Auto rijtestenPremium

Elektrisch autorijden zonder dure netstroom

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE

De vierde generatie X-Trail gaat de baan op als jongste toevoeging aan het deels of compleet geëlektrificeerde Nissan-modelaanbod. Beschikbaar met een 1.5 liter-turbobenzinemotor, met 12V-mild-hybridetechnologie in samenspel met Xtronic CVT-transmissie en “traditionele” voorwielaandrijving. Toch hameren alle reclamespots met nadruk op de nieuwe X-Trails geavanceerde e-Power-technologie. Daarmee hoopt Nissan de elektrotransitie te boosten. Want, elektrisch autorijden kan voortaan … zonder om de haverklap aan de stekker te moeten.

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 1

De vierde generatie Nissan X-Trail bouwt voort op het DNA van zijn populaire voorgangers. Populair, omwille van het forsgebouwde, robuustheid uitstralende voorkomen. Of, omwille van het flexibele X-Trail-karakter en een terdege op zijn taak becijferde vierwielaandrijving.

Dat laatste met dank aan praktijkervaren “aandrijfkunde” uit een rijk (helaas vervlogen) Nissan “4x4-tijdperk”. Met nostalgische herinnering dus aan de roemrijke Patrol en solide werkbeesten als de ooit zo begeerde Terrano’s.

De nieuwe X-Trail is leverbaar met vijf of zeven zitplaatsen en gebaseerd op dat stilaan beruchte CMF-C-platform van de Renault-Nissan Alliantie, geholpen door bijdetijdse elektrotechnologie. Kon het nog anders dan dat de dynamische prestaties en de 4x4-capaciteiten van de nieuwe X-Trail naar een hoger niveau werden getild?

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 2
De nieuwe X-Trail is gebaseerd op het CMF-C-platform waarbij beroep wordt gedaan op stevigere, maar minder zwaar wegende materialen. Voor het eerst wordt deze Nissan voorzien van een uit composietmaterialen samengestelde achterklep en portieren, voorspatborden en motorkap die meer aluminium bevatten

Buiten en binnen

Kenmerkend Nissan-design met zwevende daklijn en “V-motion”-grille. Een snoet waarin de koplampen één geheel vormen met voorbumper, gecombineerde dagrijverlichting en richtingaanwijzers tegen de rand van de motorkap. Aerodynamisch optimaliserende kenmerken? Zie de 3D-luchthappers onder de voorbumper, de aerogevormde A-stijl. Denk “aerodynamisch” ook aan de luchtstroom geleidende afdekplaten onder het voertuig.

Het interieur oogt opvallend – om niet te zeggen uitzonderlijk – “rustgevend” en harmonieus. Dit onder meer met dank aan een serene, wit monotone sfeerverlichting. Niet alleen bestuurder en voorpassagier worden in de nieuwe X-Trail in de watten gelegd.

Zo beschikken de passagiers achteraan (optioneel) over individuele bedieningselementen voor de verwarming/airconditioning en een USB type A- en een USB type C-aansluiting. Bovendien kunnen de achterpassagiers vlotter in- en uitstappen omdat de achterportieren van de X-Trail opendraaien tot een hoek van 90°.

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 3
Elektrisch zonder stekkergedoe? Het kan met de vierde generatie Nissan X-Trail

Derde zitrij

De achterbank is asymmetrisch (60/40) neerklapbaar en van een centraal doorgeefluik voorzien om lange voorwerpen te vervoeren, zonder de leuning neer te klappen. Verder kan die achterbank naar voren schuiven om de bagageruimte te maximaliseren of … om de derde zitrij vlotter toegankelijk te maken. Het modulaire CMF-C-platform maakt het immers mogelijk om de nieuwe X-Trail te voorzien van een derde zitrij.

Die wordt gevormd door twee individuele stoelen, bestemd voor passagiers tot 1,60 m lang. Bij niet-gebruik kunnen die individuele stoelen onder de vloer van de bagageruimte verdwijnen. In die configuratie – en dus met vijf zitplaatsen – voorziet de X-Trail in een liefst 575 liter grote koffer. In de versies met derde zitrij bedraagt die koffercapaciteit 475 liter.

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 4
Naast de blijkbaar te “klassiek” geworden 1.5 Mild Hybrid met “traditionele” mechanische voorwielaandrijving, wordt de nieuwe X-Trail de tweede Nissan (na de Qashqai e-Power) in het Europese modelaanbod met een e-Power-aandrijflijn

Wat brengt het CMF-C-platform de X-Trail bij?

De Common Module Family (CMF) modulaire platformarchitectuur betreft een gezamenlijke conceptontwikkeling van Nissan en Renault en dit via hun partnerschap van de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie.

Zoals de nieuwste Qashqai is ook de X-Trail gebaseerd op dat CMF-C-platform. Even herinneren: voor een verstevigde en minder zwaar wegende carrosserie wordt hier beroep gedaan op (meer) lichtgewicht materialen en geavanceerde vormings- en lastechnieken.

Gevolg – voor de X-Trail – is alvast dat die voor het eerst een met composietmaterialen (steviger maar minder zwaar wegende) achterklep krijgt gemonteerd. En dat de portieren, voorspatborden en motorkap meer aluminium bevatten.

Maar CMF-C-inbreng heeft de X-Trail ook een nieuw ontworpen onderstel en besturing bijgebracht. Zo wordt onder meer voorzien in een geoptimaliseerde MacPherson-wielophanging vóór, een geavanceerde multilink-wielgeleiding achter en een verbeterde stuurbekrachtiging.

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 5
Het interieur oogt opvallend – om niet te zeggen uitzonderlijk – “rustgevend”, harmonieus en luxueus

Mild-hybride 1.5 VCR turbobenzine

Ofschoon men de publicitaire aandacht vol richt op “e-Power” is de nieuwe X-Trail ook leverbaar met 1.5 liter-turbobenzinemotor met variabele compressieverhouding. Deze driecilinder is een van de eerste in massaproductie gebouwde VCR-benzinemotoren. Bij Nissan spreekt men daarbij van VC-turbotechnologie, waarvan de principes eerst werden uitgetest en vervolgens toegepast bij Nissans luxueuze zustermerk Infinity.

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 11Dat gebeurde eerst in zwaardere met meer cilinderinhoud gezegende benzinemotoren. Voordeel van variabele compressieverhouding is dat de verdichtingsverhouding van een draaiende motor continu kan aangepast worden aan de belasting of de stand van het gaspedaal.

Hoe men met een constante lengte van de drijfstangen en een vaste positie van de cilinderkop van een variabele compressieverhouding kan spreken? Waarbij de zuigers altijd een identiek bovenste of onderste dode punt hebben? Dat kan bijvoorbeeld door de cilinderkop in hoogte en laagte te laten variëren, zoals Saab ooit experimenteerde.

Of ook zoals dat in een aantal andere gevallen geëxperimenteerd werd door via links en actuatoren de lengte van de drijfstangen enigszins flexibel te maken. Nissan – en Infinity – brengen in deze driecilinder echter een intelligentere, mechanisch minder complexe en bedrijfszekerdere uitkomst met hun VC-turbotechniek.

Bij een conventionele motor met zuigers en krukas direct gekoppeld door de drijfstang (en vaste cilinderkop) is de compressieverhouding dus onherroepelijk constant. Maar de VC-turbomotor doet, samen met die vaste gegevens echter beroep op een bijkomend linksysteem waarmee de ashoek van de krukas gedeeltelijk te verdraaien is.

Daarvoor wordt beroep gedaan op een actuator (e-motor) en zo kan men het bovenste en onderste dode punt van de zuigers laten variëren en de compressieverhouding voortdurend aanpassen aan de motorbelasting (stand gaspedaal). Dit binnen het verhoudingsbereik van 8:1 (bij hoge belasting) tot 14:1 (bij lage belasting) en met een geoptimaliseerde brandstofefficiëntie als gevolg.

De 1.5 liter turbo levert 163 pk (120 kW) en 300 Nm koppel. Die driecilinder is in deze X-Trail alleen leverbaar met voorwielaandrijving en een Xtronic continu variabele transmissie. 12V-Mild-hybridtechnologie zorgt voor een minimale extra duw in de rug (6 Newtonmeter) met lager brandstofverbruik en dito CO2 als resultaat. Tijdens het afremmen wordt (minimaal) energie gerecupereerd en opgeslagen in de lithiumionbatterij.

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 6
Hoe bestuurder en voorpassagier worden verwend. Maar ook de achterpassagiers worden in de watten gelegd. Zo bijvoorbeeld met individuele bedieningselementen voor de verwarming en airco

e-Power-aandrijflijn

Naast de blijkbaar te “klassiek” geworden 1.5 Mild Hybrid met “traditionele” mechanische voorwielaandrijving, wordt de nieuwe X-Trail de tweede Nissan (na de Qashqai e-Power) in het Europese modelaanbod met e-Power-aandrijflijn. Systeemopstelling? Een hoogvermogenbatterij en een benzinemotor (variabele cilinderdruk) vormen dezelfde aandrijflijn.

Daarin geïntegreerd zitten ook een alternator, een omvormer en een 150 kW e-motor. In deze opstelling worden de wielen altijd aangedreven door de e-motor. Is dit een eerste dergelijke toepassing? Neen, want de inmiddels ter ziele gegane Opel Ampera en Chevrolet Volt zagen hun aandrijfwielen ook altijd elektrisch gepowerd door e-motoren die hun energie puurden uit een met benzinemotor aangejaagde alternator.

Anderzijds is de e-Power-aandrijflijn voor deze X-Trail (principieel) eerder al toegepast in een Nissan Note. Daarin een 1.2 liter-benzinemotor die een stroomgenerator aanjoeg om de e-motor (78 kW) te voeden en de batterij te chargeren.

E-PEDAL STEP
Nissan heeft een opgewaardeerde ‘one pedal’-rijbeleving ontwikkeld: e-Pedal Step. Dat maakt voor de X-trail-rijder het veelvuldig stoppen en optrekken in druk stedelijk verkeer minder stresserend. De voet moet daardoor niet telkens opnieuw van het gaspedaal naar de rem en omgekeerd. Met e-Pedal Step accelereert en remt men met het gaspedaal. Het systeem laat zich inschakelen op de middenconsole, waarna bij het loslaten van het gaspedaal de X-Trail vertraagt met 0,2 g, de remlichten worden geactiveerd en vertraagd wordt tot een stapvoetse snelheid.

Een dergelijke, weliswaar geëvolueerde en krachtiger systeemopstelling met 1.5 liter-turbobenzine en een e-motor van 204 pk (150 kW) jaagt vandaag de betreffende Qashqai en X-trail aan. De benzinemotor wordt uitsluitend gebruikt om onboard stroom – in deze aandrijfenergie – te genereren. De wielen zijn dus altijd en enkel aangedreven door de e-motor.

Pluspunt? De benzinemotor functioneert daardoor omzeggens altijd in zijn optimaal toerental. In een regime dat succesvol effectieve brandstofefficiëntie voor gevolg heeft en waarbij het motorgeluid ook efficiënter te onderdrukken valt.

Ander pluspunt is dat de volledige e-aandrijving adequaat reageert op de beweging van de rechtervoet. Geen vertraging daarbij, zoals we dat bij conventionele aandrijvingen wel hebben. Met dank ook aan de 330 Nm die de e-motor in de allerlaagste regimes naar de wielen jaagt.

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 7
Dankzij het modulaire CMF-C-platform kan de nieuwe X-Trail voorzien worden van een derde zitrij, bestaande uit twee individuele stoelen. Bij niet-gebruik “verdwijnen” die stoelen onder de vloer van de bagageruimte

e-4ORCE-aandrijving

Een X-Trail zonder vierwielaandrijving? Ondenkbaar. Omdat binnen het nieuwe X-Trail-verhaal de 4x4-techniek niet te combineren is met de mild-hybride 1.5 turbobenzine werd de X-Trail bedacht met vierwielaangedreven technologie die zich volkomen baseert op de e-Power-principes. De ‘e’ in het e-4ORCE-embleem van deze opstelling staat voor elektrische e-motorisatie.

Met ‘4ORCE’ wordt verwezen naar de fysieke kracht die we intussen van e-aandrijving gewoon zijn geraakt. De ‘4’ refereert uiteraard naar vierwieltractie. Noteren we dat we die e-4ORCE-technologie ook kunnen begroeten in de 4x4-versies van de full-electric Nissan Ariya.

We onthouden alvast dat deze X-trail e-4ORCE gezegend wordt met een gecombineerd systeemvermogen van 157 kW. Dit door het monteren van een 100 kW straffe e-motor op de achteras als aanvulling van de 150 KW e-motor op de vooras.

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 8
De e-POWER aandrijflijn van de X-Trail werd – principieel althans – eerder al toegepast in een Nissan Note. Toen met een 1.2 liter-benzinemotor die de stroomgenerator aanjoeg om de e-motor (78 kW) te voeden. Hier in een krachtiger systeemopstelling waarin een 1.5 liter-benzinemotor de stroomgenerator aanjaagt om de e-motor van 150 kW te voeden

Upgrade van ProPILOT-bestuurdersassistentie

De X-Trail van de vierde generatie krijgt de nieuwste versie ProPILOT geïnstalleerd; het intuïtief te gebruiken ProPILOT Assist met Navi-linkassistentie, ontwikkeld om vermoeidheid en stress tijdens het rijden nog meer te temperen. Zo past de snelheid van de X-Trail zich automatisch aan van zodra een zone met lagere snelheidslimiet wordt genaderd.

Aan de hand van verkeersborden en navigatiegegevens wordt het voertuig dan afgeremd tot de opgelegde snelheidslimiet. Het systeem gebruikt trouwens de navigatiegegevens om de snelheid automatisch te milderen bij het naderen van scherpe bochten.

Waar en wanneer nodig, remt ProPILOT de X-Trail af tot volledige stilstand om aanrijdingen te helpen voorkomen. Dit laatste ook in fileverkeer. Na stilstand zal het voertuig automatisch verder rijden van zodra de voorganger vertrekt. ProPILOT Assist met Navi-link communiceert ook met het dodehoeksysteem en zal bij het wisselen van een rijstrook, middels autonome stuurcorrecties, botsingen helpen vermijden.

Dankzij een opwaardering van de al eerder toegepaste “Moving Object Detection” zullen ook de remmen autonoom geactiveerd worden van zodra voor de auto een object wordt gedetecteerd. Hetzelfde gebeurt trouwens wanneer een bewegend of stilstaand object wordt ‘gezien’ tijdens het achteruitrijden.

Presentatie Nissan X-Trail e-Power & e-4ORCE 9
De vierde generatie Nissan X-Trail bouwt voort op het DNA van zijn populaire voorgangers. Populair onder meer van terdege op hun taak becijferde vierwielaandrijvingen die herinneren aan een rijk (helaas vervlogen) Nissan “4x4-tijdperk” met de roemrijke Patrol en het werkbeest Terrano
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine