Auto onderdelenPremium

Elektrificatie: vloek of zegen voor de aftermarket?

Een gezamenlijke studie van Roland Berger en Clepa onderzocht de gevolgen

Met een voortschrijdende vergroening van de maatschappij, blijft ook de auto-industrie niet gespaard van de gevolgen. Alhoewel de ‘Green Deal’ de toekomst verduurzaamt, zullen niet alle gevolgen van de radicale omslag positief zijn voor elke industrie. Een van de sectoren waar het meest verandering wordt verwacht, de auto-industrie (en misschien nog specifieker de aftermarket), anticipeerde alvast de radicale marktveranderingen in een studie van Roland Berger en CLEPA.

Cartoon voorstelling toekomstige aftermarket

In een gezamenlijke studie van Roland Berger en CLEPA werden er projecties gemaakt voor de gevolgen van verregaande elektrificatie in de automarkt. In de eerste plaats lijkt de groene revolutie slecht nieuws voor de aftermarket, maar de studie stelt ook enkele verzachtende factoren voor die aantonen dat de revolutie ook positief kan zijn voor wie mee evolueert.

Hoe veilig werken aan hybride- en elektrische voertuigen
12 artikels
Alles over onderhoud elektrische wagensOntdek ons digitaal magazine over onderhoud elektrische wagens
Lees magazinechevron_right

Een toegenomen vraag, veranderend aanbod en strengere wetten versnellen allemaal de groei van het elektrische wagenpark

Niet enkel de veranderende Europese wetgevingen drijven de elektrificatie van het autopark vooruit. Ook een toegenomen vraag en een veranderend aanbod dragen bij aan de evolutie. Die toenemende trend veronderstelt echter ook heel wat flexibiliteit van aftermarketsuppliers die hun sector en diensten op korte termijn radicaal zien veranderen. 

Opzet studie

Om de invloed van enkel elektrificatie duidelijk voor te stellen, gingen ze voor het onderzoek uit van enkele veronderstellingen. Zo werden bepaalde macrofactoren in de studie buiten beschouwing gelaten zoals de impact van de verwachte groei van het wagenpark, inflatie of technische trends zoals Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Dat die macrofactoren ook hun invloed uitoefenen is zeker, maar de gevolgen ervan zijn veel moeilijker te voorspellen.

Verkoop lichte voertuigen per aandrijvingstype voorspelling
Voorspelling van de verkoopcijfers van wagens per aandrijftype (Roland Berger)

Drie mogelijk scenario’s

Om hun resultaten te diversifiëren en rekening te houden met verschillende evoluties en trends in de markt, ging het onderzoek uit van drie mogelijkheden met verschillende randvoorwaarden.

Een eerste scenario, ‘wettelijke naleving’, gaat uit van een marksituatie waarin het verstrengde Europese kader wordt nageleefd, maar niet veel meer. In deze situatie zijn er verschillende tegenwinden die elektrificatie verder in de weg staan: groeiende kosten voor batterijgrondstoffen, gelimiteerde capaciteit voor batterijproductie en een trage uitbreiding van laadinfrastructuur voor EV’s. Hier zou de totaalverkoop van EV’s 18% bedragen in 2025, 53% in 2035 en 99% in 2040.

Impact van elektrificatie op onderdelenaftermarket
De impact van elektrificatie op de traditionele onderdelenaftermarket per scenario, 2019-2040 (Roland Berger)

Het tweede scenario is een ambitieuze transformatie waar de markt voldoet aan de beleidsdoelen en er slechts gedeeltelijke moeilijkheden zijn; batterijmateriaalprijzen stabiliseren en voldoende laadinfrastructuur wordt gebouwd. Hier zou de verkoop 31% bedragen in 2025, 68% in 2030 en 100% in 2035.

Verschillen in constructie en andere slijtagepatronen zal de vraag en de focus van de aftermarket doen verschuiven

In het laatste scenario, radicale transformatie, gaat de markt voorbij aan de verwachtingen en zijn er geen moeilijkheden. In tegendeel zelfs komen verbrandingsmotoren in de problemen door toegenomen brandstofprijzen, een hoge total cost of ownership en toegenomen emissiewaarden. EV’s genieten net van verdere doorbraken in batterijtechnologie. Hier bedraagt de verkoop 82% in 2030 en 100% in 2035.

Die indrukwekkende cijfers houden evenwel niet in dat het wagenpark even snel volledig elektrisch wordt. De lange levensduur van wagens en de tweedehandsmarkt zorgen hier voor een redelijk trage overgang. Desondanks zullen nieuwe productgroepen de plaats innemen van oude en wordt er ingeschat dat er 30% minder omzet voor aftermarketvervangingen zal zijn per wagen.

Differentiatie tussen onderdelen

Ondanks de duidelijk voorziene impact, is het ene onderdeel niet het andere. Door de verschillen in constructie tussen elektrische motoren en verbrandingsmotoren zijn er onderdelen die langzaam zullen verdwijnen en andere die aan belang zullen winnen. Daarnaast zorgt de werking van elektrische wagens ervoor dat er andere slijtagepatronen zullen opduiken. In chassisonderdelen blijft die verandering erg beperkt en voorspelt het rapport slechts een daling van de vraag van 1% tegen 2030 en 3% tegen 2040 in het scenario van ambitieuze transformatie.

Nieuwe opportuniteiten i.v.m. EV-specifieke componenten
Voorspelling van de nieuwe opportuniteiten dankzij onderdelen specifiek voor elektrische wagens (Roland Berger)

Voornamelijk bij aandrijflijn- en motoronderdelen zou elektrificatie een groot effect teweegbrengen. Bij de aandrijflijn zou er 16% reductie van de vraag zijn tegen 2030 en 49% tegen 2040. Bij de motoronderdelen zou dat zelfs om 17% en 52% gaan. Daaraan bijdragend is het feit dat slechts enkele onderdelen zowel in elektrische als verbrandingsmotoren voorkomen.

Specifieke componenten voor eV's

Die verschuiving op de markt hoeft echter geen rampscenario te zijn. In de specifieke EV-onderdelen zijn er namelijk ook veel kansen te vinden voor spelers die op tijd aanpassingen maken. Alhoewel elektrische wagens dankzij de technologie lagere uitvalpercentages kennen, zal door de prijzen en de grondstoffenschaarstes de herstelling- en revisiemarkt openbloeien.

Elektrische wagen die oplaadt
Door de andere constructie, zal de aftermarket de focus moeten verleggen op andere onderdelen

De grootste kansen liggen hier in batterijen die door hun werking een beperkte levensduur hebben. Daarnaast zal de markt voor gereviseerde batterijen ongetwijfeld groeien, onder meer onder invloed van de nieuwe Europese wetgeving rond batterijcirculariteit. Daarnaast kosten elektrische motoren veel waardoor ook hier waarschijnlijk een mooie markt rond gereviseerde modellen zal komen. Door het relatief jonge wagenpark zullen die opportuniteiten zich evenwel vertraagd aandienen wanneer het gros van de elektrische wagens begint te verouderen.

Uitdagingen en kansen in de waardeketen

Naast de intrinsieke veranderingen, brengt elektrificatie ook bijkomende uitdagingen mee in de waardeketen voor de onafhankelijke aftermarket. Ondanks de afnemende dealernetwerken van OEM’s en het groeiend IAM-marktaandeel de laatste jaren, zorgen diverse zaken toch voor kopzorgen in de aftermarket. Verlengde garanties op de aandrijflijnen van elektrische wagens, het jonge EV-park en technologische uitdagingen waarvoor ervaring, training en uitrusting ontbreekt, blijken allemaal uitdagingen die in een enquête onder zaakvoerders in de aftermarket naar boven kwamen.

Lage-emissiezone beperkingen in stedelijke omgevingen
De beperkingen voor brandstofmotoren in stedelijke omgevingen beginnen ook door te wegen op het autopark (Roland Berger)

Op tijd aanpassen aan de nieuwe realiteiten is hier opnieuw aangewezen. Zo kunnen garages die gericht zijn op verbrandingsmotoren hun diensten rechtstreeks bij OEM’s aanbieden, een partnerschap beginnen met een EV-garage of zich op de lange termijn omscholen en -vormen. Groothandelaars langs de andere kant kunnen hun ervaring inzetten in de ‘omgekeerde logistiek’ van revisie-operaties en de end-of-life logistics. Verder kunnen ze ook hun diensten aanbieden aan nieuwe OEM’s die nog geen netwerk hebben of integreren met over-the-air diagnostics. Alhoewel de elektrificatie dus op het eerste gezicht een vloek lijkt te zijn, kan het, voor wie snel schakelt en het slim speelt ook een zegen zijn.

Met dank aan CLEPA en Roland Berger

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Nicholas Vandenbussche

Gerelateerde artikels

Ontwrichtende trends confronteren aftermarket met de toekomst

Evoluerende verwachtingen van de klant, versnelde technolo­gische innovatie en verschuivingen in concurrentiekracht. voor de automotive aftermarket liggen zeer zeker drastische verande­ringen in het verschiet. zo kan de opkomst van ev’s, geconnec­teerde voertuigen en e-commerce o.m. leiden tot een herverde­ling van 30 tot 40% van de aftermarketwinsten langs de waarde­keten. mckinsey & company, inc belicht in een nieuwe studie de ver­anderingen en ontwrichtende trends waarmee de automotive aftermarket de komende jaren geconfronteerd zal worden, en biedt antwoord op de vragen die deze trends naar voren brengen.

Elektriciteit: de aandrijving van de toekomst

De jacht op dieselwagens is ingezet, steeds meer stads- en gemeentebesturen maken hun centra emissievrij, en de productie van elektrisch aangedreven wagens komt in een stroomversnelling, ook die van'lichte vrachtvoertuigen' oftewel bestelwagens.

Elektrische revolutie zorgt voor evolutie in remdelen

Versnellingen zonder koppelverlies zorgen ervoor dat ev's binnen de kortst mogelijke tijd hoge snelheden bereiken en om van deze snelheden weer snel en veilig tot stilstand te komen, is vanzelfsprekend een navenant hoog remvermogen nodig.

Welke gevolgen heeft de elektrificatie van het wagenpark voor uw business?

2020 zal om verschillende redenen de geschiedenis ingaan. een ervan is de elektrificatie van het belgische wagenpark. ons land lijkt namelijk definitief de stap gezet te hebben in die richting. wat zal de impact van die elektrificatie zijn?

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine