Een nieuwe studie van transport & environment (t&e) stelt ernstige vragen bij de herkomst en duurzaamheid van zogenaamde ‘hernieuwbare diesel’ die op grote schaal in europa wordt verkocht.
In elke editie van ons vakblad carfix geeft ferre beyens, technical automotive analist/journalist, in zijn column zijn ongezouten mening over alles wat reilt en zeilt binnen het automotive landschap. items genoeg die hierbij aangehaald kunnen worden, denk maar aan de diesellobby, groene onverdraagzaamheid, downsizing, ev's, technologie, (im)mobiliteit, verkeersveiligheid, verkeersinfrastructuur, energiebeleid … items ook waarover hij geen blad voor de mond neemt en de 'heilige huisjes' niet schuwt. waarom? omdat u als vakman recht heeft op de waarheid, en niets dan de waarheid.
Elke oplossing gebaseerd op een ideologie die het probleem veroorzaakte, verergert het euvel. problemen los je niet op met theorieën die aan de basis lagen van het betreffende mankement. we citeren professor klinische psychologie mattias desmet.
De transitie naar een klimaatneutraal transportsysteem vereist een brede energiemix waarin verschillende technologieën complementair worden ingezet. hoewel elektrificatie een sleutelrol speelt, zijn aanvullende koolstofarme en hernieuwbare brandstoffen essentieel.
Volgens een recente analyse van transport & environment (t&e) zal europa dit jaar naar verwachting 20 miljoen ton co2 besparen dankzij de toename van elektrische voertuigen (ev's) op de weg.
In een open brief hekelde de nieuwe voorzitter van de european automobile manufacturers' association (acea), ola källenius, terecht de met (onbetaalbare) boetes aangespoorde eu-decarbonisering.
Vanaf januari 2025 zullen alle in duitsland geproduceerde dieselmodellen voordat ze naar de dealers gaan aan de productielijn gevuld worden met hvo 100, een hoogwaardige dieselvervanger met tot 90% lagere co2-uitstoot in de totale balans.
Dweepziek co2-fanatisme heeft dwangmatige elektrificatie voor gevolg gehad. het zo bij wet opgelegde elektroheil biedt het wegtransport nauwelijks nog een uitweg. immers, technologisch niet realistisch, financieel niet te betalen en energetisch ...
De europese autosector zit in zak en as. fabriekssluitingen dreigen, massale ontslagen lijken onafwendbaar. politici en constructeurs, die in een vlaag van volle verstandsverbijstering slaafs de collectieve klimaatgekte bijtraden, luiden de alarmbel.
Ook mainstreammedia publiceren nu (eindelijk) dat de wereldwijde verkoop van ev’s in het slop zit. aarzelend weliswaar, maar beter laat dan nooit.
Een duurzamere werf zal de komende jaren een hybride werf blijken. waar mogelijk zal men inzetten op rollend materiaal zonder impact. denk elektrisch en waterstof. maar vooralsnog is de droom van 100% emissievrij nog vrij utopisch.
Het is een feit dat de particuliere verkoop van elektrische auto’s in het slop zit. het is ook een feit dat – in vergelijking met de vraag – de wereldwijde productie van ev’s veel te groot is. wat de constructeurs met de neus op een ...
Buitensporig gedigitaliseerde cockpits pijnigen al langer het beroep van een autojournalist. nieuw is die wrevel dus niet. analoge instrumentatie en de geriefelijkheid van een fysieke bedieningsknop worden al enige tijd in hun voortbestaan bedreigd.
Door de staat uitgewerkte industriële strategieën zijn gedoemd om te mislukken. het plan om de markt te overspoelen met miljoenen elektrische voertuigen, vormt daarvan een jammerlijk exempel.
Een nieuwe online co2-comparatietool laat zien dat een thermische auto die rijdt op hernieuwbare brandstof een lagere netto-co2-impact heeft dan een batterij-elektrische auto. deze tool houdt rekening met de volledige levenscyclus van een voertuig.
De ontwikkeling van e‑fuels gaat dermate snel dat deze co2- en klimaatneutrale brandstoffen feitelijk fossiele brandstoffen een-op-een kunnen vervangen. de uitdaging ligt momenteel in de beschikbaarheid van voldoende (groene) stroom om voldoende e‑fuels voor iedereen te produceren.
Journalisten die zich dociel blijven schikken naar groen orthodoxe ‘oekazes’? binnen ons eigen vakgebied zien we zowaar een toenemend aantal ‘reporters’ kritiekloos meelopen op commando van de groene absurditeit.
Iedereen kreeg bij de geboorte hersenen ingeplant. niet iedere aardse sterveling lijkt helaas ook bekwaam om die hersenen te gebruiken. of is niet competent om de in de hersenmassa geprogrammeerde toepassing ‘logisch redeneren’ in te schakelen.
Hernieuwbare brandstoffen als alternatief voor de milieubelastende fossiele varianten hebben terecht de volle aandacht. het uitgangspunt is dat zij de co2-uitstoot wereldwijd kunnen verminderen, maar hoe staat het met de overige emissies?
Zelfs de reguliere media durven nu te berichten over prangende, auto-industriële kwesties. verrassend is dat van infoverstrekkers die enkel oog bleken te hebben voor automotiveaffaires die ‘hun’ verhaal konden schragen...