EU-autoverkoop zakt, hybride blijft populairst
De autoverkoop in de Europese Unie is in het eerste kwartaal van 2025 met 1,9% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks een relatief stabiele maand maart (-0,2% op jaarbasis), blijft het wereldwijde economische klimaat moeilijk en wispelturig, wat de autosector parten blijft spelen.
BEV's winnen terrein, maar blijven achter op verwachtingen
Volledig elektrische wagens (batterij-elektrische voertuigen of BEV’s) waren in het eerste kwartaal goed voor 15,2% van het totale marktaandeel in de EU. Dat is een duidelijke stijging ten opzichte van de 12% in Q1 2024, maar het blijft onder de verwachtingen van veel waarnemers en beleidsmakers.
In absolute cijfers werden 412.997 nieuwe elektrische wagens ingeschreven, een stijging van 23,9% ten opzichte van vorig jaar. Vooral Duitsland (+38,9%), België (+29,9%) en Nederland (+7,9%) droegen hier aanzienlijk toe bij. Frankrijk was de enige grote markt waar een achteruitgang te noteren viel (-6,6%).
Hybrides zijn populairste aandrijfvorm
Hybridevoertuigen (zonder plug-in) blijven de favoriete aandrijflijn onder Europese consumenten. In totaal werden 964.108 hybridewagens geregistreerd in Q1 2025, goed voor 35,5% van de markt – een stijging van 20,7% op jaarbasis.
Die groei werd voornamelijk gedragen door sterke cijfers in Frankrijk (+47,5%), Spanje (+36,6%), Italië (+15,3%) en Duitsland (+10,5%). Plug-in hybrides deden het eveneens beter (+1,1%), met 207.048 ingeschreven voertuigen. Duitsland (+41,8%) en Spanje (+30,7%) tekenden voor de grootste stijgingen. Het marktaandeel van deze categorie bedraagt nu 7,6% (tegenover 7,4% in Q1 2024).
Fort recul des véhicules thermiques
Brandstofwagens onder druk
De verkoop van benzinewagens daalde met 20,6% tot 779.817 eenheden. Alle grote markten tekenden verliezen op, met Frankrijk als grootste daler (-34,1%), gevolgd door Duitsland (-26,6%), Italië (-15,8%) en Spanje (-9,5%). Het marktaandeel van benzine daalde van 35,5% naar 28,7%.
Dieselwagens verloren nog meer terrein: een daling van 27,1% op jaarbasis resulteerde in een marktaandeel van slechts 9,5% in Q1 2025. De meeste EU-landen noteerden dubbele cijfers in daling. Ook in maart 2025 alleen werd een forse terugval gezien voor benzine (-20,7%) en diesel (-25,5%).
Verschuiving merkbaar
De cijfers voor het eerste kwartaal van 2025 bevestigen een verschuiving in de voorkeuren van Europese autokopers. Terwijl de globale markt licht krimpt, groeien elektrische en vooral hybride aandrijflijnen gestaag. De terugval van klassieke verbrandingsmotoren zet zich verder, waarbij het tempo van die daling opmerkelijk versnelt. Hoewel BEV’s vooruitgang boeken, blijkt de massale doorbraak voorlopig uit te blijven.