EU-registraties nieuwe wagens dalen licht, EV-markt blijft groeien
Licht negatieve jaarstart, maar tekenen van herstel
In de eerste vier maanden van 2025 zijn de inschrijvingen van nieuwe personenwagens in de Europese Unie met 1,2% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks deze lichte daling, werd in april een voorzichtige heropleving genoteerd met een stijging van 1,3% tegenover april 2024. Die positieve maandprestatie wijst op een mogelijk herstel, ondanks de aanhoudende economische onzekerheden wereldwijd.
Elektrificatie zet door: BEV’s en hybrides winnen terrein
Battery-electric vehicles (BEV’s) boekten tussen januari en april 2025 een stevige vooruitgang. De inschrijvingen stegen met 26,4% tot 558.262 voertuigen, wat resulteerde in een marktaandeel van 15,3%. Ter vergelijking: in april 2024 bedroeg dat aandeel nog 12%. Drie van de vier grootste markten droegen sterk bij aan die groei: Duitsland (+42,8%), België (+31,3%) en Nederland (+6,4%). Frankrijk ging echter in tegen de trend met een daling van 4,4%.
Hybridevoertuigen blijven voorlopig de populairste aandrijfvorm in de EU. In de eerste vier maanden van 2025 werden 1.285.486 hybridewagens ingeschreven, goed voor een marktaandeel van 35,3%. Dat betekent een groei van 20,8% tegenover vorig jaar, met sterke prestaties in Frankrijk (+44,9%), Spanje (+35,8%), Italië (+15%) en Duitsland (+11%).
Ook plug-inhybrides noteerden een stijging van 7,8% tot 287.850 eenheden, waarmee hun aandeel opliep tot 7,9% van de markt. Vooral Duitsland (+46,6%) en Spanje (+42,8%) tekenden voor de grootste volumes.
Fossiele aandrijvingen blijven terrein verliezen
De registratiecijfers voor benzine- en dieselwagens tonen een aanhoudende dalende trend. Benzinewagens gingen er met 20,6% op achteruit, met forse dalingen in Frankrijk (-35,2%), Duitsland (-26,6%), Italië (-14,4%) en Spanje (-12,7%). De totale marktaandeel van benzinemodellen daalde naar 28,6%, tegenover 35,6% in april 2024.
Dieselwagens deden het nog slechter, met een daling van 26,4% en een marktaandeel van amper 9,6%. In bijna alle Europese markten was sprake van een dubbelcijferige procentuele daling. Op maandbasis werd in april een achteruitgang van 20,6% genoteerd voor benzine en 24,4% voor diesel.