Kwaliteitsservice met aantrekkelijke tarieven en persoonlijke service
Ten Huize Van Garage Gaglianone in Andenne

In Andenne staat al zeven jaar een nieuwe autowerkplaats: Garage Gaglianone. Daar sleutelt Marc Gaglianone met een beperkt team aan auto's van alle merken. Hij is niet bang voor de veranderingen die er aan te komen zijn op het vlak van elektrificatie. Daarvoor krijgt hij de nodige support van de organisatie waar hij bij aangesloten is: AutoCrew. Ook voor de toekomst van zijn garage vreest hij niet. Hij zal zelf wel altijd werk hebben, want dat neemt nog toe. Voor jongere automechaniekers denkt hij dat het misschien moeilijker zal worden om zomaar ergens aan de slag te gaan.
Eerst in bijberoep

Warm welkom
Marc Gaglianone staat ons al op te wachten als we zijn zaak binnenstappen. Later zal blijken dat hij al zijn klanten eenzelfde warm onthaal geeft. Ons gesprek vindt plaats in het bureau van Garage Gaglianone, waar de doorgewinterde garagist ons zijn verhaal vertelt en zijn visie uit de doeken doet.
Het stond niet in de sterren geschreven dat hij in de autowereld zou terechtkomen, laat staan dat hij een eigen garage zou opstarten. Zijn vader was metselaar en zijn moeder huisvrouw. In de wijde familie was geen garagist te bekennen.
Automechanieker
Omdat hij gepassioneerd was door auto's, eerder technisch was aangelegd en het manuele werk hem wel iets zei, volgde Marc vanaf zijn twaalfde de opleiding tot automonteur. Hij voegde er een zevende leerjaar aan toe, wat hem inzichten gaf op het gebied van bedrijfsbeheer.
Direct daarna ging hij aan de slag als automechanieker bij verschillende concessiehouders. En na een hele tijd begon hij in bijberoep een bescheiden garage bij hem thuis. Dat was meer dan vijftien jaar geleden.
Eigen zaak en garage
In 2016 beslist Marc zich fulltime te wijden aan een eigen zaak. De klanten? Die had hij al. Een ruimte voor een 'volwaardige' garage nog niet. De grond werd snel gevonden in de buurt van zijn woning en in een zone waar veel bedrijven zijn gevestigd. Op dat moment kwam het beroep van zijn vader echt goed van pas: samen met Marcs moeder – die fungeerde als volwaardige 'aandrager' – werd in no time een modern gebouw opgetrokken in de Rue Wanhériffe in Andenne en Garage Gaglianone was geboren.

AutoCrew
Omzetgroei
"De zaak kende een bloeiende start met de klanten van vroeger die goede mond-tot-mondreclame maakten. Na een jaar sloot ik me toch aan bij AutoCrew, onderdeel van de groep Bosch. Alle aangesloten leden garanderen het beste onderhoud van alle auto's door technici die daarvoor zijn opgeleid", vertelt Marc. De vlag 'AutoCrew' naast 'Garage Gaglianone' heeft Marc geen windeieren gelegd. Jaar na jaar groeit sindsdien de omzet telkens met zowat 15%.
"Zonder het AutoCrew-concept zou ik aan mezelf zijn overgeleverd"
Opleidingen
Werken onder het concept AutoCrew heeft volgens Marc alleen maar voordelen. Niet alleen privéklanten vinden zo de weg naar Andenne, maar ook bedrijven vertrouwen het onderhoud van hun wagenpark toe – via bedrijven als LeasePlan bijvoorbeeld – aan Garage Gaglianone. Voor de diagnose van de wagen gebruikt Marc ook de hardware van Bosch.
"En stel dat iets niet lukt, is er nog altijd de Bosch-hotline om samen de oorzaak van de panne te vinden. Ik heb bovendien recht op een aantal dagen cursus georganiseerd door AutoCrew. Zo krijg ik kennis van de nieuwste technologieën. Verder kom ik via AutoCrew aan de benodigde certificaten (specialist airco, specialist op het vlak van remsystemen …, n.v.d.r.) en geniet ik van hun marketingdienst", zegt Marc enthousiast.

Diverse services
Ook verkoop
Toen Marc zijn eigen nieuwe garage opstartte, deed hij vooral het onderhoud van wagens (alle merken) en bandenwissels. Stilaan kwam daarbij: vervanging van versnellingsbakken, carrosseriewerk (samen met een onderaannemer) en de verkoop van tweedehandswagens (alle merken) en nieuwe wagens.
Verhuur en depannage
De zaak verhuurt ook – hoe kan het ook anders – Chinese wagens via Oscar Autoverhuur. "Wat nieuw is, is dat niet alle klanten die een elektrische wagen hebben, het risico durven nemen om met die wagen op vakantie te vertrekken. In dat geval huren ze liever een benzinewagen", zegt Marc.
Op het vlak van depannage komen automobilisten via Europe Assistance bij Garage Gaglianone terecht. Als er sprake is van een grote reparatie, geeft Marc de klant een vervangwagen mee.

