Carosserie reiniging & ontvettingPremium

Professionele velgen- en bandenreiniging bezig aan een opmars

Invloed op veiligheid, kwaliteit en levensduur duidelijk aantoonbaar

Banden- en velgenreiniging was lang een ondergeschoven kindje bij het reinigen van voertuigen. Dit verandert nu het besef doordringt dat dieptereiniging van banden en velgen geen overbodige luxe is, en bijdraagt aan veiligheid, prestaties en levensduur. Professionele reiniging vergt voor zowel banden als velgen speciale tools, reinigingsmiddelen en applicaties, terwijl ook de aanpak verschilt. Het is een ontwikkeling die het toch al in opkomst zijnde fenomeen autodetailing een extra dimensie geeft.

Professionele reiniging van velgen en banden is geen overbodige luxe: de invloed op kwaliteit en levensduur zijn zonder meer aantoonbaar
Professionele reiniging van velgen en banden is geen overbodige luxe: de invloed op kwaliteit en levensduur zijn zonder meer aantoonbaar (foto: Nerta)

Wasfaciliteiten

Het beeld van de trotse automobilist die elke zaterdag op de oprit in de weer is met het wassen van de (gezins)auto is dankzij ruime beschikbaarheid van moderne wasfaciliteiten (wasboxen en wasstraten) aan het verdwijnen. Gebleven is het feit dat er nog altijd (te) weinig aandacht is voor banden- en velgenreiniging. De stijgende belangstelling, als onderdeel van autodetailing, geeft echter aan dat het besef doordringt dat ook dit aspect van het voertuigonderhoud een wezenlijke bijdrage levert aan de (verkeers)veiligheid én de levensduur van een auto.

Bescherming tegen vervuiling en corrosie

Velgen en banden worden blootgesteld aan vervuilingen als:

  • remstof, bestaande uit fijne, van remblokken en/of remschijven afkomstige metaaldeeltjes die zich vasthechten op de velg;
  • teer, afkomstig van asfaltresten en/of een combinatie van opspattende olie- en brandstofresten, vuil en teer;
  • pekel, doorgaans afkomstig van opspattend smeltwater en/of opspattende resten strooizout. In kustgebieden kan verdampt zeewater als een nevel op voertuigen neerslaan.

Blijft reiniging achterwege, dan hopen dergelijke verontreinigingen zich op, en kunnen ze met name bij lichtmetalen velgen, op termijn corrosie veroorzaken.

Tot de basisuitrusting behoren verschillende formaten zachte velgenborstels om het vuil los te maken en de spaken, de velgrand en de boutgaten grondig schoon te borstelen
Tot de basisuitrusting behoren verschillende formaten zachte velgenborstels om het vuil los te maken en de spaken, de velgrand en de boutgaten grondig schoon te borstelen (foto: Berner Belgien)

Levensduur

Opgehoopt vuil en chemicaliën kunnen velgen aantasten en banden uitdrogen; dat laatste gaat ten koste van de rubberstructuur, de elasticiteit en de flexibiliteit. Verder kan opgehoopt vuil en remstof disbalans in de wielen veroorzaken, wat kan leiden tot trillingen en ongelijkmatige bandenslijtage. Uiteraard zijn beschadigingen op een schone band eenvoudig(er) vast te stellen.

Een bijkomend risico is kruisbesmetting: vuil van de banden kan de velgen opnieuw vervuilen, terwijl remstof van de velgen op de banden terecht kan komen

Niet-simultaan

Bij dieptereiniging is het gelijktijdig behandelen van banden en velgen doorgaans geen optie, aangezien de reinigingsbehoeften, -technieken en -middelen nogal verschillen. Normaal worden eerst de banden en daarna de velgen gereinigd, dit met het oog op kruisbesmetting: vuil van de banden kan de velgen opnieuw vervuilen, terwijl remstof van de velgen op de banden terecht kan komen. Doordat dit zich sterk hecht aan het rubber en/of vast komt te zitten in daarop aanwezige verontreinigingen, is remstof moeilijk verwijderbaar.

Professionele velgen- en bandenreiniging bezig aan een opmars Tabel 1

Bandenreiniging

Benodigdheden/hulpmiddelen

Reinigingstools

Tot de basisuitrusting behoren een stevige (banden)borstel, een bandenreiniger (zie hierna), een hogedrukreiniger, detailingkwasten voor het reinigen van onder meer profielgroeven en microvezeldoekjes om overtollig product en vocht weg te nemen.

Reinigingsmiddelen

Professionele bandenreinigers − een combinatie van actieve reinigings- en oplosmiddelen − zijn doorgaans pH-neutraal of licht alkalisch, dit om uitdroging van het rubber te voorkomen. Watergedragen bandenreinigers zijn veiliger en drogen het rubber minder snel uit.

