Markante entree met drie performante hightech EV’s
Chinese BYD verschijnt op Belgische automarkt
BYD debuteert op de Belgische markt met drie performante, full option geëquipeerde EV’s waarvan de prestaties, de eigen gefabriceerde componenten en de industriële approach uniek zijn. We maken kennis met een specifieke en (voorlopig) minder concordante e-platformstrategie, met eigen ontworpen en vervaardigde e-motoren, met dito elektronische high-endcomponenten en met een zelf ontwikkelde, uitvoerig uitgeteste, bedrijfservaren en exclusief geassembleerde energieopslag.
Duidelijk dus dat BYD het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van de meest belangrijke e-componenten in eigen beheer heeft. Waardoor hun finale voertuigassemblage niet of nauwelijks afhankelijk is van externe toeleveranciers en deze in België debuterende modellen ook snel en uit voorraad leverbaar zijn.
Het Chinese automerk BYD ("Build Your Dreams"), nu in België en Luxemburg aan zijn marktdebuut toe, wordt geïmporteerd door Inchape; de onafhankelijke invoerder die bij ons ook Toyota/Lexus importeert. De eerste BYD-showroom opende reeds de deuren in Zaventem. Vestigingen in Gent en Antwerpen zullen niet lang op zich laten wachten.
Het BYD-gamma bestaat (voorlopig) uit een berline en twee SUV’s. Nieuwe modellen worden al aangekondigd in de loop van 2023. BYD staat synoniem voor puur elektrisch, dus alle modellen zijn 100% elektrische voertuigen. Voor de nu debuterende SUV’s en berline - die laatste heeft qua afwerking en uitrusting meer weg van een luxueuze limousine - betreft het full option geëquipeerde EV’s die uit voorraad en binnen beperkte leveringstermijn bij de klant kunnen staan.
En precies hier speelt BYD een niet te onderschatten troef uit in een periode waarin andere constructeurs met steeds langer wordende leveringstermijnen geplaagd worden.

“Vertical support”
BYD Company Limited is een hightech multinational, met 290.000 medewerkers in 30 productielocaties en 40 vestigingen wereldwijd. De BYD-activiteiten spitsen zich toe op autoconstructie, elektronica, spoorwegtransport, duurzame energieopwekking en -bestendige energieopslag.
Met de inbreng van 40.000 ingenieurs en technici heeft BYD de voor EV-ontwikkeling belangrijke maar sterk uiteenlopende R&D-activiteiten in eigen beheer. Dat geldt ook voor de auto-ontwikkeling, lees in het geval van BYD: de auto-elektrificatie.
Specialisme waarin BYD een van de weinigen is die de EV-kerntechnologie dermate beheerst. Niet enkel wat hun specifieke energieopslag betreft. Ook op het vlak van e-motoren, elektronische controlesystemen, geïntegreerde stroomketens en halfgeleiders.
Want BYD is een elektronicaspecialist en kan zo voor de assemblage van zijn EV’s van een 100% “vertical support” spreken. Voor de toelevering van componenten - ook, en niet in het minst de toeleveringen van de halfgeleiders, die nu al maanden de autoassemblage doen sputteren - is BYD niet of nauwelijks aangewezen op goodwill of gebrekkige productiecapaciteit van externe toeleveranciers.
Auto’s uit voorraad kunnen leveren en korte leveringstermijnen garanderen? Het is vandaag niet alle constructeurs gegund ...

Elektronica en energieopslag
Verdere ontleding van BYD Company Limited als hightech multinational, verklaart nog duidelijker waarom BYD van ‘verticale toelevering’ getuigt. Wat bij concurrerende autofabrikanten niet onderschat mag worden. We weten al dat het BYD-verhaal zich niet beperkt tot elektrische personenwagens.
In drie grote productiecentra bollen er - benevens performante EV-personenwagens - bedrijfsvoertuigen, vorkheftrucks, bussen, touringcars tot gespecialiseerde en voor specifieke toepassingen bestemde terreinvoertuigen uit de montagehallen. En we weten ook al dat BYD Electronic (International) Co, een gerenommeerd elektronicaspecialist is. Want, zelf een van de belangrijkste toeleveranciers van Electronic Manufacturing Services (EMS).
Het is de elektronische BYD-tak die smartphones, laptops en gesofistikeerde auto-intelligente systemen ontwerpt, ontwikkelt en produceert. BYD levert zo ook structurele en, in de elektronicabusiness, frequent gebruikte componenten (metaal, glas, keramiek, kunststoffen). Bovendien ontwikkelt en fabriceert BYD complete elektronische eindproducten.
Last but not least: op het gebied van emissievrije energieopwekking en -opslag mag BYD zich een pioniersrol toeschrijven. Met meerdere jaren praktijkervaring in het ontwikkelen en produceren van zonnepanelen en diverse eindcomponenten met betrekking tot energieopwekking en energieopslag.

Bladbatterijen
De elektrische voertuigen van BYD beschikken alvast over een energieopslag die steunt op 30 jaar eigen industriële batterijervaring. De in de BYD EV’s gemonteerde “bladbatterijen” (blade batteries) onderscheiden zich met lithium-ijzer-fosfaat LiFe(PO4)-kathodes. Daar waar de EV-accu’s doorgaans nikkel-mangaan-kobalt (LiNiMnCoO2)-kathodes hebben.
De voordelen daarvan zijn volgens BYD tragere warmteontwikkeling, minder warmteafgifte en geen vrijkomende zuurstof. Verder is er ook de unieke, platte, rechthoekige vorm die voor deze bladbatterijen een hogere koelingsefficiëntie en snellere voorverwarming oplevert.
Vergeleken met de traditionele batterijpakketten nam de ruimtebenutting van deze stevig gestructureerde bladbatterij met 50% toe. Met hogere energiedichtheid en actieradius als gevolg. En BYD garandeert bovendien een lange(re) levensduur met meer dan 5.000 oplaad- en ontlaadcycli.

Nagelpenetratietest
Deze accu’s hebben zonder vuur- of rookontwikkeling de meedogenloze nagelpenetratietest kunnen doorstaan. Dergelijke tests gelden als de meest drastische om het thermisch op hol slaan van batterijen uit te proberen.
Ze bestaan erin om interne kortsluitingen in de accu’s te veroorzaken door van buitenaf met scherpe metalen voorwerpen te doorboren. Perforaties als deze veroorzaakt bij moedwillige doorboringen zijn, bij zware verkeersongevallen, verre van denkbeeldig. Bladbatterijen blijken de enige te zijn die de nagelpenetratietests veilig doorstaan.
e-Platform 3.0 met een 8-in-1 elektrische aandrijflijn
Alvast de kleinste van de nu op onze markt geïntroduceerde BYD-modellen rijdt op het exclusieve BYD-e-platform. Exclusief omdat hier de eerste in massa geproduceerde 8-in-1 e-aandrijflijn wordt geïntegreerd.
Gezien de verticale integratiemogelijkheden binnen de BYD-toeleveringsketen, kunnen acht componenten of controle-units probleemloos (zonder semiconductor-toeleveringsproblematiek) in de elektrische aandrijflijn worden opgenomen: Vehicle Control Unit (VCU), Battery Management Unit (BMU), Motor Control Unit (MCU), Power Distribution Unit (PDU), DC/DC-controller, geïntegreerde batterijlading, e-motor en transmissie.
Met ‘s werelds eerste, voor massaproductie bestemde “8-in-1“ e-aandrijfgeheel wil BYD energie-efficiëntie, ruimtebenutting en wagengewicht optimaliseren.

Het (voorlopige) BYD-gamma op onze markt
Het in ons land debuterende BYD-gamma bestaat voorlopig uit een E-segment-sedan of de BYD HAN EV berline, een E-segment-SUV of de BYD TANG EV SUV met zeven zitplaatsen en vierwielaandrijving. Vervolgens is er de BYD ATTO 3: een C-segment-SUV op basis van het zonet beschreven, exclusieve 3.0 e-platform.
Deze modellen worden uit voorraad leverbaar, hebben 8 jaar (of 200.000 km) batterijgarantie en werden full option uitgerust. Inbegrepen het lederen interieur, panoramisch transparant dak en een resem veiligheidssystemen.
De BYD TANG EV is een elektrische SUV met plaats voor zeven inzittenden. Hij krijgt 517 elektrische pk’s aan boord waarmee hij in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u snelt. De gecombineerde WLTP-actieradius bedraagt 400 km. De 7-zits BYD TANG EV heeft een laadruimte van 1.655 liter achter de voorzetels, 940 liter achter de tweede zitrij en 235 liter achter de derde zitrij.

De ATTO 3 als C-Segment e-SUV krijgt een e-motor van 204 pk die de voorwielen aandrijft. Er is sprake van een gecombineerde actieradius van 420 km. Rustend op het e-platform 3.0 is deze ATTO 3 ook de eerste BYD die de eerste in massa geproduceerde 8-in-1 e-aandrijflijn krijgt ingebouwd.
Tot de uitgebreide standaarduitrusting van deze ATTO 3 behoort ook de energiebesparende warmtepomp. Die benut de restwarmte uit de omgeving, de aandrijflijn, het passagierscompartiment en de batterijen om de thermische efficiëntie op te voeren en het energieverlies te minimaliseren tijdens verwarming en koeling

Ook de BYD HAN EV krijgt - net als de ATTO 3 en de TANG EV - standaard dergelijke warmtepomp gemonteerd. Deze E-Segment-berline wordt ook het voorlopige topmodel in het technologisch opmerkelijke BYD-gamma. Met fraai design (winnaar van de iF Design Award) en ultieme luxe.
Met ultralage luchtweerstandscoëfficiënt (0,23) eveneens. Met twee e-motoren die de vier wielen van deze ongetwijfeld opwindende BYD HAN EV poweren met 427 pk. Voldoende voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden en een gecombineerd WLTP-rijbereik van 521 km.
