Krachtiger, sneller en behendiger
Rijtest Nissan Ariya Nismo e‑4ORCE (87 kWh – 320 kW/487 pk)
Voortbouwend op een succesvolle motorsportcarrière synthetiseert de Ariya Nismo bijdetijdse autosporttechnologie en elektrische aandrijving. Als elektrificatiepionier heeft Nissan’s Motorsport-departement – kortweg Nismo – daarom het prestatieniveau van de Ariya e‑4ORCE opgetrokken. Dat deze Nismo sneller is dan de reguliere, vierwielaangedreven Nissan Ariya, is niet verwonderlijk. Met zijn karakteristieke en verlaagde bodykit, kenmerkende spoilers en flitsende lichtmetalen wielen oogt hij bijzonder dynamisch. In deze test gaan we na of deze Nismo, in vergelijking met de tweemotorige Ariya waarop hij gebaseerd is, ook meer rijplezier garandeert.
Niet enkel de prestaties van een reguliere, vierwielaangedreven Ariya werden op een hoger niveau getild. Ook het onderstel is dynamischer afgesteld en aerodynamische correcties mochten niet uitblijven. In vergelijking met de Nissan Ariya e‑4ORCE werd de neerwaartse druk daarmee met 40% opgetrokken. Aerodynamische aanpassingen hebben verder een verlaging van de opwaartse druk tot gevolg gehad. Want, een liftcoëfficiënt van amper 0,11 – aanmerkelijk minder dan de 0,18 van de Nissan Ariya e‑4ORCE.
Sportieve verhevenheid
In vergelijking met een Nissan Ariya e‑4ORCE, die een netto-energieopslag van 87,5 kWh heeft en 306 pk aan vermogen produceert, worden de aerodynamische correcties voor de, met identieke batterij uitgeruste en 487 pk sterke Nismo, aangevuld met een representatieve bodykit, flitsende wielen en rood geaccentueerde stijlelementen. Het samenspel van dat alles schept een algeheel blikveld dat de sportief veredelde Ariya Nismo volslagen betaamt. Al bij een eerste aankijk voelt de omstaander dat met deze supersportieve Ariya bijzondere sportieve ambities worden gekoesterd.

Hetzelfde kan trouwens worden gezegd van het interieur. De architectuur is dan wel gelijklopend met wat we in de reguliere Ariya te zien krijgen. De inbreng van zwart getinte houten inlegstukken en felrode Nismo-branding beklemtoont ook in dat interieur die vermoedelijke sportieve verhevenheid. Een donker plafondbekleedsel, de rode accenten en de felrode sfeerverlichting kunnen menig sportieveling plezieren. Meer behagen ook dan het veel lichter gekleurde interieur van de reguliere Ariya-broers.
Aanraakgevoelige pictogrammen
Klassieke bedieningsknoppen blijven schaars. Dat was in de Nissan Ariya ook al zo. Zoals in de vertrouwde Ariya’s blijft men in de Nismo-concretisering de voorkeur geven aan aanraakgevoelige pictogrammen. In tegenstelling tot de recentste elektrische prestatietoppers die we mochten rijden, krijgt de Ariya betrekkelijk kleine beeldschermen gemonteerd. Kleiner weliswaar, maar voldoende groot. Voor het bestuurdersdisplay werd wel een Nismo-specifieke opstartsequentie uitgewerkt.
Niet-Nismo-specifiek bleven ook de oorspronkelijke bedieningsmenu’s, waardoor we geconfronteerd blijven met te extensieve en diepgaande menu’s. We blijven daar moeite mee hebben. Wie bij iedere herstart – met dat kleine draaischakelaartje links op het stuurwiel – door dergelijke extensieve menu’s moet surfen om (bijvoorbeeld) de vervelende rijstrookassistent of andere ellendige piepgeluiden voor de snelheidslimieten uit te schakelen, weet meteen wat we daarmee bedoelen.
Electrically Excited Synchronous Motor
Een met sportieve pit gefavoriseerde elektrische SUV laat techneuten altijd kennismaken met een technologisch interessante wetenswaardigheid. In het geval van de Ariya Nismo is dat niet anders. De Nismo Ariya ontwikkelt alvast 128 pk meer dan een Nissan Ariya e‑4ORCE. Met bovendien een – in vergelijking met de reguliere Ariya AWD – meer op achterwielaandrijving gerichte koppelverdeling (60:40) voor de op de Nismo gebruikte e‑4ORCE-opstelling.
Noteer ook dat de e‑motoren op zowel de voor- als achteras identiek zijn aan die van de minder krachtige Ariya e‑4ORCE, en dat hun extra powerontwikkeling dus enkel is toe te schrijven aan gewijzigde (software)instellingen voor het aansturen van die e‑motoren. Zoals we weten gebruikt Nissan elektrisch bekrachtigde synchroonmotoren (EESM, Electrically Excited Synchronous Motor), waarin dus geen uit permanente magneten samengestelde rotoren draaien, maar wel gewikkelde (of elektrisch bekrachtigde) rotoren.
Het Nismo-streven naar nog meer stabiliteit
Het goed uitgebalanceerde onderstel van de Nissan Ariya heeft in deze lijnen al eerder de revue gepasseerd. Met de daarvan aangepaste vering, demping en het monteren van dikkere stabilisatorstangen beoogt Nissan voor de Nismo-versies extra rijstabiliteit. De veer- en dempersnelheden werden voor en achter opgevoerd, en vooraan wordt een stijvere stabilisator voorzien.
Ook de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werd aangepast om bij hogere snelheid een neutraler en stabieler stuurgevoel te scheppen. De toevoeging van i‑Booster ten slotte moet de remefficiëntie verhogen. En dan zijn er die Michelin Pilot Sport EV-banden en lichtgewicht Enkei 20-inchvelgen, waarmee op de Ariya Nismo niet alleen meer grip en stabiliteit wordt nagejaagd. Zowel de banden als de velgen werden ontworpen om gewicht en luchtweerstand te minimaliseren.
Rijden
Aan de prestatiedrang van de softwaretechnisch nog bitsiger aangestuurde EESM-e‑motoren op voor- en achteras mag niet worden getwijfeld. De acceleraties en opgegeven topsnelheden zijn duidelijk wat dat betreft. Dat de Ariya Nismo nog sneller acteert dan de reguliere bi-motor-Ariya mag niet verwonderlijk heten.
De lichtgewicht Enkei-wielen, geschoeid met voor extra grip ijverende Michelin Pilot Sport EV-banden, verheugen de sportieve EV-rijder wel zeker met degelijke stabiliteit en onberispelijke wielgrip. Anders gezegd: gezien de beoogde sportieve aspiraties zorgen dergelijke rubbers – zeker bij hogere snelheden – voor stabiliteit en gripvastheid.
Dit altijd met het behoud van behendige stuureigenschappen. Dat deze rubbers, samen uiteraard met de opgevoerde vermogens en het verhoogde prestatieniveau, voor een hogere energieconsumptie en kortere rijbereiken (zie technische fiche) zorgen, lijkt de evidentie zelve.
Van de Nissan Ariya onthouden we de op zich al stugge ophanging. De ophanging van de Nismo-afgeleide is zowaar nog stugger. Zelfs in het rijprogramma ‘normale modus’, waarmee een minder sportieve rijervaring wordt verkozen, voelt de Nismo Ariya-ophanging uitzonderlijk stram. Op vlak wegdek resulteert dergelijke houterigheid in lichte rillingen. Bij het rijden over kleine en minder kleine wegoneffenheden wordt dat al snel beven. In sportmodus – waarin weliswaar stelselmatige acceleraties en sportieve stuurcontrole worden verzekerd – resulteert wegoneffenheid in ferm bibberen.
Of de stuggere ophanging van de door ons eerder al als te stug betitelde Ariya de rijdynamiek echt heeft verbeterd? De sportiefsten onder ons zullen volmondig ja knikken. Het antwoord van de minder op bibberen en beven gestelde rijder laat zich raden. Of de overige onderstelaanpassingen de oorspronkelijke Ariya-rijdynamiek verbeterden? Zeker wat de remrespons, wegligging en rijstabiliteit bij hogere snelheid betreft.
Niet dat we daarmee willen stellen weinig rijplezier aan de gewone Ariya’s beleefd te hebben. Wel dat de zich in de Ariya Nismo meer op achterwielaandrijving richtende e‑4ORCE AWD niet enkel een neutraler rijgedrag teweegbracht. Dat heeft ook geleid tot een sportieve e‑SUV die zich in een snelle bocht zeer gevat tot overstuur laat verleiden. Daar waar de reguliere Ariya – zo menen we ons toch te herinneren – eerder zijn voorkeur demonstreerde voor minimaal onderstuur.
Daarin verschilt de lichtjes overstuurde Ariya Nismo. Lichtjes overstuurd dus, zoals niet in het minst de sportieve rijder dat weet te smaken. De op hoge snelheid wat gevoelloze, maar al bij al toch genoeglijk afgestemde besturing zal het dynamisch rijplezier nooit vergallen.
Conclusie
Mogen we in het wereldje van de stevig gekruide, tweemotorige e‑SUV’s deze Ariya Nismo een concurrent noemen voor een Ioniq 5 N of een Kia EV6 GT? Omdat deze Nismo het met minder pk’s moet stellen dan beide modellen van de Hyundai Motor Group, zien we de Nismo veeleer als een mededinger voor de tweemotorige Ioniq 5 N-Line, Kia EV6 GT-Line, VW ID.5 GTX, Škoda Enyaq RS, Cupra Tavascan of de bi-motorversies van de Ford Capri en Explorer.
Te midden dit gezelschap kan de Nismo nooit als traag worden betiteld. Wel als een pittig acterende EV. Een potente e‑SUV die, naast dat sportief luchtige interieur, ook een van uitbundig aerodynamisch correctiewerk getuigende, sportief representatieve body heeft meegekregen. De stugge vering, het ietsjes hogere energieverbruik en het kleinere rijbereik spelen de Nismo in het nadeel in de vergelijking met zijn vierwielaangedreven Ariya-basis.

Een optielijst is niet nodig. De standaardequipage is immers compleet. Of deze sportief strafste Ariya meer te bieden heeft dan de reguliere Ariya e‑4ORCE? Hij is alvast sneller, nog krachtiger en heeft een nog harder afgestemde ophanging. Een ophanging die de sportieveling liever omschreven ziet als gezellig stug. En diezelfde sportief ingestelde rijder zal het met ons volmondig eens zijn: met een nadrukkelijker op achterwielaandrijving mikkende e‑4ORCE AWD levert de Ariya Nismo ook dat tikkeltje meer rijplezier, omdat hij zich in een snelle bocht gewilliger tot overstuur laat verleiden.