Nabehandelingstools

Voor de nabehandeling van de banden zijn van belang: een spons, pad of applicatorborstel voor een gelijkmatige verdeling van het reinigingsmiddel en speciale microvezeldoekjes om overtollige dressing (zie hierna) af te nemen en slingervlekken op de carrosserie te voorkomen.

Banden- of tyre-dressings/bandenconditioners

Dit zijn mengsels van onder meer siliconen, oliën en uv-beschermers bedoeld om autobanden een verzorgde uitstraling te geven, en uitdroging en scheurtjes te voorkomen. Dressings op waterbasis zijn eenvoudig aan te brengen, milieuvriendelijk en geven een natuurlijke satijnglans; dressings op siliconebasis geven een diepe, langdurige glans, zijn beter bestand tegen water en vuil, maar ook minder milieuvriendelijk.

Glans- en afwerkingsproducten

Onder deze categorie vallen bandenverzorgingssprays – meestal gericht op het uiterlijk en de bescherming van de band – en bandenverf of -marker, bedoeld om visuele accenten aan te brengen (cosmetisch van aard).

Bandenverzorgingssprays zijn behalve cosmetisch van aard vaak ook gericht op bescherming tegen uitdroging
Bandenverzorgingssprays zijn behalve cosmetisch van aard vaak ook gericht op bescherming tegen uitdroging (foto: Novatech International)

Stappenplan

Stap 1: Gebruik een hogedrukreiniger om los vuil en stof van de banden en velgen af te spoelen. De straal niet te dicht bij de banden houden om beschadiging daarvan te voorkomen.

Stap 2: Kies een geschikte bandenreiniger, spuit deze gelijkmatig op de band en laat deze 30 tot 60 seconden inwerken (de reiniger mag niet opdrogen op de band).

Stap 3: Gebruik een medium of harde borstel om hardnekkig vuil en remstof los te schrobben. Werk in cirkelvormige bewegingen en focus op de zijwanden en groeven van de band.

Stap 4: Spoel de banden grondig af met water om alle reinigingsmiddelen en vuilresten te verwijderen en vlekken te voorkomen. Dit bevordert ook de hechting van dressing of beschermingsmiddelen nadien.

Stap 5: Gebruik een schone microvezeldoek om de banden af te drogen. Dit zorgt voor een betere hechting van de bandenglans.

Stap 6 (optioneel): Breng gelijkmatig een geringe hoeveelheid bandenconditioner aan met behulp van een applicatorpad of doek. Laat die 5 tot 10 minuten intrekken en veeg daarna de productresten weg.

Stap 7: Controleer de banden op resterend vuil of strepen en poets indien nodig bij. Laat voor het rijden de conditioner volledig drogen, om spatten te voorkomen.

Professionele velgen- en bandenreiniging bezig aan een opmars Tabel 2

Velgenreiniging

Benodigdheden/hulpmiddelen

Reinigingstools

Tot de basisuitrusting behoren een emmer met water en autoshampoo, een microvezel wheel mitt of washandschoen, een hogedrukreiniger en verschillende formaten velgenborstels, alsook microvezeldoeken om de velgen krasvrij te kunnen drogen.

Reinigingsmiddelen

Velgenreinigers zijn er in alle klassen van pH-waarden:

  • alkalisch (pH > 7): deze bevatten meestal oppervlakte-actieve stoffen, bijvoorbeeld detergenten die vet en vuil afbreken (eerst testen op een niet-zichtbare plek om te kunnen zien hoe de velg reageert). Alkalische reinigingsmiddelen zijn in de regel niet-corrosief en biologisch afbreekbaar.
  • neutraal (pH ± 7): deze reinigen zonder dat corrosie of verkleuring van (kwetsbare) velgen en wielbouten optreedt. Veel neutrale reinigers verkleuren paars of rood in aanwezigheid van ijzerdeeltjes. De oorzaak hiervan is een de-ironizer, een product dat speciaal is ontworpen om ijzerhoudend vuil als remstof en vliegroest te verwijderen. Neutrale middelen zijn doorgaans biologisch afbreekbaar en minder schadelijk dan zure of alkalische reinigers.
  • zuur (pH < 7): deze verwijderen hardnekkige vervuiling snel en effectief; gevoelige materialen als onbehandeld aluminium, chroom of gepolijste maar ongecoate velgen zijn daar echter niet tegen bestand. Ook hier is het aan te raden het middel eerst uit te proberen op een niet-zichtbare plek.

