BrandstoffenPremium

productie elektrische bestelwagens zit in stroomversnelling

Nu de jacht op de dieselwagen is ingezet en steeds meer stads- en gemeentebesturen hun centra emissievrij maken, komt de productie van elektrisch aangedreven wagens - waaronder ook 'lichte vrachtvoertuigen' oftewel bestelwagens - in een stroomversnelling.

Elektrische bestelwagens

Lagere energiekosten

De elektrische (bestel)wagen heeft een relatief hoge aankoopprijs. Hij compenseert dit echter met lagere energie- en onderhoudskosten. Om tot een goede financiële afweging te komen, is het aangewezen om naast de aanschafprijs ook de totale gebruikskosten over de complete gebruiksduur van de bestelwagen in rekening te brengen.

De gebruikskosten van openbare laadpunten zijn de laatste jaren sterk gestegen. Thuis laden kost in België 0,17€ tot 0,21€ per kWh, terwijl publiek laden gemakkelijk drie keer duurder kan zijn. De prijs is zo sterk gestegen dat ze deze van rijden op fossiele brandstoffen benadert. Een elektrische wagen laat zich echter evengoed thuis op het elektriciteitsnet aansluiten. Bovendien is thuis opladen financieel nog interessanter als zonnepanelen instaan voor de stroom. Wie zijn of haar elektrische wagen thuis of op het werk oplaadt, betaalt pakweg de helft minder dan wie rijdt op basis van een reguliere brandstof.
Een belangrijke opmerking voor wie in Vlaanderen woont/werkt: thuis opladen was in 2021 tot 12% duurder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Voor wie er thuis laadt aan nachttarief, kost elektrisch rijden nu € 3,8 tot € 4,5 per 100 km, voor een gemiddeld grote auto. Qua energiekost is dat nog altijd goedkoper dan rijden op basis van benzine, diesel, hybride of CNG.

Er bestaan apps om de prijzen van publiek opladen te controleren: Chargemap, Plugsurfing, Hey EvBox, Smoov... Door middel van filters kun je de compatibiliteit van je wagen matchen aan die van de laadpaal. Zo kun je bijvoorbeeld filteren op laadpas, vermogen...

De elektrische (bestel)wagen compenseert zijn hogere aankoopprijs met lagere energie- en onderhoudskosten

Lagere onderhoudskosten

Een elektrische wagen bevat minder bewegende delen en is dus minder onderhevig aan slijtage, zodat ze minder regulier onderhoud nodig hebben. Enkel de banden vereisen een regelmatige check-up vanwege het hoge motorkoppel en het hoge gewicht dat erop rust.

elektrische wagen pas echt goedkoper bij massaproductie

Elektrische wagens hebben een relatief hoge aankoopprijs. Echter, dankzij de dalende batterijkosten zette zich de afgelopen jaren een geleidelijke prijsdaling in waarvan men verwacht dat ze zal aanhouden. De volgende generatie van elektrische wagens zal daarom nog goedkoper zijn. Voor een significante prijsdaling blijft het echter wachten tot de massaproductie van elektrische wagens.

ELEKTRISCHE WAGENS zijn MAAR ZO GROEN ALS HUN STROOMVOORZIENING

Elektrische wagens zijn slechts zo schoon als hun stroomvoorziening. Om echt 'groen' te zijn, moeten hun brandstof en brandstofsystemen dat ook zijn. Volgens het Europees Milieuagentschap kunnen elektrische wagens het begin zijn van een gedeeltelijke transitie naar hernieuwbare energie. Immers, hoe meer elektrische auto's er rondrijden, hoe meer elektriciteit er nodig zal zijn en hoe belangrijker het zal zijn voor onze planeet om deze energie op te wekken uit de zon, wind ... Zo zal de overstap naar een elektrisch wagenpark niet alleen leiden tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, maar uiteindelijk ook tot de geleidelijke invoering van groenere en hernieuwbare energiebronnen.

Om echt groen te zijn, moeten de brandstof en brandstofsystemen van elektrische auto's ook groen zijn

FISCALE VOORDELEN

In België wordt elektrisch rijden gestimuleerd. Hieronder vind je een overzicht van de voordelen die gelden in 2022.

BIV (Belasting op Inverkeerstelling)

Zowel in Vlaanderen, Wallonië als Brussel zijn alle lichte vrachtwagens - dus ook de elektrische - vrijgesteld van BIV.

Verkeersbelasting

In Vlaanderen zijn alle voertuigen die uitsluitend worden aangedreven door een elektrische motor - dus ook volledig elektrische lichte vrachtwagens - sinds 1 juli 2017 vrijgesteld van verkeersbelasting. Deze maatregel geldt ook voor elektrische bestelwagens die al ingeschreven waren vóór 1 juli 2017.

In Wallonië hangt de verkeersbelasting voor een lichte vracht af van de maximum toegelaten massa, ook bij elektrische bestelwagens. De belasting varieert van € 37,91 (MTM tot 500 kg) tot € 148,76 (MTM tussen 3.000 en 3.500 kg). 

In Brussel hangt de verkeersbelasting voor een lichte vracht af van de maximum toegelaten massa, ook bij elektrische bestelwagens. De belasting varieert van € 37,91 (MTM tot 500 kg) tot € 148,76 (M.T.M. tussen 3.000 en 3.500 kg).

Fiscale aftrekbaarheid

Voor vennootschappen en zelfstandigen zijn volledig elektrische wagens in 2022 voor 100% fiscaal aftrekbaar.

Voordeel Alle Aard – VAA

Privégebruik van een bedrijfswagen betekent extra belastbaar inkomen bij je personenbelasting. Dat heet het voordeel-alle-aard (VAA). De formule in het geval van 100% elektrische wagens is: cataloguswaarde x 6/7 x 4% x ouderdomspercentage. Het ouderdomspercentage bedraagt 100% voor nieuwe wagens (0 tot 12 maanden oud). Het minimum VAA voor 2022 bedraagt € 1.400 per jaar (dat was € 1.370 in 2021). In de praktijk komt het er op neer dat elektrische wagens met een cataloguswaarde tot € 39.958 kunnen genieten van het minimum VAA. 

Tegen 2026 enkel nog financiele bevoordeling van volledig emissievrije bedrijfswagens
Tegen 2026 wil de regering-De Croo enkel nog emissievrije bedrijfswagens fiscaal stimuleren. In een eerste fase zal de bevoordeling voor wagens met een directe uitstoot (lees: uitlaat) wegvallen, vervolgens ook deze voor wagens die verantwoordelijk zijn voor een onrechtstreekse uitstoot, bijvoorbeeld volledig elektrische wagens - de productie van de nodige stroom, en ook die van de batterijen gaat immers gepaard met een uitstoot. Het nultarief voor plug-inhybrides in Vlaanderen loopt alvast af op 1 januari 2022, tenzij er een verlenging komt. Wanneer het nultarief voor volledig elektrische wagens afloopt is nog niet gekend.
In 2020 schafte de Vlaamse Regering al de 'Zero Emissie'-premie af. Vlaanderen reikte die uit tussen 2016 en 2020 voor nieuwe, 100% elektrische wagens, om mensen te stimuleren om een 'zero-emissievoertuig' te kopen, zodat het wagenpark kon vergroenen. De premie had enkel betrekking op wagens van categorie M1 (personenwagens) of N1 (lichte bestelwagens met maximummassa tot 3,5 ton). Enkel particulieren (natuurlijke personen), zelfstandigen, vzw's en Vlaamse deelautobedrijven kwamen daarvoor in aanmerking, vennootschappen niet. De Vlaamse regering schafte de premie af omdat het verwachte effect uitbleef.
(Bron: eGear.be)

 

NADELEN

Actieradius

De afstand die een elektrische (bestel)wagen kan afleggen, is nog steeds de helft minder dan die van een (bestel)wagen op fossiele brandstoffen. De gemiddelde actieradius ligt tussen de 100 en 300 kilometer. Bijgevolg zijn elektrische bestelwagens uitermate geschikt voor vervoer in de stad, maar niet voor lange afstanden.

Laadinfrastructuuroverheid

België telt vooralsnog meer tankstations dan laadpalen. Bovendien wordt de laadinfrastructuur door verschillende laadpaalexploitanten uitgebaat, waardoor er te veel verschillende abonnementen en prijzen beschikbaar zijn. De publieke laadinfrastructuur wordt evenwel uitgebreid.

Oplaadtijd

Een elektrische (bestel)wagen via het stopcontact opladen duurt gemiddeld 4 tot 8 uur. Sneller opladen kan 's nachts, of via een laadpaal.

Beschikbaarheid

Heel wat autoconstructeurs werken aan elektrische varianten van hun eerder vermarkte bestelwagens. 

Een overzicht:

  • Citroën ë-Berlingo Van
  • Citroën ë-Jumper
  • Citroën ë-Jumpy
  • Fiat eDucato
  • Fiat e-Scudo (verwacht 2022)
  • Ford Transit Electric (verwacht 2022)
  • Iveco Daily Electric
  • MAN eTGE
  • Maxus eDeliver3
  • Maxus eDeliver9
  • Maxus EV80
  • Mercedes-Benz eCitan (verwacht 2022)
  • Mercedes-Benz eSprinter
  • Mercedes-Benz eVito
  • Nissan e-NV200
  • Nissan Townstar EV (verwacht 2022)
  • Opel Combo-e
  • Opel Movano-e (verwacht 2022)
  • Opel Vivaro-e
  • Peugeot e-Boxer
  • Peugeot e-Expert
  • Peugeot e-Partner
  • Renault Kangoo ZE
  • Renault Master ZE
  • StreetScooter
  • Toyota Proace Electric
  • Volkswagen e-Crafter
  • ...
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Babette Soetaert
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine