Nieuw in Autoland (midden oktober 2024)
Het Chinese Leapmotor debuteert in Europa en Audi brengt met nieuwbakken modellen als de Q6 Sportback e-tron en de A3 Sportback TFSI e zware artillerie in de full-electric- en plug-inhybride-aanvalslinies. Ook de pijlsnelle, op fossiele brandstof rijdende Alpine A110 R mag gerangschikt worden onder de noemer “zwaar geschut”. Hyundai verrast met de Inster Cross, een avontuurlijke variant van de net geïntroduceerde elektrische Inster. Ligier heeft de JS 50 en Myli in het nieuw gestoken en vernieuwen deed men ook bij Peugeot en Citroën; met respectievelijk een nieuwe 408 en de nagelnieuwe C4- en C4 X-modellen.
Alpine A110 R Ultime: uitzonderlijke sportiviteit
Samen met het A390_β-demonstratiemodel, de waterstofgepowerde Alpenglow HY6 en de supersportieve, op de Renault 5 E-Tech gebaseerde A290 (de eerste full electric Alpine), showde Alpine tijdens het salon van Parijs de A110 R Ultime. Die laatste is geïnspireerd op de A110 R maar rijdt op een nog snediger onderstel en wordt gezegend met een maximumvermogen tot 345 pk of een specifiek vermogen van 192 pk per liter zuigerverplaatsing.
Daarnaast kan men in de A110 R Ultime vanaf een toerental van 3.200 tpm rekenen op 420 Newtonmeter aan maximale trekkracht, of zowat 80 Nm meer dan bij de speciale serie A110 R Turini het geval is. Voor de A110 R Ultime resulteert dit alles in een gewicht-vermogenverhouding van 3,2 kg/pk. Met 'Launch Control' zal deze ultrasportieve Alpine, die beschikbaar is in een zeer beperkte serie van slechts 110 stuks, in amper 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen snellen.
Met deze beperkte 'Ultime'-reeks verenigt Alpine zijn sportief-technische deskundigheid met expertises opgedaan in de Alpine Racing-modellen. Bij Alpine spreekt men in dit verband onder meer van een gewijzigde uitlaatgasturbo, een met hogere koppelcapaciteit begenadigde DW6-transmissie, een titanium Akrapovic®-uitlaat, verstelbare Ohlins®-schokdempers, een specifiek AP Racing-remsysteem met 330 mm remschijven in combinatie met forsere remblokken en hertekende inlaten voor de luchtkoeling.
Ook werd de stroomlijn van deze beperkte Ultime-serie aangepast om de neerwaartse druk te verhogen. Wat de A110 R Ultime bij hoge snelheid tot 160 kg extra neerwaartse druk oplevert in vergelijking met de Alpine 110 R Turini.

Hyundai Inster Cross: avontuurlijk ogende versie van de net voorgestelde Inster EV
Met speciale bumpers, unieke 17-duims lichtmetalen velgen, zwarte dakrails en (optionele) dakkoffer. Zo lonkt Hyundai met de lancering van de Inster Cross naar avontuurlijk geïnspireerde EV-rijders. De Inster Cross is een variant op de nog maar net geïntroduceerde Inster. Hyundai positioneert deze nieuwkomer tussen de A- en B-segmentmodellen.
Onderstel en drijfwerk zullen in grote lijnen vergelijkbaar zijn met wat de zopas voorgestelde Inster te bieden heeft. Ook wat interieurdimensies, kofferruimte, praktische bruikbaarheid en flexibiliteit aangaan, blijft de vergelijking tussen het Inster-basismodel en de Inster Cross gelijk opgaand. Dus ook de Inster Cross biedt de nodige multifunctionaliteit met alle neerklapbare stoelen, een doorloopbare toegang tot de voorste stoelrij en een in de diepte verschuifbare, 50/50 deelbare tweede stoelrij met wegklapbare rugsteunen.
De Inster Cross zal zich dus vooral van het basismodel kunnen onderscheiden met markante, outdoorgeoriënteerde designelementen op het koetswerk en in het interieur. Zo wordt de Inster cross geleverd met specifiek getekende bumpers voor en achter en unieke 17-duims lichtmetalen velgen. De dakrails zullen standaard geleverd worden maar de dakkoffer is optioneel.

