Doyen maakt Move (Up) richting 2027
doyen Conventie Sardinia 2023 blikt vooruit
Eind september verzamelde Doyen ruim 1.500 van zijn herstellers en verdelers in Sardinië voor zijn (normaliter) tweejaarlijkse conferentie. Dit was de eerste postcorona, dus enige knaldrang was te verwachten. Doyen Sardinia 2023 was ook groter dan voorgaande edities en bracht alle distributie- en reparatienetwerken van Frankrijk, België, Nederland en Luxemburg samen. De organisatie zit vol - tactische - plannen, en greep dit moment ook aan om een richting aan te geven voor de komende vier jaar. Op de expo konden de aanwezigen sommige van die noviteiten ook meteen ontdekken.
Sterk collectief
Kersvers commercieel & netwerkdirecteur Benelux Tim de Vleeschauwer verwoordde in zijn welkomsttoespraak meteen de sterkte van Doyen, met een koersanalogie: "De Ronde van Sardinië was lang een gerenommeerde rittenkoers. Er staan grote namen op de lijst van winnaars, maar ze hadden steeds een sterke ploeg rond zich. Die kracht van het collectief is ook wat onze onderneming kenmerkt. Herstellers én verdelers ... samen staan wij sterk en kunnen we vol vertrouwen de toekomst tegemoet."

Algemeen directeur Patrice Astor benadrukte dit tijdens het congres, maar hij zocht de vergelijking in het voetbal: "Bij Doyen gaan we samen de strijd aan en zijn we fier om deel uit te maken van het netwerk. Samen gaan we steeds verder. Net zoals voetballers bij de 'Rode Duivels', 'Les Bleus' of 'Ons Oranje' samen successen boeken en trots zijn om de kleuren van het land te verdedigen."

Doyen Sardinia 2023 was de eerste keer dat de groep distributeurs en garagisten samenbrengt uit de 4 landen waarin ze actief is: België, Frankrijk, Nederland en Luxemburg. Ruim 1.500 deelnemers tekenden present voor de ideale mix van congres, vakbeurs én ontspanning.
LEVERANCIERAWARDS
Tijdens een gala-avond zette Doyen ook enkele van zijn leveranciers in de bloemetjes. Zo ontvingen TRW en Bardahl voor de Benelux resp. de Best Supplier Award Mechanical Parts en Best Supplier Award Consumables & Accessories. Best Marketing Award en Best Logistics Award gingen dan weer naar Valeo en Mahle, terwijl Brembo de Best Product Innovation Award op zak kon steken.





UITDAGINGEN
Tijdens het congres in Sardinië werd de huidige situatie van de markt geschetst door Xavier Pacilly, algemeen directeur van onderzoeksbureau GiPA France. "De wereldeconomie is onderhevig aan factoren als de pandemie (logistieke verstoring), klimaatopwarming, oorlog in Oekraïne (inflatie) en rekruteringsmoeilijkheden. De registratie van nieuwe wagens loopt dan wel terug en de prijzen stijgen, maar het wagenpark blijft wel uitbreiden en de gemiddelde wagenleeftijd stijgt ook. Bovendien komen er steeds meer (H)EV's bij en vinden ook alternatieve motoren en financieringsmogelijkheden hun weg. Voor de aftermarket zijn er dus opportuniteiten, maar met de elektrificatie, digitalisatie, arbeidsmarktschaarste en de druk van autofabrikanten zijn er ook voldoende uitdagingen.
MOVE UP 2027
Om de bovenvermelde uitdagingen aan te gaan, heeft Doyen een strategisch plan - Move Up 2027 - dat door Gunter Mareels (directeur Groep Concepts & Key Accounts) op de conventie in primeur werd voorgesteld. "Move Up 2027 is hét kompas voor de komende jaren. Vandaag moeten we de expertise verhogen om morgen succesvol te zijn. Want jullie succes is ook ons succes. Daarom zijn er drie domeinen waarop we kunnen en zullen werken."

Nieuwe technologie
De garagist moet in staat zijn om alle werkzaamheden uit te voeren op alle voertuigen. Doyen draagt daartoe bij met Requal: een betrouwbaar, duurzaam en betaalbaar aanbod met een breed en diep assortiment (5.000 referenties, 25 productlijnen), ook voor werkplaatsuitrusting. Daarnaast worden 2 nieuwe vormings- en ondersteuningsprogramma's gelanceerd. Omnitech biedt diensten en oplossingen voor klantenwerving met o.a. een hotline, gegevenstoegang, hulp op afstand, opleidingen ... Doyen Campus wordt dan weer hét platform voor permanente vorming, een centrum van alle kennis dat steeds toegankelijk is om professionals te ondersteunen bij de ontwikkeling van al hun expertisegebieden. De 2 ondersteuningsprogramma's maken deel uit van het aanbod voor 1,2,3 AutoService en AD.
Communicatie
Een sterk merk onderscheidt zich door identiteit en naamsbekendheid. Een consistente communicatie - zowel on- als offline - is dus onontbeerlijk. Het nieuwe geïntegreerde digitale ecosysteem van Doyen wordt daarom vereenvoudigd. Online aanwezigheid moet de lokale bekendheid (e-reputatie!) van garages vergroten en gegevensverwerking zal anticiperende marketing voeden.
Management
Actief beheer van een garagebedrijf is noodzakelijk om concurrentieel te blijven. Data-analyse zal de rendabiliteit verbeteren. Partnerschappen met vormingscentra en een online module op de toekomstige Doyen-website voor de aanwerving van gekwalificeerde monteurs moet rekrutering bevorderen. Bovendien zullen ook overeenkomsten met leasingbedrijven ontwikkeld worden en zal toegang tot een occasie-aankooplatform een duurzamere mobiliteit bevorderen.
EXCLUSIEVE VAKBEURS
Tijdens Doyen Sardinia 2023 konden de aanwezigen ook 2 dagen lang terecht op de vakbeurs Doyen Expo. Maar liefst 55 exposanten bewezen hun goede band met Doyen en presenteerden er hun auto-onderdelen, verbruiksartikelen, gereedschap en garage-uitrusting.