Voordelen onafhankelijke garage
Crisis voor klant
We vroegen Marc naar de pluspunten van niet als concessiehouder van een bepaald merk te werken. Daar is hij meteen duidelijk: "Ik kan mijn diensten goedkoper aanbieden met behoud van de kwaliteit. En dat komt in deze tijden zeker van pas. Ja, ik voel in mijn werking dat het crisis is. Mijn klanten wachten al eens om een onderdeel te laten vervangen als dat niet heel dringend nodig is. En vroeg de klant tot niet zo heel lang geleden geen bestek, dan doet hij dat nu wel. De aankoopprijzen van de wisselstukken zijn nu eenmaal een pak duurder geworden de laatste jaren."
"Ik kan mijn diensten goedkoper aanbieden.
Dat komt in deze tijden zeker van pas"
Sociaal contact
Een tweede punt waar onze gesprekspartner van overtuigd is, is dat het contact klant-garagehouder veel aangenamer is in een kleine, onafhankelijke garage. Hij ontvangt iedereen persoonlijk, elke klant kan hem rustig zijn verhaal doen, hij kan de juiste vragen stellen, geeft elke klant zelf de uitleg en kent iedereen bij naam. "Dat is trouwens iets wat ik erg miste toen ik in dienstverband bij concessiehouders werkte: het sociaal contact. Ik hou daar erg van", benadrukt Marc.
Elektrische wagens

Laadpaal
Marc blijft zen als we de elektrische wagens nog eens ter sprake brengen. "Weet u, de consument is nog wat achterdochtig en heeft nog veel last van 'range anxiety'. Wat misschien niet echt nodig is. Hij moet wel zijn gewoontes aanpassen en van elke gelegenheid gebruikmaken om wat bij te laden. En als hij een lange rit voor de boeg heeft, moet zijn vakantie beginnen als hij thuis vertrekt – met de vele rustpauzes onderweg – en niet als hij op zijn bestemming aankomt", lacht Marc.
"Het klopt natuurlijk dat veel gebruikers thuis niet kunnen opladen en dat België nog een achterstand heeft in te halen op het vlak van laadpalen. Ik heb in elk geval geanticipeerd door een laadpaal voor het gebouw te zetten, waar twee wagens tegelijk kunnen opladen. Hij wordt goed gebruikt door de medewerkers van de bedrijven in de buurt."
Technische kennis
Een garagist ondervindt de volgende gevolgen van de elektrificatie, dachten we zo: hij moet nog continu bijbenen qua technische kennis en de reparaties die historisch werden uitgevoerd op thermische voertuigen, zullen zeldzamer worden ten gunste van nieuwe soorten herstellingen. "Ik zit goed, omdat ik dankzij de Bosch-opleidingen altijd mee ben met vernieuwingen. En ook online word ik prima geholpen. Gelukkig, want zonder het AutoCrew-concept zou ik aan mezelf zijn overgeleverd", reageert Marc.
Minder mechaniekers
"Bovendien wordt het onderhoud er niet per se moeilijker op, want een elektrische wagen vergt veel minder onderhoud. En dat brengt ons meteen tot uw tweede punt. Zullen we dan minder verdienen in de toekomst? 80% van het werk is inderdaad gelinkt aan de motor. Nu is het zo dat een wagen met een thermische motor niet direct zal verdwijnen. En een elektrische wagen heeft nog altijd banden, remmen, een filter en een airco …"
"Het beroep van mechanieker zal niet direct verdwijnen,
maar er zullen er minder nodig zijn"
Zaterdag open

"Het beroep van mechanieker zal niet direct verdwijnen, maar er zullen er minder nodig zijn. Wat betreft mijn persoonlijke situatie, maak ik me niet direct zorgen, want ik wil de huidige structuur behouden om de beste en persoonlijke service te blijven garanderen. Ik heb wel een medewerker in de garage en mijn vrouw neemt de administratie ter harte. In elk geval, heb ik niet minder maar steeds meer werk. Mijn garage is ook open op zaterdagvoormiddag trouwens. Dat is een moment waarop veel klanten graag langskomen, omdat ze tijdens de week werken."
Vervangen indien echt nodig
En ja, daarvoor komen de klanten naar Garage Gaglianone: omdat het een zaak is waarop je kan vertrouwen, omdat je een goed contact hebt met de baas, omdat hij eerlijk is en alleen onderdelen vervangt indien echt nodig en omdat hij correcte prijzen hanteert. "Ik zal ook altijd eerst naar de klant bellen om te vragen of hij akkoord gaat met de prijs van een onderdeel dat best vervangen zou worden, hoe klein de kostprijs van het wisselstuk ook is."
Toekomst
Hoe ziet Marc Gaglianone de toekomst tegemoet? "Voor mij persoonlijk ziet die er goed uit, zoals ik eerder al aangaf. Met de huidige structuur van mijn bedrijf en met de service die ik bied, ben ik niet bang voor wat de toekomst brengt. Voor jongeren daarentegen die zich nog moeten bewijzen of die aan het begin van hun carrière als mechanieker staan, zal er misschien wel minder werk te vinden zijn. Door de elektrificatie dus. Opdat (potentiële) klanten aan Garage Gaglianone zouden denken (en blijven denken) in de toekomst, adverteer ik via Google en plaats ik af en toe een post op Facebook. Op die manier hoop ik top of mind te blijven …"