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “Bij de bedrijfswagens zitten we op kruissnelheid van vergroening: werkgevers passen hun wagenpark aan in functie van de strengere federale regelgeving. Maar dat brengt ook groeipijnen met zich mee, ook voor werknemers die nood hebben aan zekerheid. Sommige werkgevers tonen zich daarom bereid om -waar mogelijk- bestaande contracten met een jaar te verlengen.”
Nieuwe bedrijfswagens zijn groener dan ooit
De gemiddelde CO2-uitstoot daalt tot 14 g/km in het laatste kwartaal van 2024. Eind 2024 zijn acht van de tien nieuwe bedrijfswagens 100 procent elektrische wagens. Deze hebben een CO2-uitstoot van 0 gram, wat meer doorweegt dan de uitstoot van de gemiddelde diesel- en benzinewagens (respectievelijk 114 en 66 in het vierde kwartaal). Sinds begin 2024 zijn ook de benzinewagens en hun plug-inhybridevarianten trouwens in vrije val. Ook de diesels dalen verder tot 2,5% van de nieuwe bedrijfswagens.
Werkgevers geven ook steeds meer uit aan een bedrijfswagen. Het mediaanbedrag van de catalogusprijs van de nieuwe bedrijfsvoertuigen is in het afgelopen jaar opnieuw gestegen met 8,7%, tot € 43.800 in 2024 (ten opzichte van € 40.280 in 2023).
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “De daling ligt in de lijn der verwachtingen. Wagens die nog CO2 uitstoten en aangeschaft zijn vanaf 1 juli 2023 worden financieel minder aantrekkelijk voor werkgevers, door een geleidelijke daling qua kostenaftrek en vooral door een verhoging van de solidariteitsbijdrage inzake RSZ.”
De specialist gaat verder: “Vanaf 2025 worden nieuwe plug-inhybrides potentieel duurder voor zowel werknemers als werkgevers, onder de druk van Europa. De Green deal voorziet in een correctiefactor op de theoretische uitstoot, omdat de wagen nog over een fossiele motor beschikt. Europa gaat ervan uit dat de werkelijke CO2-uitstoot hierdoor in werkelijkheid een pak hoger ligt. Het gaat om alle plug-inhybrides die vanaf 1 januari 2025 nieuw van de band rollen (of die vanuit het buitenland worden ingevoerd) en vervolgens worden gehomologeerd. Gebruikers die wel maximaal op de elektrische batterij rijden worden hierdoor potentieel gestraft. In België kennen we al een soortgelijke correctie voor zogenaamde fake plug-inhybrides. Dit zijn auto's met een beperkte energiecapaciteit van de batterij (< 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht) of een CO2-uitstoot van meer dan 50 gram per kilometer.”
Vanaf 2027 wordt dit nog strenger. Van dan af zou er in de feiten geen verschil meer zijn qua uitstoot tussen de plug-inhybridewagen en dezelfde wagen op 100% fossiele brandstof.
Een op zeven beschikt over een bedrijfswagen
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “Het aandeel werknemers met een bedrijfswagen daalt lichtjes, tot 14% of een op zeven (dit is een daling ten opzichte van 14,6% in 2023 en 14,8% in 2022). De daling doet zich voor in alle regio’s en sectoren, maar is opnieuw het meest uitgesproken bij de jongeren (tot 30 jaar). Meer werkgevers geven het voordeel pas na 1 jaar anciënniteit. Enkel bij de ervaren 60-plussers is er een lichte stijging. Als werknemer heb je meer kans op een bedrijfswagen, als je job verplaatsingen naar klanten vereist; daar kunnen werkgevers moeilijk in snoeien; als werknemer moet je ook vlot tot bij de klant geraken.”
Vijf functies met meeste kans op een bedrijfswagen in 2024:
- ingenieurs (elektrotechniek);
- technici op het vlak van ICT en databank- en netwerkbeheerders;
- aankoopverantwoordelijken en verkopers;
- financiële specialisten;
- managers.
België in Europese top drie van klachten over de vergroening van het wagenpark
Belgische werkgevers ontvingen de meeste klachten over de vergroening van het wagenpark (samen met het VK en Ierland): maar liefst één op de drie Belgische werkgevers (30%) krijgt vragen of klachten. Daarvan kreeg zelfs zes procent veel klachten. “We kunnen uit deze studie niet precies opmaken waarover de klachten gaan, maar uit contacten met klant-werkgevers constateert SD Worx dat dit heel breed gaat. Werkgevers kunnen hiermee aan de slag om hun beleid te verfijnen”, concludeert Veerle Michiels van SD Worx.

Klachten gaan onder meer over:
- onbeschikbaarheid van het type wagen;
- de levertermijn;
- de verhoogde belastingen op het privégebruik;
- de onduidelijkheid rond het Voordeel van Alle Aard bij levering;
- een kleinere of lagere klasse van de wagen omwille van de kostprijs;
- de manier waarop de werkgever al dan niet tussenkomt in laadpalen en de kost voor het thuisladen, en hoe ze hierop belast zullen worden.