ONDERHOUD SPUITCABINE VERLENGT LEVENSDUUR, WERKT GOEDKOPER EN GEEFT BETER LAKRESULTAAT
Kleine acties kunt u zelf uitvoeren
Een spuitcabine krijgt het soms hard te verduren tijdens het werk. Een frequente onderhoudsbeurt is dan ook zeker geen overbodige luxe. Maar welke acties moeten daarin genomen worden om uw installatie volledig up-to-date te houden? En wat besteedt u beter uit?
ONDERHOUD NIET LOUTER KOSTENPOST
We willen natuurlijk allemaal maar één ding: zo veel mogelijk klanten zo snel en zo goed mogelijk bedienen. Meer omzet betekent - hopelijk - meer winst. Stilstanden voor onderhoud worden dan ook soms bekeken als een hinderpaal in het streven naar klantenservice. Het wordt louter als een kostenpost gezien en dat is niet alleen jammer, maar ook nog eens incorrect.
De gevolgen van slecht of geen onderhoud zijn niet altijd direct merkbaar, maar kunnen op lange termijn nefast zijn voor uw financiële gezondheid. Zo kan het energieverbruik van een slecht onderhouden spuitcabine al snel oplopen tot meer dan 15% boven het normale verbruik.
Het nalaten om filters tijdig te vervangen zal dan weer een rechtstreekse invloed hebben op zowel de kwaliteit van het lakwerk als op de gezondheid van uw werknemers. Het herwerken van slecht uitgevoerde lakwerken doet uw winst smelten als sneeuw voor de zon, maar ook ziekteverzuim kost werkgevers handenvol geld. Dat alles kan voorkomen worden door onderhoudstaken correct en tijdig uit te voeren.
Ontdek hier hoe Sima Bodyshop u kan helpen om een succesvolle carroserie uit te bouwen. Wij zorgen ervoor dat onze voorbereidingszones, spuitcabines en Smart boxes uw roulement van wagens significant doet stijgen en indien gewenst, regelen wij alles voor u.
Bekijk hier de video
KRITIEKE ONDERDELEN
Voor we de diverse onderhoudstaken oplijsten, loont het de moeite om de techniek achter een spuitcabine te bekijken. Die is relatief eenvoudig, maar ze geeft wel een beter inzicht in de kritieke onderdelen en de diverse onderhoudsnoden die zij kunnen hebben. De installatie ziet er voor laktoepassingen zo uit: buitenlucht wordt aangezogen door de luchtbehandelingsunit die de lucht voorfiltert. Vandaar gaat het naar de mazout- of gasbrander die de lucht op de juiste temperatuur brengt. Via de plafondfilter wordt er zo perfecte lucht ingeblazen die de werkomstandigheden optimaal maakt, zowel voor de lakkwaliteit als de gezondheid van de werknemers. De verzadigde lucht wordt uiteindelijk weer weggehaald door een ventilator. Ook bij deze uitblaasventilator is er vaak nog een filtering voorzien om de lakrestanten die niet via de vloerfilters weggehaald worden, toch te elimineren.
Naast deze mechanische installatie is er ook de vaste structuur van de spuitcabine die bevuild raakt door de overspray van de lak en dus frequent onderhoud nodig heeft.
LUCHTBEHANDELING
De onderdelen die de meeste aandacht vereisen, bevinden zich in de luchtbehandeling.
Mechanica/branders
De branders en randcomponenten die de luchtkwaliteit verzorgen, bevatten meerdere kwetsbare onderdelen. De interne roterende onderdelen zoals de lagers hebben bijvoorbeeld smering nodig. De rubberen afdichtingen en V-aandrijfriemen zien af door het contact met bijtende stoffen, de motoren en ventilatoren raken bevuild en halen bijgevolg niet meer de gewenste capaciteit. Regelkleppen sluiten en openen niet meer 100% door opgehoopt vuil.
De branders zijn door de wetgeving onderworpen aan een verplichting tot periodieke controle. Voor mazoutbranders is dat om het jaar, terwijl gasbranders om de twee jaar gecontroleerd
moeten worden.
Filters
De filters kunt u eigenlijk perfect zelf vervangen. De frequentie hangt af van het type filter, de bezettingsgraad van uw spuitcabine, de kwaliteit van de aangezogen lucht en de grootte van de werkstukken. Kleine werkstukken veroorzaken in verhouding namelijk meer overspray.
Enkele richtcijfers zijn alvast:
- voorfilters: om de 300 uur;
- paintstopfilters: om de 200 uur;
- plafondfilters: om de 1.000 uur of elk jaar.
Het is evenwel raadzaam om geregeld de filters te controleren voor deze termijnen verstrijken om zo proactief tot een vervanging over te gaan. Niet enkel visuele bevuiling kan wijzen op een vervangingsnood, ook luchtdrukproblemen en turbulentie in de cabine wijzen mogelijk op problemen met de filters. Bij turbulentie - een ongecontroleerde luchtstroom - zijn stofproblemen bij het lakken het mogelijke gevolg.
De luchtdrukproblemen daarentegen uiten zich in onder- of overdruk. Bij onderdruk wordt er meer lucht afgezogen dan er wordt ingeblazen in de spuitcabine. Het gevolg is dat er stof en vuil uit naastgelegen ruimtes worden aangezogen.
Overdruk is het tegenovergestelde: er wordt meer lucht ingeblazen dan er wordt afgezogen. Het gevolg hier is dat er vervuilde lucht (oplosmiddelen en overspray) naar naastgelegen ruimtes wordt verspreid. Het resultaat is mogelijke geur- en milieuoverlast. Een eenvoudige handeling leert u al snel of de afzuiging sterk genoeg is: neem een A4-vel papier en hou dit tegen de afzuigwand. Als het vel papier blijft zitten, dan is er in theorie voldoende afzuiging.
Een bijkomende tip bij het vervangen van filters is om de cabine een tijdlang te laten werken zonder spuitactiviteit. Het vervangen van een filter maakt veel stof los, wie meteen in actie schiet na de vervanging, kan daarom geconfronteerd worden met meer stof in zijn cabine. Het even laten draaien neemt dat probleem weg.
STRUCTUUR
Cabinewanden
Onbehandelde wanden die voortdurend blootstaan aan allerlei lakken, zouden zonder preventieve maatregelen snel vuil worden. Daarom kunnen ze voorzien worden van beschermcoatings. Die moeten evenwel eveneens geregeld vervangen worden. Er zijn meerdere uitvoeringen van deze coatings, elk met een aangewezen vervangingsinterval:
- Een antidustkleeflaag houdt stofjes en andere kleine
onzuiverheden tegen, maar verliest gaandeweg haar efficiëntie. Daarom moet ze om de zes maanden vervangen worden.
- Een pelcoating, die toelaat om de overspray makkelijk weer van de wand te krijgen, zorgt voor een vlekkeloos witte reflectie, maar moet wel om het jaar vernieuwd worden. Als u voor die tijd al een plaatselijk vuil stuk wilt vervangen, dan kan dat eenvoudig door het bevuilde stuk weg te snijden en een ander stuk in de plaats aan te brengen. Let er wel op dat de wanden voorbehandeld worden, zodat de pelcoating makkelijker loslaat bij vervanging. Dat vermindert aanzienlijk de benodigde tijd om de wanden schoon te maken.
- Wie gebruikmaakt van plasticfolie om zijn cabine en verlichting te beschermen, zal wat sneller tot vervanging moeten overgaan.
Een belangrijk aandachtspunt bij een onderhoud van het cabine-interieur is om ook aandacht te hebben voor het vloeroppervlak. Ook die moet beschermd worden, dus een regelmatig nazicht van de vloercoating is eveneens nodig.
Verlichting
Bij de verlichting en ramen wordt er veelal een transparante folie of coating gebruikt. Die legt een beschermende laag op de armatuur of het raam, waardoor de zichtbaarheid niet in het gedrang komt. Een vervanging dringt zich hier logischerwijs op als dit niet langer het geval is.
WAT ALS ... de cabine niet meer warm wordt?
Een veelvoorkomende storing is de volgende: bij het starten wordt de cabine niet meer warm. Paniek hoeft (nog) niet, want veelal ligt een veiligheidsprobleem aan de oorsprong.
Als bij de laatste spuitactiviteit de hoofdschakelaar abrupt wordt uitgeschakeld, krijgen de ventilatoren niet de tijd om voldoende na te koelen. Daardoor loopt de temperatuur in het inblaaskanaal te sterk op. Dat kan de temperatuurbeveiliging op de thermostaat activeren, waardoor de brander automatisch afgesloten wordt van zijn voeding. Dat kunt u eenvoudig oplossen door een algemene reset door te voeren.