ACEA lanceert datatool om e-mobiliteit beter te volgen
Nieuwe interactieve tracker moet beleidskeuzes beter onderbouwen
Betrouwbare data zijn cruciaal om onderbouwde beslissingen te nemen. Zeker in de context van zero-emissiemobiliteit, waar ambitie en realiteit vaak uit elkaar lopen. Daarom heeft ACEA, de Europese koepel van automobielconstructeurs, een interactieve tracker ontwikkeld die de voortgang van de elektrificatie in kaart brengt. De tool geeft inzicht in kernindicatoren zoals nieuwe registraties, laadinfrastructuur, gebruikskost en voertuigsegmenten, en wordt regelmatig geüpdatet met de nieuwste cijfers.
“De omschakeling naar zero-emissiemobiliteit verloopt trager dan bij het vastleggen van de oorspronkelijke doelstellingen werd verwacht – zeker gezien de gewijzigde politieke en economische context”, zegt Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA. “Met deze tracker willen we een helder en accuraat beeld schetsen van de status van elektrificatie in Europa. Zo kunnen beleidsmakers beslissingen nemen die beter aansluiten bij de realiteit op het terrein.”
Nood aan realistische langetermijnstrategie
De tracker komt er op een moment dat de Europese Commissie flexibiliteit biedt aan lichte bedrijfsvoertuigfabrikanten rond CO2-normen op korte termijn. Volgens ACEA is het nu tijd om ook structureel werk te maken van een langetermijnstrategie voor decarbonisatie. Die moet onderliggende problemen aanpakken die de omschakeling belemmeren, zoals gebrekkige infrastructuur en economische drempels voor gebruikers.
Sombere cijfers, grote kloof met 2030-doelen
De datatool bevat opvallende inzichten die het tempo van de transitie in perspectief plaatsen:
- Marktaandeel volledig elektrische personenwagens daalde voor het eerst in 2024: van 14,6% naar 13,6%, een daling van bijna 6% in verkochte eenheden.
- Nood aan 8,8 miljoen laadpunten tegen 2030, maar vandaag telt de EU er slechts 880.000 – een vertienvoudiging nodig op vijf jaar.
- Gemiddeld is er één publiek laadpunt per vijf batterij-elektrische auto’s, een verhouding die nog verder verslechtert wanneer plug-inhybrides en bestelwagens worden meegeteld.
- Elektrische voertuigen zijn duurder in gebruik dan verbrandingsmodellen wanneer ze op publieke netwerken worden opgeladen, in de meeste Europese landen.
- Zero-emissievrachtwagens (middelzwaar en zwaar) vertegenwoordigen momenteel slechts 3,5% marktaandeel – ver verwijderd van de 35% die nodig is tegen 2030.
- Publieke truckladers en waterstofstations zijn vrijwel onbestaand: er zijn slechts enkele honderden geschikte laadpunten, terwijl er tegen 2030 zo’n 35.000 nodig zijn, samen met ongeveer 2.000 waterstofstations (minstens 2 ton/dag capaciteit). Dat vereist een uitrol van gemiddeld minstens 500 truckladers per maand.
Praktisch hulpmiddel in beleidsdialogen
De ACEA-tracker is niet alleen een informatietool, maar ook een instrument om beleidsdialogen aan te sturen, onder meer via de Strategic Dialogue met de Europese Commissie. De nadruk moet volgens ACEA verschuiven van louter doelstellingen naar structurele randvoorwaarden, zodat de overstap naar zero-emissie haalbaar blijft voor zowel producenten als gebruikers.