ElektromobiliteitPremium

En plots staan de chinezen in de living...

Column Mark Pecqueur - automotive docent, onderzoeker en spreker

Mark Pecqueur, automotive docent, onderzoeker en spreker 1
Mark Pecqueur, automotive docent, onderzoeker en spreker

Het lijkt gisteren, maar het is al van 2019 geleden. Meer bepaald van oktober 2019. Nog voor een vermoedelijke covidcrisis trokken we met de studenten Autotechnologie van Thomas More naar China, met als doel de temperatuur te meten binnen de Chinese automotivewereld.

BYD dat nu ook op het Autosalon te vinden was, was ook toen al een belangrijke te bezoeken speler voor ons. Zelfs al bij het eerste bezoek en na een kort gesprek was de ambitie duidelijk: BYD wou de wereld, en dan al zeker Europa veroveren. Op enkele opmerkingen over de kwaliteit kwam dadelijk het antwoord dat ze wagens bouwen volgens de kwaliteit die de klant verwacht. Voor Europa zouden ze wel beter doen als dat moest.

Eenzelfde beeld bij Nio, met dat verschil dat ze er daar zelf direct over begonnen. Nio zou de wereld van elektrische voertuigen veroveren. Ze stelden zichzelf voor als de grote concurrent van Audi met de e-tron. En ze wilden dit niet alleen op prijs doen. Elektronische snufjes zijn helemaal hun ding om net dat beetje extra te doen wat de klant leuk vindt.

"China is een enorme bedreiging voor de Europese automobielindustrie"

Wat zowat alle Chinese constructeurs gemeen hebben, is hun manier hoe ze de klant centraal stellen. Je koopt geen auto, je koopt een beleving. Om je maar een idee te geven: Nio heeft in Shanghai een belevingscentrum waar de klanten kunnen komen om te werken, af te spreken met vrienden en een koffie te drinken, en ja, als ze willen zelfs hun meest kostbare goed, hun kind, even te "parkeren" als ze naar het shoppingcentrum gaan.

Daarnaast heeft Nio ook een netwerk van batterijwisselstations. Als je eens wat verder wilt rijden met je met een kleine batterij uitgerust wagen, rij je het Nio-batterijwisselstation binnen om na 2 minuten terug buiten te rijden met een volgeladen grote(re) batterij. En als je terugkomt, wissel je de batterij gewoon terug in voor een kleiner model. Zo simpel kan het leven zijn in China.

Eenzelfde beeld bij Nio

Wat de Chinese technologie betreft, moeten we niet flauw doen. Zowat iedere elektrische auto ter wereld heeft wel een deel Chinese technologie aan boord. Zijn het niet de batterijcellen, dan zijn het wel de zeldzame materialen nodig voor de bouw van die cellen. China heeft het allemaal. We moeten hen niet meer leren wat de technologie achter de elektrische wagen is.

Waar ik me wel zorgen over maak, is de prijs. Als ik de prijzen zie die nu op het Salon in Brussel worden gevraagd en deze vergelijk met de prijzen in China, stel ik vast dat deze bijna het dubbele zijn van de prijzen in China. Wat betekent dat ze nog een enorme marge hebben naar beneden toe.

Wie nu een Chinese wagen koopt van € 60.000, moet niet verwonderd zijn dat dezelfde wagen binnen afzienbare tijd aan een veel lagere prijs aangeboden zou worden in hun digitale showroom. Met andere woorden, wie nu koopt zou wel eens bedrogen kunnen uitkomen als men de wagen binnen enkele jaren wil aanbieden op de tweedehandsmarkt.

BYD op het Autosalon van Brussel

Voor zij die denken dat het allemaal zijn tijd wel zal duren, denk maar snel iets anders. De Japanners hebben er 20 jaar over gedaan om iets te betekenen op de Europese markt. De Koreanen een jaar of tien en de Chinezen zullen het misschien in tien maanden doen. De snelheid van China kent geen grenzen.

Net zoals ze ziekenhuizen voor covidpatiënten konden bouwen in weken, bouwen ze ook fabrieken om wagens te produceren voor de Europese markt. Of het dan allemaal die kwaliteit is die wij verwachten, is nog een andere zaak. Net nu de wereld bijna verlost is van covid bezwijken miljoenen Chinezen aan een ziekte die Europa al een hele tijd onder controle heeft.

Ik kan dan ook de Stellantis-CEO Carlos Tavares alleen maar bijtreden. China is een enorme bedreiging voor de Europese automobielindustrie. Als wij onze deuren wagenwijd openzetten voor hun producten, wij geen vrije toegang krijgen tot hun markt en op de koop toe nog afhankelijk zijn van de Chinese grondstoffen voor onze elektrische voertuigen, spelen we een gevaarlijk spel.

Ik kijk er dan ook met gemengde gevoelens naar. De Chinezen zouden de elektrische wagen wel eens heel snel betaalbaar kunnen maken en dat voor ieders budget in Europa. Van de kleinste Wuling Hongguang Mini EV tot de Hongqio E-HS9, China heeft het allemaal in de aanbieding. Benieuwd wat Europa daarop als antwoord kan bieden ...

Mark Pecqueur, automotive docent, onderzoeker en spreker 2

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Mark Pecqueur

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

In gesprek met mark pecqueur

De toekomst is aan de autonoom rijdende auto

Terwijl media en politiek weinig bereidheid tonen om het huidige, ‘consensus-wetenschappelijk’ gevoerde energie-, milieu- en mobiliteits­beleid oprecht onder de loep te nemen, zochten we professor mark pecqueur, docent en onder­zoeksleider autowetenschappen aan de thomas more hogeschool én lid van de europese adviescommissie (sae – society of automotive engineers), opnieuw op. pecqueur is overtuigd dat de zelfrijdende voertuigen realiteit zijn en neemt ook in dit domein geen blad voor de mond. “het debat rond autonome voer­tuigen verdraagt de technologische realiteit blijkbaar niet. het wordt tijd dat de media ook hierin hun opiniërend ‘influencing’-geklets door op feiten steunende onderzoeksjournalistiek vervangen.”

Chinese automotive tijger komt naar europa

Docent en spreker mark pecqueur van thomas more hogeschool trok met zijn studenten autotechnologie en automotive management naar shanghai in china, de grootste stad van het land en een van de drie grootste metropolen ter wereld. samen lieten ze zich verbazen door de straffe innovaties en de vele nieuwe spelers binnen de automotive markt. china steekt dan ook met kop en schouders boven de europese automarkt uit, iets wat ontelbare keren in de gedachten schoot van mark pecqueur en zijn studenten.

Autotechnologie op las vegas consumer electronics show

Onze samenleving verandert snel en de klaagzang om adequate mobiliteitsvoorziening klinkt luider. we zitten dagelijks gevangen in tergende verkeersopstoppingen en ieder jaar wordt in las vegas, nv (usa) aangetoond dat het zo niet verder kan. op een internationaal gereputeerde elektronicabeurs nog wel: een topontmoeting van elektronica- en softwaregiganten, waar ook automotive professionals in toenemende getale opduiken. omdat stilaan beseft wordt dat de auto van de toekomst evolueert naar een platform van het genre individuele, multimediale mobiliteitsbeleving. waardoor de consumer electronics show in las vegas een onvermijdelijke ‘place to be’ en absolute ‘must’ voor automotive professionals werd.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine