Automotive smeermiddelenPremium

Handige handling van olie voorkomt kwaliteitsverlies

De introductie van een nieuwe motor- of koelolie is het eindresultaat van jaren onderzoek en testen. Om de kwaliteit van deze kostbare oliën te behouden, is het van belang dat de handling voorafgaand aan het gebruik de juiste aandacht krijgt. Om vervolgens te controleren of de kwaliteit inderdaad voldoet, is het noodzakelijk de olie te analyseren.

Hiervoor zijn diverse mogelijkheden beschikbaar die in bepaalde gevallen door garagehouders zelf zijn toe te passen. De uitgebreide analyses zijn beter over te laten aan laboratoriumspecialisten.

Handige handling van olie voorkomt kwaliteitsverlies 1

Olieservice bij 15.000 of bij 30.000 km?
15 artikels
Alles over olien & smeermiddelenOntdek ons digitaal magazine over olien & smeermiddelen
Lees magazinechevron_right

De handling van diverse soorten oliën binnen de automotive is cruciaal voor het behoud van de kwaliteit. Onder meer temperatuur en vuil kunnen invloed hebben op de uiteindelijke eigenschappen van de olie. Handling is echter ook het transport vanuit het magazijn naar de garage en vervolgens het gebruik ervan voor het betreffende voertuig.

Van ontvangst tot opslag

Om bij het begin te beginnen: de ontvangst van olie gebeurt veelal in bulk. Een eerste aandachtspunt is de conditie van de olietank. Deze is eventueel visueel te inspecteren op de aanwezigheid van water (emulsie) en residu op de bodem van de tank. Ook is het belangrijk bij ontvangst te controleren of de juiste olie is geleverd. Deze zekerheid is te garanderen via een COA (Certificate of Analysis).

Buitenopslag

Wanneer de olie bij ontvangst op papier in orde is, volgt de opslag ervan. Indien de olie vanuit een tankwagen in een eigen tank wordt gepompt, is het belangrijk de conditie van deze tank regelmatig te controleren. Vooral openingen waaruit de olie kan lekken óf vuil, vocht en zuurstof naar binnen kunnen komen, kunnen funest zijn voor de kwaliteit.

Lekkage is ongewenst in verband met het verlies van product maar ook met vervuiling van de omgeving. Wanneer water of vuil binnendringt – bv. via de ontluchtingsopening – kan de olie versneld degraderen en hiermee de gewenste eigenschappen verliezen. Het beste is uiteraard om de olie binnen of in elk geval overdekt op te slaan.

Indien het toch in de buitenlucht moet: leg drums op hun kant. Wanneer ze gedurende langere tijd recht overeind staan, kan zich water verzamelen op het deksel waardoor roestvorming kan optreden met uiteindelijk lekkage als gevolg.

Handige handling van olie voorkomt kwaliteitsverlies 2
Het gebruik van lekbakken en een vloeistofdichte vloer vallen aan te raden

Binnenopslag

Gaat het om kleinere verpakkingen olie, dan zijn deze het beste op te slaan in een droge, vorstvrije en schone ruimte die uitsluitend bedoeld is voor de opslag van olie. Dit betekent dat hier geen andere chemicaliën, reinigingsmiddelen of verf zijn opgeslagen en dat de ruimte niet tevens de functie van een werkplaats vervult. Daarbij is het gewenst dat de temperatuur min of meer constant is om het ‘ademen’ van producten te voorkomen.

Het opslaan van olie in binnenruimtes vraagt overigens wel extra aandacht voor veiligheid. In de meeste gevallen is olie immers brandbaar en mag het niet zomaar in het milieu terechtkomen. Opslag in hiervoor speciaal bestemde kasten is derhalve aan te raden en ook het gebruik van lekbakken en een vloeistofdichte vloer kunnen hun bijdrage leveren.

Verder mag een put in de vloer niet in directe verbinding staan met de riolering. Tot slot moet de opslagvoorziening zodanig zijn geconstrueerd dat gelekt of gemorst product niet uit de voorziening kan stromen.

Beperk het aantal verschillende vloeistoffen door gebruik te maken van universele producten

Handling van de olie tijdens gebruik

Handige handling van olie voorkomt kwaliteitsverlies 4
Ook bij het inbrengen van de olie in het betreffende onderdeel van de auto is het verstandig om te voorkomen dat er vuil in het circuit terechtkomt

Wanneer voldoende aandacht is besteed aan de ontvangst en opslag van de olie, dan zal deze moeten worden doorgetrokken in het uiteindelijke gebruik. Hier loert het gevaar dat olie vanuit de verpakking in een oliekan wordt gegoten die vuil is.

Tevens bestaat het risico dat er in dezelfde kan eerst een ander type olie heeft gezeten waarvan restanten zich mengen met de nieuw ingegoten olie. Het mengen van verschillende soorten olie is te voorkomen door te werken met kleuren. Er zijn systemen beschikbaar waarbij de verpakking te voorzien is van een kleur – bv. door middel van een sticker – die vervolgens terugkomt in de oliekan. Een zeer eenvoudige maar even doeltreffende manier om fouten te voorkomen.

Ook bij het inbrengen van de olie in het betreffende onderdeel van de auto is het verstandig om te voorkomen dat er vuil in het circuit terechtkomt. Dat betekent: circuit openen, de olie toevoeren en het circuit weer sluiten. Let er daarbij op dat er geen vuil van de afsluiting (dop) of vulopening in de olie terecht komt.

Het afvoeren van oude olie heeft tot slot geen invloed op de kwaliteit van nieuwe en nog te gebruiken olie, maar dient toch overeenkomstig de betreffende wet- en regelgeving te gebeuren.

Handige handling van olie voorkomt kwaliteitsverlies 5
Een visuele test kan iedereen uitvoeren

Analyse   

Om de kwaliteit van olie te controleren – bv. trendanalyse óf in het kader van klachten of calamiteiten – zijn er vele mogelijkheden beschikbaar. Variërend van zeer eenvoudig en goedkoop tot zeer gedetailleerd met een bijbehorend kostenplaatje vanwege de noodzaak om een gespecialiseerd laboratorium in te schakelen.

Visueel en gezond verstand

De meest eenvoudige inspectie die eigenlijk iedereen kan uitvoeren is de visuele inspectie. Door eenvoudig naar de olie te kijken, zijn soms al afwijkingen vast te stellen die om actie vragen. Grotere vuildeeltjes door afbladderende roest is zo’n voorbeeld. Daarnaast neergeslagen vuil op de bodem van een tank of vulmiddel.

Ook is in bepaalde gevallen een overschot aan vrij (niet opgelost) water vast te stellen wanneer een olie zichtbaar troebel is maar helder hoort te zijn. Visuele inspectie is echter ook: etiketten lezen. Is de houdbaarheidsdatum bv. wel of niet overschreden?

Een tweede ‘inspectie’ betreft de geschiedenis van een olie. Welke olie is er voor een toepassing gebruikt; is dit de juiste olie geweest? Onder welke omstandigheden is de olie gebruikt? Denk daarbij aan extreme temperaturen, veel starten en stoppen of juist gedurende langere tijd op een vaste snelheid rijden. Ook de bijmenging van bio-olie kan invloed hebben op de kwaliteit en hiermee de levensduur van de olie.

Handige handling van olie voorkomt kwaliteitsverlies 6
De handling van diverse soorten oliën binnen de automotive is cruciaal voor het behoud van de kwaliteit

Chemische analyse

De onzichtbare aspecten die invloed hebben op de kwaliteit van de olie – denk hierbij aan viscositeitsindex, opgelost vuil, lucht, additieven en zuurtegraad – zijn vrijwel alleen te bepalen in laboratoria door onder meer chemische analyse. Essentieel hierbij is dat de partij die olie wil laten onderzoeken een representatief monster aanlevert. En dat is nog niet eenvoudig.

Ten eerste moet er gebruik worden gemaakt van een schoon monsterflesje. Wie echt volgens de regels wil werken, zorgt voor een monsterflesje dat in een steriele ruimte is ingepakt en pas op locatie weer uit deze verpakking (zakje) wordt gehaald. Gebruikte flesjes bevatten namelijk vrijwel altijd vuil terwijl goed bedoeld omgespoelde flessen zullen bijdragen aan een ongeëvenaarde hoeveelheid water in de testresultaten.

Een correct oliemonster nemen vraagt kennis en ervaring

De representativiteit van het monster wordt tevens bepaald door de plek waar het monster wordt genomen en hoe het monster wordt genomen. Een olie die al langer stilstaat zal niet meer homogeen zijn wat betekent dat een monster uit de bovenkant van de tank andere eigenschappen zal laten zien dan een monster die juist aan de onderkant is onttrokken. Ook monsters van olie vóór en ná een filter in een voertuig zullen van samenstelling verschillen.

Voor het juist aanleveren van een oliemonster zijn complete kits beschikbaar inclusief flesje, etiket, envelop en een slangetje om eventueel met een oliepomp olie uit het carter op te zuigen. In alle gevallen geldt dat voldoende kennis essentieel is om een correct monster te nemen.

Met dank aan Chevron, Eurol, ITW, Liqui Moly en Xenum

Fluid management
Hoewel de wijze van handling, opslag en gebruik voor iedere olie ongeveer hetzelfde is, levert de huidige tijd wel extra problemen op vanwege de diversiteit aan oliën. Of om het nog breder te trekken: het aantal verschillende vloeistoffen die garages op voorraad moeten houden om het gros van hun klanten te kunnen bedienen. Zeker wanneer het om kleinere garages gaat die ‘alle auto’s’ onderhouden. Denk daarbij aan motorolie, koelmiddelen, remvloeistoffen, smeermiddelen, transmissieoliën, AdBlue en additieven. Een eerste tip voor de laatste groep is een slimme selectie te maken van producten die voor meer merken geschikt zijn. Universele producten met een breed toepassingsbereik. Voor afwijkende wensen zal apart moeten worden besteld.
Daarnaast is er in het kader van ‘fluid management’ op het vlak van automatisering veel te winnen. Het gaat hierbij om software waarin alle vloeistofproducten worden ingevoerd en gekoppeld aan bv. de locatie in het magazijn, de technische specificaties, de voorraad en de bijhorende regels om het product af te voeren. Daarbij kan de gebruiker zover gaan als hij zelf wil. Wil hij alleen het overzicht hebben of wil hij ook automatisch een seintje krijgen wanneer de voorraad dreigt op te raken eventueel gekoppeld aan een automatische bestelmodule? Daarbij is het ook mogelijk om sensoren te betrekken die bv. in een opslagtank monitoren wanneer het niveau onder een bepaalde waarde komt. Wanneer dit het geval is volgt tijdig een seintje waardoor tijdig een nieuwe bestelling is te doen.
De gegevens die met een dergelijk systeem zijn te verzamelen, helpen niet alleen bij het op voorraad houden van de producten en het voorkomen van fouten, maar tevens voor trendanalyse. Wanneer een bepaald type olie ‘opeens’ veel meer wordt gebruikt is het wellicht handig om onderzoek te doen naar diefstal of lekkage. Wanneer dit door veranderende wet- en regelgeving komt, dan is een hoger verbruik mogelijk aanleiding om dit product in grotere verpakkingen in te kopen.

Handige handling van olie voorkomt kwaliteitsverlies 7
Wanneer voldoende aandacht is besteed aan de ontvangst en opslag van de olie, dan zal deze moeten worden doorgetrokken in het uiteindelijke gebruik
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ing. Marjolein de Wit-Blok

Gerelateerde artikels

Ophaling & hergebruik van afvalolie

Producenten van gebruikte smeerolie kunnen in sommige gevallen rekenen op een premie als zij beroep doen op een gehomologeerde inzamelaar voor de verwijdering van hun gebruikte olie. voor hoeveelheden kleiner of gelijk aan 1.000 liter op jaarbasis bedraagt deze premie momenteel 100 euro. “deze premie is bedoeld als een incentive waarmee we vooral kleinere gebruikers willen stimuleren om via de geijkte kanalen hun olie af te voeren", klinkt het bij frank vanderpooten, directeur van valorlub. “dat bedrag is forfaitair en wordt jaarlijks vastgelegd in functie van de marktomstandigheden."

Conditioneren van synthetische olie

Smeer- en hydrauliekoliën op synthetische basis laten zich onder meer kenmerken door een uitstekende temperatuurbestendigheid, waardoor dergelijke smeermiddelen zich lenen tot het gebruik in turbine-eenheden. om de beoogde werking ervan op langere termijn te kunnen garanderen, komt het erop aan de kwaliteit van de olie te onderhouden. het conditioneren ervan maakt het immers niet enkel mogelijk om de betrouwbaarheid en de levensduur van zowel installatie als olie gevoelig te verlengen, maar ineens ook de kosten als gevolg van storingen door een slecht of niet geconditioneerde synthetische olie gevoelig terug te dringen.

Correct omgaan met gebruikte olie

Garages en carrosseriebedrijven zijn wettelijk verplicht om hun gebruikte olie correct op te slaan en te laten ophalen door een geregistreerde inzamelaar. de olie mag niet worden gemengd, want dat maakt recyclage onmogelijk.

Transitie door de ogen van abc olie

Abc olie uit tilburg viert dit jaar zijn eeuwfeest. samen met shell, met wie abc olie intussen reeds 60 jaar samenwerkt, maakt directeur geert-jan van ierland zich op voor een duurzame toekomst. al maant hij in deze materie ook aan tot het nodige realisme.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine