Mercedes-EQS rijdt 1.205 km op één lading solid-state
Mercedes-Benz heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in de evolutie naar elektrische mobiliteit. Eind augustus legde een licht aangepaste EQS, uitgerust met een lithium-metaal solid-statebatterij, een traject van Stuttgart (Duitsland) via Denemarken tot Malmö (Zweden) af – goed voor 1.205 kilometer zonder bijladen. Bij aankomst bleef bovendien nog 137 kilometer rijbereik over.
Daarmee doet het testvoertuig drie kilometer beter dan de Vision EQXX op de route Stuttgart–Silverstone en onderstreept het merk zijn ambitie om de grenzen van elektrisch rijden verder te verleggen.
De batterij is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth (VK) en gebruikt lithium-metaalcellen van het Amerikaanse Factorial Energy, gebaseerd op de FEST®-technologie. Dankzij pneumatische actuatoren kan de batterij de volumewijzigingen tijdens laden en ontladen opvangen en blijft de contactdruk constant. Zo werd de bruikbare energie-inhoud met 25% verhoogd, terwijl de afmetingen en het gewicht vergelijkbaar blijven met de huidige EQS-batterij.
Volgens Markus Schäfer, Chief Technology Officer van Mercedes-Benz Group AG, bevestigt deze proefrit dat solid-statebatterijen niet alleen in het labo, maar ook op de weg hun meerwaarde bewijzen. Tegen het einde van dit decennium wil Mercedes-Benz de technologie productierijp maken en zo klanten een nieuw niveau van rijbereik en comfort bieden.
Voor de professionele sector toont deze test aan dat solid-statebatterijen niet langer een verre toekomstmuziek zijn, maar concreet richting geven aan de volgende stap in elektrische mobiliteit.

