RiemenPremium

TRENDS EN ONTWIKKELINGEN INZAKE RIEMEN

Downsizing

De afgelopen twee decennia heeft de reductie in de toegelaten CO2-emissie het onderzoek op verschillende techno-logische vlakken aangevuurd. Een flagrante trend in de motorproductie is het zogenaamde downsizen, waarbij de motor lichter en sneller werd, en de onderdelen beduidend gevoeliger werden. Eenzelfde ontwikkeling liet zich ook zien bij de riem- en de kettingaandrijvingsmotoren.


Riemen

  • Duurzaam: de riemen werden de voorbije jaren een stuk duurzamer. Ook de andere aandrijfonderdelen moeten minder snel worden vervangen. De riem kreeg soms een steviger uitvoering, afhankelijk van de autofabrikant en van het motorontwerp.
  • PTFE-coating: het coaten met PTFE (een witte of zwarte laag polytetrafluoro-ethyleen) gebeurt steeds vaker voor hoogbelaste (diesel)motoren.
  • Olie: sinds 2008 omhullen sommige autofabrikanten hun distributieriemen met olie. Die milieuvriendelijke technologie heeft drie voordelen. De trillingen worden geminimaliseerd, het geluid wordt geabsorbeerd en de bouw van de aandrijving wordt smaller in vergelijking met de drooglopende versie. De rijervaring wordt dus op zich aangenamer, wat niet onbelangrijk is bij de populaire gedownsizede motoren die in het algemeen minder vloeiend functioneren. Ook bij de aandrijving van de oliepomp laat men soms de riem in olie lopen.


HET VERVANGEN VAN DE RIEM

Het belang van een tijdig herstel

Een riem moet worden vervangen zodra de maximale levensduur is bereikt of die beschadigd/versleten is. Daarmee voorkom je zware motorschade en hoge herstelkosten. Vervuiling in het systeem door olie, koelvloeistof of vuil en stof, verkort de levensduur, of zal in het ergste geval het systeem doen uitvallen. Als de distributieriem breekt terwijl de motor draait, krijgen de motorkleppen en -zuigers te maken met krachtige collisies.


Check bij elk onderhoud

De spanning van distributieriemen hoeft onder normale omstandigheden niet te worden bijgesteld. Wel zijn riemen onderhevig aan veroudering en constante slijtage, door de onderwerping aan continue buigkrachten en hoge temperaturen. Daarom moeten ze worden gecheckt op onregelmatigheden bij elk onderhoud, volgens de specificaties van de autoconstructeur. Herstelintervallen verschillen namelijk van fabrikant tot fabrikant en afhankelijk van de combinatie van type riem, motor en voertuigmodel. Ook de ideale riemspanning wordt opgegeven in het reparatiehandboek van de constructeur. Stel indien nodig de spanning af met een spanningstester.

Storing opmerken

Onregelmatigheden in het systeem kunnen worden vastgesteld door storingen in de ECU, door het knipperen van de storingsindicatielamp en/of het voorkomen van geluiden. Als de spanning in een systeem met dubbele excentrische spanrol niet goed is afgesteld, kan het gebeuren dat de spanarm tegen de positiepin slaat wanneer de motor koud is. De geluiden die daardoor hoorbaar zijn, verdwijnen zodra de motor opwarmt. De afschermplaat zal door de trillingen van het slaan na een tijdje breken. De garagist moet in een dergelijke situatie niet alleen de riem vervangen, maar ook de spanrol, volgens de instructies in het reparatiehandboek.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Ontwrichtende trends confronteren aftermarket met de toekomst

Evoluerende verwachtingen van de klant, versnelde technolo­gische innovatie en verschuivingen in concurrentiekracht. Voor de automotive aftermarket liggen zeer zeker drastische verande­ringen in het verschiet. Zo kan de opkomst van EV’s, geconnec­teerde voertuigen en e-commerce o.m. leiden tot een herverde­ling van 30 tot 40% van de aftermarketwinsten langs de waarde­keten. McKinsey & Company, Inc belicht in een nieuwe studie de ver­anderingen en ontwrichtende trends waarmee de automotive aftermarket de komende jaren geconfronteerd zal worden, en biedt antwoord op de vragen die deze trends naar voren brengen.

De Schoenkliniek bewijst dat herstellen geen uitgestorven ambacht is

Jourdan Govaere staat dit jaar 15 jaar lang in het atelier van zijn schoenherstellerij De Schoenkliniek in Roeselare. Van opleiding is hij kok, maar komende uit een schoenherstellersfamilie is het niet verrassend dat hij alsnog in de stiel terecht kwam.

Laksystemen volgen huidige trends op de markt

Innovatieve laksystemen komen er enerzijds in de vorm van luchtdrogende vernissen zodat de temperaturen nooit té hoog oplopen en anderzijds in de vorm van nieuwe, RADAR-compatibele verfsystemen ter vervanging van de gangbare metallic lakken.

Overzicht van de trends en ontwikkelingen in de auto-industrie in 2024

De auto-industrie speelt een cruciale rol in de wereldeconomie. Het recent gepubliceerde Economisch en Marktverslag van de European Automobile Manufacturers’ Association, kortweg ACEA, biedt inzicht in de ontwikkelingen binnen de sector in 2024.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine