Aerosols: heeft u ze niet, dan zoekt uw klant het elders
Aerosols, variërend van technische sprays tot spuitverf in modieuze kleuren, bieden eindgebruikers gemak, snelheid en precisie. Voor retailers vertegenwoordigt dit segment aantrekkelijke verkoopkansen door de veelzijdigheid in zowel esthetische als praktische toepassingen. Bovendien worden voortdurend nieuwigheden op de markt gebracht die de eindgebruiker nog meer ontzorgen.
Voor allerlei toepassingen
Aerosols gebruikt uw klant om een welbepaald product te vernevelen of wanneer een welbepaalde eigenschap van belang is bij het aanbrengen van de inhoud, zoals hoge druk of schuim. De gebruiker kan het product nauwkeurig aanbrengen, met gecontroleerde spuitpatronen die zorgen voor een gelijkmatige dekking, zelfs op moeilijk bereikbare plekken. Dit alles gebeurt snel en efficiënt, zonder de noodzaak van extra gereedschap. Over het algemeen kunnen we de toepassingen van aerosols opdelen in twee hoofdcategorieën.

Zowel technisch
Aan de ene kant treft u een breed scala aan technische aerosols aan. Denk hierbij aan smeermiddelen die wrijving en slijtage tussen bewegende oppervlakken verminderen, evenals reinigingsmiddelen voor het effectief verwijderen van verontreinigingen van diverse oppervlakken. Beschermende sprays zorgen voor een barrière tegen externe invloeden zoals vocht en corrosie, terwijl montagesprays van essentieel belang zijn voor het veilig en efficiënt (de)monteren van onderdelen. Daarnaast mogen we de ontdooisprays, verspuitbare lijmen en lossingsmiddelen niet vergeten ...
Als decoratie
Verfsprays zijn momenteel erg populair voor het snel en eenvoudig vernieuwen van meubels. Ook in de bouwsector vinden ze veelvuldig toepassing, bijvoorbeeld voor het snel schilderen van grote oppervlakken zoals muren en trappen. Aannemers gebruiken verfsprays bovendien voor het aanbrengen van markeringen op terreinen en bouwlocaties. In de industriële sector worden ze ingezet om (machine)onderdelen te coaten en beschermen.


Welke nieuwigheden?
Sleutelen aan de milieu-impact
Fabrikanten zetten zich steeds sterker in om de milieubelasting van hun aerosols te verminderen. Voorbeelden hiervan zijn ontdooisprays op basis van bio-ethanol, reinigingsmiddelen op waterbasis in plaats van op solventen, spuitlakken, bio-afbreekbare vetten en smeermiddelen, en bussen die geen kankerverwekkende stoffen bevatten en gebruikmaken van groene drijfgassen zoals green DME en CO2. Bovendien zorgt het gebruik van aerosols er sowieso al voor dat uw klant minder product verbruikt.

Nieuw spuitsysteem
Sinds vorig jaar is er bovendien een nieuw spuitsysteem beschikbaar in de winkelrekken. Uw klant kan de aerosol eenvoudig op het pistool klikken en met de druk van een aerosol contactlijm aanbrengen. De dosering en spuitbreedte zijn instelbaar, variërend van 3 tot 35 cm. Het inlijmen van een vierkante meter duurt maximaal 15 tot 30 seconden. De aerosol is gemakkelijk op en af het pistool te klikken en kan wekenlang blijven zitten zonder dat de lijm uithardt, ongeacht de resterende inhoud.

Verschuift het aanbod?
Ligt de focus eerder op algemene of specifieke toepassingen? Uit een bevraging blijkt dat beiden voorlopig belangrijk blijven. Het technische aanbod zou wel meer richting specifieke toepassingen evolueren door technologische ontwikkelingen, strengere wet- en regelgeving en een toenemende behoefte aan producten die perfect bij de toepassing aansluiten. Binnen het decoratieve segment is vooral de keuze van kleuren belangrijk, waarbij deze goed moeten aansluiten bij de huidige kleurentrends, zoals die van muurverf.
GEEF DEZE TIPS MEE
1) Spuit niet in een hoek van 90°. In deze positie komt er alleen drijfgas uit de bus, waardoor er niet genoeg overblijft om de gehele inhoud te ledigen.
2) Gebruik sprays nooit in de buurt van vuur of andere warmtebronnen en alleen in goed geventileerde ruimtes of buiten. Bewaar ze ook niet in direct zonlicht.
3) Is er iets misgegaan? Meld het UFI-nummer, dat op de spuitbus staat, bij het Antigifcentrum. Zij kunnen dan meteen de juiste instructies geven.
Verschillen producten voor pro’s en DIY?
Het assortiment voor professionals is in ieder geval uitgebreider. Professionele sprays bieden vaak een hogere kwaliteit en een meer specifieke samenstelling, en zijn ontworpen voor intensief gebruik en veeleisende toepassingen. Daarentegen zijn doe-het-zelfsprays meestal veelzijdiger, gebruiksvriendelijker en bedoeld voor incidenteel gebruik door niet-professionals. Professionele sprays kunnen ook duurder zijn en vereisen vaak technische kennis voor optimaal gebruik.
Doe-het-zelvers geven de voorkeur aan eenvoudige, veilige en betaalbare sprays
Waarmee spreekt u het best wie aan?
De uiteindelijke keuze van uw klant is afhankelijk van de specifieke taak, het gewenste resultaat en de frequentie van het gebruik van de spray. Dit komt neer op hun behoeften, gebruiksdoelen en vaardigheden. Doe-het-zelvers geven de voorkeur aan eenvoudige, veilige en betaalbare sprays voor alledaagse klussen. Professionals daarentegen zoeken vaak naar krachtige, gespecialiseerde sprays die geschikt zijn voor intensief gebruik.
Voorraadbeheer
Meer rotatie, meer voorraad
Voor producten die snel roteren, is het verstandig om er voldoende voorraad van te hebben. Dit geldt vaak voor universele producten zoals smeermiddelen, reinigers en verfsprays, die het hele jaar door goed verkopen. Voor seizoensgebonden producten kunt u extra voorraad bestellen zodra het betreffende seizoen nadert.
Seizoensgebonden verkoop
De verkoop van ontdooi- en anticondenssprays neemt toe tijdens de winter, evenals producten zoals siliconenspray, die deurrubbers flexibel houdt en beschermt tegen vorst. In de herfst, lente en zomer zijn onder andere smeermiddelen voor de fiets, verf- en vernissprays, en reinigers voor diverse oppervlakken populair. Tijdens de zomermaanden stijgt de vraag naar luchtverfrissers voor in de auto en reinigers voor airconditioningsystemen. In het decoratieve segment kunt u inspelen op de seizoenen door de juiste kleuren aan te bieden: metallictinten voor de feestdagen en pastelkleuren rond Pasen.

Afgestemd op uw cliënteel
De keuze voor de juiste producten hangt uiteindelijk vooral af van wat uw klanten het meest afnemen. Als u zich richt op loodgieters, zal uw assortiment uiteraard anders zijn dan wanneer u zich specialiseert in elektronica, om maar een voorbeeld te geven. Overstock is nooit verstandig (en zelfs onnodig), maar te weinig voorraad is evenzeer problematisch. Klanten wachten niet tot u de producten weer op voorraad heeft.
Presentatie
Het best per merk of categorie?
Dat is natuurlijk een van dé aloude vragen. Per merk presenteren kan doeltreffend zijn als het merk bekend is en vertrouwen uitstraalt. Een fabrikant biedt bijvoorbeeld zelfs een onestopshopconcept aan. Zo'n concept gidst de gebruiker naar de juiste oplossing voor de toepassing of naar de juiste combinatie van producten voor een beter resultaat. Maar u kunt de producten ook over alle merken heen per type presenteren. De keuze van merken en combinaties ligt dan meer bij de eindgebruiker zelf.
Waarmee samen verkopen?
We zeiden al dat u geen extra gereedschap nodig hebt om aerosols en sprays te gebruiken. Maar natuurlijk kan uw klant andere zaken mee aankopen die nodig zijn voor de klus, zoals microvezeldoeken, schuurpapier of -pads, en middelen voor persoonlijke bescherming.

Met medewerking van Bardahl, CRC, DL Chemicals, European Aerosols, Forever Products, Rectavit, Rust-oleum en Service Best International