Student ontwerpt plooibaar kartmodel
Samenwerking tussen hogeschool VIVES en plaatwerkbedrijven stimuleert praktijkgericht technisch ontwerp
'Designed by Angelo Casteleyn', zo leest het opschrift op de kart die de student ontwierp in het kader van een leertraject. VIVES-studenten Mechanica ontwikkelen tijdens dit initiatief van Hogeschool VIVES eigen ontwerpen, ontvangen daarop professionele feedback en realiseren onder begeleiding van een bedrijf en machinefabrikanten het concept. "Eén ontwerp viel in het bijzonder op door zijn complexiteit", vertelt Bart Delye van VIVES. Uw vakblad ging mee aan de plooibank staan.
Technische oefening met industrieel draagvlak
De graduaatsopleiding Elektromechanische Systemen laat proeven van de werkvloer. De studenten worden een groot deel van het jaar ondergedompeld in de echte wereld via het werkplekleren, waar ze leren hoe het eraan toegaat in een productieafdeling. Ze leren er skills die moeilijk in de klas aangeleerd kunnen worden.
"Een school heeft niet de grote budgetten die nodig zijn om te investeren in de laatste nieuwe metaalbewerkingsmachines. Daarom is het essentieel dat ze al in contact komen met de verschillende technologieën op de werkvloer nog voor ze effectief aan hun carrière beginnen", vertelt Tom Scharlaken, lector Mechanica/Elektriciteit studiegebied Technology aan Hogeschool Vives. "Het leren werken met hoogtechnologische machines is één ding, de skills die vereist zijn om aan te passen aan de dynamiek op de productievloer, dat is een ander paar mouwen. Ook dat is belangrijk in dit verhaal."
"Het uitgangspunt bij dergelijke samenwerkingen blijft steeds hetzelfde: jonge techniekers leren ontwerpen, realiseren, verbeteren en samenwerken. Het zijn die karakteristieken waar onze bedrijven naar op zoek zijn."
Alleen plooien, niet lassen
"Samen met een aantal vrienden hebben we een tijd geleden een kart team opgericht: Grailfox Racing Trio. Het leek mij een leuk idee om een schaalmodel van een kartchassis te ontwerpen", zegt Casteleyn. Maar het plooien van het ontwerp, bleek moeilijker dan gedacht. "Er zijn meerdere plooibewegingen nodig om tot het gewenste resultaat te komen, maar er is weinig marge. Het ontwerp is meermaals - in onderling overleg - gewijzigd."

Voor de student betekende dit traject weken van ontwerpwerk, afstemming en technische herwerking. Het doel: een schaalmodel dat in één stuk geplooid kon worden, zonder lasnaden en assemblage. Dankzij intensieve begeleiding door o.a. de experten bij Slabinck kon een plooibaar en robuust eindmodel ontwikkeld worden.
Niet geschikt voor massaproductie
Aan de plooibank zien we meteen dat het om een secuur werkje gaat. "Er is weinig manoeuvreerruimte, wat het moeilijk maakt om foutloos en binnen de 'marges' te plooien", aldus de man aan de plooimachine. "De verschillende plooibewegingen zijn zorgvuldig geprogrammeerd, maar dan nog is het specialistenwerk om tot het gewenste eindresultaat te komen. Elke plooi moet perfect zijn."
Dat dit geen ontwerp is om 'en masse' te produceren, blijkt uit het tijdsintensieve karakter van deze taak. Zelfs onder begeleiding van een professional, lukt het niet iedereen om te plooien binnen de aanvaarde toleranties van het ontwerp.
Niet zonder hulp van experts
In het kader van het structureel leertraject ontwikkelen studenten Mechanica aan VIVES hun eigen technische ontwerpen. Die worden professioneel geëvalueerd en nadien, onder begeleiding, uitgevoerd op de werkvloer.
"Samenwerkingen met bedrijven zoals Slabinck, Shapes Metalworks, Verhoestraete Metalen, VAC Machines en LVD vormen hierbij de ruggengraat van een praktijkgerichte opleiding met directe voeling met de industrie", zo klinkt het bij VIVES.
Slabinck: van ambachtelijk vakmanschap tot hightech plaatverwerking
Hoogtechnologische metaalbewerking
Slabinck is een gevestigde waarde in het West-Vlaamse industriële landschap, met meer dan een halve eeuw ervaring in fijnmechanische plaatbewerking. Het bedrijf levert hoogstaande oplossingen in fijnplaatwerk voor sectoren zoals machinebouw, elektromechanica, interieurinrichting en medische technologie.
Slabinck presenteert zich als ‘High‑Tech Metal Works’ en verzorgt het complete traject van plaat tot afgewerkt product: lasersnijden, ponsen, plooien, verspanen, lassen (TIG, MIG, puntlassen), poeder- en natlakken, oppervlaktestralen, monteren en logistiek met hun eigen transportdienst.
De kracht van jong talent
De industrie staat voor grote uitdagingen, maar kijkt tegelijk vooruit. "We geloven sterk in de kracht van jong talent", zegt zaakvoerder Anthony Slabinck. "Door studenten vandaag al te betrekken bij onze processen, investeren we in de vakmensen van morgen. Ze brengen frisse ideeën met zich mee, stellen kritische vragen en dwingen ons om ook als bedrijf te blijven evolueren."
Bij Slabinck is die samenwerking meer dan een leerervaring: het is een wederzijdse uitwisseling. Studenten krijgen toegang tot hoogtechnologische machines en realistische productieomgevingen, waar ze onder begeleiding hun ontwerp tot leven zien komen. Voor het bedrijf betekent het een unieke kans om jonge mensen warm te maken voor de sector én om zelf nieuwe inzichten op te doen.
Recent investeerde Slabinck nog in een geavanceerde plooirobot, specifiek voor het nauwkeurig en efficiënt plooien van kleine en middelgrote componenten. Ook studenten krijgen de kans om deze technologie van dichtbij te leren kennen. "We willen hen niet alleen laten kennismaken met de praktijk, maar ook met de toekomst van de sector", aldus Anthony Slabinck. "Automatisering en digitalisering veranderen onze manier van werken. Wie hier stage loopt of een project uitwerkt, begrijpt straks beter wat de sector nodig heeft. En wie weet kiezen ze dan ook voor een toekomst in de metaalbewerking.”
Het machinepark van Slabinck omvat onder meer Trumpf-, LVD en Durma-lasersnijders (metaal, inox, aluminium), CNC-afkantpersen, volautomatische zaagmachines, CNC-draai en freesbanken en een poederlakinstallatie.
Onderwijs en industrie vinden elkaar in realistische projecten
"Deze samenwerking is geen unicum. Binnen de klankbordgroep verspaning en in projecten met onder meer VTI Menen worden vergelijkbare onderwijs- en industrie-initiatieven uitgerold. Het uitgangspunt blijft steeds hetzelfde: jonge techniekers leren niet enkel ontwerpen, maar ook realiseren, verbeteren én samenwerken. Laat dat nu net precies zijn wat de industrie van morgen vraagt", vertelt Tom Scharlaken, lector Mechanica/Elektriciteit studiegebied Technology aan Hogeschool Vives.