In alle gevallen is het zaak de reiniger aan te brengen op een koude, droge velg (dus niet eerst afspoelen).

owel bij de banden- als de velgenreiniging behoort een hogedrukreiniger tot de basisuitrusting
Zowel bij de banden- als de velgenreiniging behoort een hogedrukreiniger tot de basisuitrusting (foto: DetaileD.be)

Nabehandelingstools

Voor de nabehandeling van de velgen zijn van belang microvezeldoeken voor het krasvrijdrogen van de velgen (voorkomt watervlekken en strepen), en een applicatorpad of spons (herbruikbaar) voor het egaal en gelijkmatig aanbrengen van een nabehandelingsmiddel.

Nabehandelingsmiddelen

Voor velgen zijn er drie categorieën nabehandelingsmiddelen:

  • wax biedt een tijdelijke beschermlaag tegen vuil, water en remstof (4 tot 8 weken), is eenvoudig aan te brengen en uit te poetsen en zorgt voor een diepe glans. Het is minder bestand tegen hitte en agressieve reinigingsmiddelen;
  • velgensealant bevat synthetische polymeren die sterk hechten aan het oppervlak waardoor vuil minder blijft plakken. Dit middel bieden gedurende 3 tot 6 maanden bescherming tegen uv-straling, remstof en van de weg afkomstig vuil;
  • een keramische coating is een extreem harde, glasachtige laag die gedurende 1 tot 2 jaar een maximale bescherming biedt tegen remstof, chemische invloeden en vuil. De coating is water- en vuilafstotend, hittebestendig en gemakkelijk schoon te houden.

Stappenplan

Stap 1: Gebruik een hogedrukreiniger om los vuil, modder en remstof te verwijderen. Spoel zowel de buitenkant als de binnenkant van de velg goed af.

Stap 2: Kies een pH-neutrale velgenreiniger voor gelakte of delicate velgen. Spray de deze gelijkmatig op de velg, verdeel deze met een wheel mitt of velgenborstel en laat deze 1 tot 3 minuten inwerken. Doe dit velg voor velg om voortijdige opdroging te voorkomen. Zure velgenreinigers worden gebruikt bij hardnekkige verontreiniging, maar is niet geschikt voor met chroom afgewerkte of gepolijste velgen.

Stap 3: Gebruik een zachte velgenborstel of speciale detailingborstel om het vuil los te maken en reinig de spaakjes, de velgrand en de boutgaten grondig. Gebruik voor moeilijk bereikbare plekken een kleine borstel.

Stap 4: Spoel de velgen opnieuw met een hogedrukreiniger en controleer op remstof, vuil- en/of productresten.

Stap 5 (optioneel): Voor hardnekkige vlekken kan een de-ironizer worden gebruikt (zie bij Reinigingsmiddelen). Laat dit product 2 tot 5 minuten inwerken en spoel de velg daarna opnieuw af. Gebruik een microvezeldoek om de velgen volledig te drogen.

Stap 6 (optioneel): Breng een velgenwax of keramische coating aan voor extra bescherming tegen vuil en remstof. Voor extra glans kan een glansmiddel worden aangebracht.

Stap 7: Controleer de velgen op eventuele resterende vlekken, en herhaal de procedure daar waar nodig.

Het is zaak restanten van voor de paarsrode verkleuring verantwoordelijke de-ironizers grondig te verwijderen omdat deze schade (kunnen) veroorzaken aan lak, velgen en/of andere oppervlakken
Het is zaak restanten van voor de paarsrode verkleuring verantwoordelijke de-ironizers grondig te verwijderen omdat deze schade (kunnen) veroorzaken aan lak, velgen en/of andere oppervlakken (foto: Turtle Wax)

Zakelijk interessant

Autodetailing, waarvan professionele banden- en velgenreiniging deel uitmaakt, is zakelijk gezien in meerdere opzichten interessant. Zo kan de dienstverlening worden uitgebreid met een premium velgen- en bandenreinigingspakket met bijvoorbeeld het aanbieden van abonnementen of onderhoudspakketten aan vaste klanten. Ook kan een garagehouder een pakket samenstellen met eenvoudige producten waarmee de klant tussen de onderhoudsbeurten en bandenwissels door zelf onderhoud kan plegen.

Verder kan worden overwogen om een al dan niet mobiele professionele detailingservice op te zetten voor autodealers, taxi-, lease- en transportbedrijven. Minder bewerkelijk is het aanbieden van reiniging als extra service bij bandenwissels of onderhoud, eventueel gecombineerd met balanceren en uitlijnen, dan wel het aanbieden van reinigingsactiviteiten op autoshows en tuningevenementen.

Met medewerking van Berner Belgien, DetaileD.be, Meguiar’s Belgium, Nerta, Novatech en Service Best International

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Wouter Oude Groothuis
Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine