Volkswagen Multivan en California nu met 4x4 en plug-in power
Volkswagen Commercial Vehicles breidt het aanbod voor de Multivan en California uit met een nieuwe plug-inhybrideaandrijflijn die voor het eerst vierwielaandrijving combineert met een volwaardig elektrisch rijbereik. De nieuwe eHybrid 4MOTION-technologie positioneert deze iconische busjes als veelzijdige voertuigen voor dagelijks gebruik, lange reizen en avontuurlijke trips.
Drie aandrijfwerelden in één systeem
Met het eHybrid 4MOTION-systeem koppelt Volkswagen twee elektromotoren aan een efficiënte 1.5 TSI turbobenzinemotor, goed voor een systeemvermogen van 245 pk. De elektromotoren drijven afzonderlijk de voor- en achteras aan, waardoor deze Multivan en California over een volwaardige elektrische vierwielaandrijving beschikken. In combinatie met de benzinemotor garandeert dit aandrijfconcept niet alleen een elektrische actieradius tot 95 kilometer (WLTP), maar ook betrouwbare tractie in uiteenlopende omstandigheden.
Voor het dagelijks verkeer functioneren de Multivan en California eHybrid 4MOTION praktisch als elektrische voertuigen, met een topsnelheid tot 130 km/u in E-modus. Bij langere ritten of wanneer extra vermogen nodig is, schakelt het systeem soepel over op hybrideaandrijving met snelheden tot 200 km/u. De nieuwe batterijcapaciteit bedraagt 19,7 kWh netto en is voorzien van AC-laden tot 11 kW en DC-snelladen tot 50 kW. Een laadsessie van 10 tot 80% duurt ongeveer 26 minuten.
Vierwielaandrijving zonder mechanische beperkingen
De achterwielen worden elektrisch aangedreven via een tweede, afzonderlijke elektromotor. Dit biedt duidelijke voordelen ten opzichte van conventionele 4x4-systemen: er is geen cardanas nodig en de krachtverdeling kan volledig variabel worden geregeld. Afhankelijk van de situatie kan tot 100% van het vermogen naar de voor- of achteras worden gestuurd. Zelfs met een lege batterij blijft vierwielaandrijving gegarandeerd, doordat de benzinemotor via de vooras elektriciteit kan opwekken voor de achterste elektromotor.
Voor specifieke rijomstandigheden biedt Volkswagen vier rijprofielen: Eco, Comfort, Sport en Individual. In Sport en bepaalde individuele instellingen wordt de vierwielaandrijving permanent tot 130 km/u ingeschakeld, bijvoorbeeld voor rijden op modderige campings of besneeuwde wegen.
Elektrische standairco voor extra comfort
Als extra troef zijn de eHybrid 4MOTION-modellen standaard uitgerust met een elektrische standairco, die onafhankelijk van de verbrandingsmotor werkt. Dit verhoogt het comfort tijdens laden, parkeren of kamperen en helpt het rijbereik te optimaliseren door het interieur vooraf te conditioneren.
Verfijnde aandrijftechniek
De technische basis wordt gevormd door de nieuwste generatie van de 1.5 TSI evo2-motor (177 pk), bekend om zijn efficiëntie en lage emissies dankzij innovatieve technologieën zoals variabele turbinegeometrie, plasmagelagerde cilinders en het Miller-verbrandingsproces. De elektromotoren leveren 85 kW voor de vooras en 100 kW voor de achteras.
Dankzij de plaatsing van de batterij onder de voorstoelen en de achterste elektromotor in de achteras is de gewichtsverdeling optimaal, wat zowel het rijcomfort als de tractie ten goede komt. Het gecombineerde systeemkoppel bedraagt 350 Nm, vrijwel volledig beschikbaar vanaf stilstand.
Efficiënt en toekomstgericht laden
Naast een verbeterde hybride strategie en recuperatie tot 130 km/u, zijn de eHybrid 4MOTION-modellen voorbereid op hedendaags laadcomfort. Thuisladen kan driefasig aan een wallbox (11 kW), terwijl onderweg ook DC-snelladen (50 kW) beschikbaar is. Zo wordt elektrisch rijden tijdens alledaags gebruik moeiteloos gecombineerd met de reikwijdte en flexibiliteit van een hybride.