Bosch breidt ESI[tronic] uit met SOVD-ondersteuning voor diagnose van Tesla-voertuigen
Bosch heeft de SOVD-norm (Service Oriented Vehicle Diagnostics) geïntegreerd in zijn ESI[tronic]-diagnosesoftware. In combinatie met de KTS 560- en KTS 590-diagnosetesters kunnen nu ook Tesla-voertuigen op een structurele en merkonafhankelijke manier gediagnosticeerd en onderhouden worden. Deze uitbreiding biedt werkplaatsen een bredere ondersteuning voor recente modellen van het merk, waarvan de voertuigarchitectuur sterk afwijkt van conventionele systemen.
Diagnosetoegang tot Tesla via SOVD
Tesla is al jaren een technologisch buitenbeentje binnen de autosector, met een volledig eigen ecosysteem voor voertuigdiagnose en -onderhoud. Recente modellen maken gebruik van een High Performance Computer (HPC), die de centrale rol speelt in het beheer van alle voertuigfuncties. Traditionele OBD-methodes volstaan daardoor niet meer.
Bosch speelt hierop in door SOVD-diagnosefunctionaliteit te integreren in ESI[tronic]. Dankzij een speciale adapterkabel kunnen Model 3, Model S, Model X en Model Y tot en met modeljaar 2023 – die geen standaard 16-polige OBD-diagnosepoort hebben – rechtstreeks gekoppeld worden aan de KTS-diagnosetesters. Zo ontstaat een volledige diagnoseverbinding met het voertuig, inclusief uitlezen van actieve foutcodes, uitvoeren van zelftests en inleren van componenten.
Uitgebreide functies en originele informatie
Via de ESI[tronic]-software worden alle beschikbare diagnoseroutines en functies overzichtelijk gepresenteerd. Gebruikers van het Advanced- of Masterpakket krijgen bovendien rechtstreeks toegang tot originele Tesla-documentatie, waaronder technische handleidingen, reparatie-instructies en onderhoudsprotocollen. Dit vereenvoudigt niet alleen de dagelijkse werking in de werkplaats, maar verhoogt ook de efficiëntie en betrouwbaarheid van de interventies.
Elke uitgevoerde handeling kan digitaal worden geregistreerd en opgeslagen, wat handig is voor werkplaatsbeheer en opvolging.
Wat is de SOVD-norm?
De Service Oriented Vehicle Diagnostics-norm is ontwikkeld om diagnose- en onderhoudsprocessen te moderniseren. In tegenstelling tot traditionele protocollen zoals UDS, is SOVD gebaseerd op een servicegerichte architectuur en maakt het gebruik van IP-gebaseerde communicatieprotocollen zoals TCP/IP, HTTP en WebSockets. Hierdoor ontstaat er een schaalbaar en flexibel systeem dat makkelijk integreert met moderne IT-infrastructuren, inclusief cloudoplossingen en mobiele interfaces.
Belangrijke voordelen van SOVD:
- Real time voertuiginteractie voor o.a. voorspellend onderhoud en OTA-updates
- Uniforme, gestandaardiseerde toegang tot voertuigdata
- Mogelijkheid tot diagnose zonder fysieke OBD-II-aansluiting
- Eenvoudige integratie met diverse systemen en platformen
Door de integratie van Tesla-diagnose op basis van SOVD in ESI[tronic], zet Bosch een belangrijke stap richting toekomstgerichte werkplaatsdiagnose. Onafhankelijke autobedrijven krijgen hiermee de tools in handen om ook geavanceerde elektrische voertuigen zoals Tesla professioneel te kunnen onderhouden en herstellen. Dat opent nieuwe marktopportuniteiten in een sterk evoluerend landschap.