04/06/2025
Vanaf 2027 wil de eu via ets2 – een nieuwe koolstofheffing op benzine, diesel en verwarmingsbrandstoffen – de uitstoot van broeikasgassen bij gezinnen en kleine verbruikers aan banden leggen. maar wie draait op voor de kosten?
23/05/2025
De broeikasgasuitstoot van elektriciteitsproductie valt al langer onder het european emissions trading system of ets1. elektriciteitsproducenten rekenen de emissierechten die ze moeten betalen door in de elektriciteitsfactuur. fossiele brandstoflever
09/04/2025
Een nieuwe studie van transport & environment (t&e) stelt ernstige vragen bij de herkomst en duurzaamheid van zogenaamde ‘hernieuwbare diesel’ die op grote schaal in europa wordt verkocht.
18/03/2025
De transitie naar een klimaatneutraal transportsysteem vereist een brede energiemix waarin verschillende technologieën complementair worden ingezet. hoewel elektrificatie een sleutelrol speelt, zijn aanvullende koolstofarme en hernieuwbare brandstoffen essentieel.
18/03/2025
Volgens een recente analyse van transport & environment (t&e) zal europa dit jaar naar verwachting 20 miljoen ton co2 besparen dankzij de toename van elektrische voertuigen (ev's) op de weg.
16/12/2024
Vanaf januari 2025 zullen alle in duitsland geproduceerde dieselmodellen voordat ze naar de dealers gaan aan de productielijn gevuld worden met hvo 100, een hoogwaardige dieselvervanger met tot 90% lagere co2-uitstoot in de totale balans.
01/08/2024
Een duurzamere werf zal de komende jaren een hybride werf blijken. waar mogelijk zal men inzetten op rollend materiaal zonder impact. denk elektrisch en waterstof. maar vooralsnog is de droom van 100% emissievrij nog vrij utopisch.
13/02/2024
Een nieuwe online co2-comparatietool laat zien dat een thermische auto die rijdt op hernieuwbare brandstof een lagere netto-co2-impact heeft dan een batterij-elektrische auto. deze tool houdt rekening met de volledige levenscyclus van een voertuig.
15/11/2023
De ontwikkeling van e‑fuels gaat dermate snel dat deze co2- en klimaatneutrale brandstoffen feitelijk fossiele brandstoffen een-op-een kunnen vervangen. de uitdaging ligt momenteel in de beschikbaarheid van voldoende (groene) stroom om voldoende e‑fuels voor iedereen te produceren.
22/08/2023
Hernieuwbare brandstoffen als alternatief voor de milieubelastende fossiele varianten hebben terecht de volle aandacht. het uitgangspunt is dat zij de co2-uitstoot wereldwijd kunnen verminderen, maar hoe staat het met de overige emissies?
08/02/2023
Om de co2-uitstoot te verlagen, richt neste zich sinds eind vorige eeuw op onder meer de productie van hernieuwbare diesel en vliegtuigbrandstof (saf) uit reststromen olie en vet. op de tweede maasvlakte in rotterdam is gestart met de bouw van ...
31/01/2023
De natriumionbatterij bevindt zich in volle ontwikkelingsfase. wanneer natriumionbatterijen op grote schaal lithiumionbatterijen vervangen, zal dit leiden tot een sterk verlaagde druk op de schaarser wordende lithiumvoorraden.
16/05/2022
Na personenwagens groeit ook voor het lichte bedrijfsvoertuig (lcv) het aantal aandrijfalternatieven. ‘juist’ kiezen is ook voor dit professionele clientèle complexer geworden. want ieder alternatief heeft uiteraard zijn voordelen.
26/10/2021
In de tweede helft van 2022 nemen chemieconcern sabic en het britse plastic energy in geleen een demonstratie-eenheid in bedrijf, die gemengd plastic afval omzet in voeding voor de bestaande stoomkraker.
14/10/2021
Wat wordt volgens u de brandstof van de toekomst?
25/08/2020
Biobrandstoffen worden als een hernieuwbaar alternatief voor fossiele brandstoffen gezien en dragen, afhankelijk van de grondstof en het productieproces, bij tot de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. ook de europese commissie gelooft in het potentieel van biobrandstoffen en legt in haar richtlijn 'hernieuwbare energie' bindende streefcijfers betreffende energie uit hernieuwbare bronnen op.
25/08/2020
As the largest european oleochemical producer, oleon, is looking into what enzymes can mean for oleochemistry from an industrial point of view and built a pilot reactor for this purpose at its production site in oelegem.
24/08/2020
De procesindustrie kent veel energie-intensieve processen. ongeveer 10% van de primaire energie gaat verloren via de schoorsteen als restwarmte. tot nu toe werden deze warmteverliezen door rookgas als onoverkomelijk beschouwd, aangezien verdere warmteterugwinning zou leiden tot zuurcorrosie en alle operationele problemen die daarmee gepaard gaan. heatmatrix group ontwikkelde een innovatieve op polymeer gebaseerde warmte-uitwisselingstechnologie die warmteterugwinning uit corrosieve of vervuilende rook- en uitlaatgassen mogelijk maakt. in dit artikel worden eerst de uitdagingen besproken om vervolgens in te gaan op deze innovatie die energieterugwinning tot temperaturen onder het zuurdauwpunt mogelijk maakt.
13/07/2020
In een context van ontbrekende competitieve duurzame alternatieven voor petroleumderivaten onderzocht vertoro de mogelijkheden van lignineolie als ruwe grondstof, waarbij de aanzienlijke voordelen van de bestaande fossiele industrie (matuur, beter georganiseerd, schaalvoordelen) behouden zouden blijven.
30/06/2020
De eerste generatie biobrandstoffen bevat tot wel dertig keer meer water dan traditionele brandstoffen. het is de belangrijkste reden dat bacteriën hierin een grotere kans hebben zich te nestelen, te overleven én te vermenigvuldigen. dit gebeurt onder meer in opslagtanks waar steeds vaker problemen worden geconstateerd die te maken hebben met zogenaamde ‘microbieel beïnvloede corrosie’ (mic).
CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.