Peugeot: nieuwe 408 & E-408
Als aanvulling op een reeks van twaalf elektrische voertuigen (negen personenwagens en drie LCV’s) heeft Peugeot naast een nieuwe E-408 ook Long Range-varianten van de E-3008- en E-5008-SUV’s voorgesteld. Met een elektrisch rijbereik van respectievelijk 700 en 668 km vestigen die laatste naar rijbereik nieuwe records op de SUV-markt.
Met aangepaste aerodynamica – inbegrepen het monteren van een specifieke aerodynamische bodemplaat – laat de zopas in wereldpremière voorgestelde Peugeot E-408 met een eerder beperkte energieopslag van 58,2 kWh (netto) toch een hoopgevend WLTP-rijbereik van 453 km optekenen. Dit bij een gemiddeld opgegeven stroomconsumptie van 15,2 kWh/100 km of 152 Wh/km. De hier voorziene hoogspanningsbatterij met NMC 811-kathodes (80% nikkel, 10% mangaan, 10% kobalt) is samengesteld uit 18 modules en heeft een hoge energiedichtheid.
In de nieuwe E-408 biedt Peugeot ook de keuze uit drie rijmodi. In de standaardmodus 'Normal' is het vermogen ingesteld op 140 kW/190 pk en het maximale koppel op 300 Newtonmeter. In Sport-modus stijgen die maximumwaarden tot 157 kW/210 pk en 345 Nm aan werklust. In Eco-modus en met het oog op verlengd rijbereik, worden vermogen en koppel gereduceerd tot 125 kW/170 pk en 270 Nm aan trekkracht.
Standaard wordt de nieuwe E-408 voorzien van een warmtepomp. Ook een 3-fase 11kW-boordlader voor (AC-)laden is standaard. Snelladen (DC) kan aan een maximumvermogen tot 120 kW.

Het nieuwe Peugeot 408-gamma laat ook de keuze uit twee PHEV-aandrijflijnen. Vooreerst is er de voorwielaangedreven Plug-in Hybrid 225 e-EAT8 met een 132 kW/180 pk-turbobenzinemotor en een 81 kW/110 pk-e-motor in combinatie met een e-EAT8-transmissie. Verder is er de eveneens voorwielaangedreven 408 Plug-in Hybrid 180 e-EAT8 waarvan het drijfwerk gecomplementeerd wordt door een 110 kW/150 pk sterke turbobenzinemotor en een eveneens 81 kW/110 pk e-motor. Beide plug-inhybridevarianten hebben een Li-ionaccu met een capaciteit van 12,4 kWh.
Tot slot wordt de nieuwe Peugeot 408 ook leverbaar als een voorwielaangedreven, zelfopladende hybride, genaamd de Hybrid 136 e-DCS6. Het drijfwerk van die uitvoering bestaat uit een 100 kW/136 pk-turbobenzinemotor die elektrisch geruggensteund wordt met een in de e-DCS6 geïntegreerde, 48V-starter/generator.
Ligier: JS 50 & Myli ook met highperformance-energieopslag
Ligier moderniseert het iconische JS 50-model en zal de uitrusting van de – nog vorig jaar in Europa gelanceerde – Myli met nieuwe functies uitbreiden. Ook met de nieuwe JS 50 wil Ligier een evenwicht scheppen tussen moderne stadsmobiliteit en een gegoede uitrusting. De JS 50 blijft daarbij ook praktisch in gebruik. Dit dankzij een bagageruimte van maximaal 471 liter. Tot zelfs 319 liter onder de hoedenplank.
De in het nieuw gestoken JS 50 wordt onder meer aangeboden met een herrekende elektrische aandrijflijn en de keuze uit twee capaciteiten voor de energieopslag: een standaardbatterij of een highperformance-accupakket. Verder pronken in het interieur van de JS 50 – benevens die sportieve kuipstoelen – een nieuwe, in koolstofeffect uitgevoerde boordplank met een 10-inchaanraakscherm als eyecatcher. Compatibiliteit met Android Auto en Carplay? Een Pioneer 6.0-muziekinstallatie? Het is allemaal mogelijk in het nieuwe JS 50-model.
In de sector van de lichte elektrische vierwielers bieden de Ligiers een recordbereik tot 192 km. Dit rijbereik wordt voorspeld met het highperformance-accupakket van 12,42 kWh. Met de standaardbatterij van 8,28 kWh wordt de JS 50 tot 123 km elektrisch rijbereik toegeschreven. Ook de nieuwe JS 50 is verkrijgbaar als een L7e (75 km/u)-versie en afhankelijk van het land toegankelijk vanaf 16 jaar (rijbewijs B of B1).

Vanaf het begin van volgend jaar is ook het Ligier Myli 2025-model voorradig. Daarin treffen we voor alle Myli-uitvoeringen nieuwe functies. Zoals een elektrisch te openen achterklep, dubbele ruitenwissers en een ‘connect pakket’ waarbij onder meer een inductielader voor smartphones.
In de sector van lichte elektrische vierwielers bieden de Ligiers een interessante oplossing op het gebied van individuele, betaalbare elektrische stadsmobiliteit. Dit met een rijbereik tot 192 kilometer met een 12,42kWh-batterij of nog 123 km met een energieopslag van 8,28 kWh. En voor wie het niet zo hoog op wenst te hebben met al dat stekker- en stroomgedoe: in het voorjaar van 2025 introduceert Ligier ook de nieuwe REVO D+-dieselmotor. Die motor voldoet aan de Euro 5+-emissienorm en wordt beschikbaar in alle Ligier-modellen.
Citroën C4 en C4 X met een nieuw aanzien
Ook de nieuwe Citroën C4 en C4 X werden zopas in wereldpremière gepresenteerd. Met vereenvoudigde stroomlijn en vernieuwde aanblik, waarbij meteen het nieuwe Citroën-logo opvalt. Met interieurs ook waarmee Citroën zijn comfortimago alle eer wil aandoen. Zie de vernieuwde Citroën Advanced Comfort®-stoelen die standaard gecombineerd worden met een Citroën Advanced Comfort®-wielophanging.
De nieuwe C4 en C4 X zijn niet enkel beschikbaar als 100% elektrische modellen maar ook als nieuwe Hybrid 100- en Hybrid 136-uitvoeringen. De elektrische varianten ë-C4 en ë-C4 X, worden voorzien van een V2L (Vehicle-to-Load)-functie zodat ze ook als ‘stroomleverancier’ van externe elektrische apparaten kunnen fungeren.
Onder de (ADAS)-rijhulpsystemen noteren we adaptive snelheidregeling, rijstrookbewaking en (optioneel) Highway Driver Assist. C4 en C4 X ondersteunen ook draadloze smartphone-integratie via Apple Carplay® en Android Auto, en voorzien in spraakbediende assistentie via “Hello Citroën”.

Audi A3 Sportback TFSI e: elektrisch rijbereik verdubbeld
Audi toonde onlangs de vernieuwde A3 en S3, evenals de nieuwe A3 allstreet. Intussen presenteerde Audi ook de geüpdatete A3 Sportback TFSI e-stekkerhybrides. Die zullen niet enkel peziger acterend uit de hoek komen, ze worden bovendien bedacht met een krachtigere hoogspanningsbatterij, waardoor hun elektrisch rijbereik van 143 km meer dan de dubbele afstand wordt van het e‑rijbereik dat hun voorgangers meekregen.
De nieuwe A3 Sportback TFSI e-variant wordt aangeboden met de keuze uit twee systeemvermogens. In beide gevallen vervangt de 1.5 TFSI evo2-turbobenzinemotor de oude 1.4 TFSI. De in de zestraps S-tronic geïntegreerde permanent magnetische, synchrone e‑motor is nu 85 kW/116 pk krachtig en genereert 330 Nm koppel.
De brutocapaciteit van de hoogspanningsbatterij werd opgetrokken tot 25,7 kWh (19,7 kWh netto). Ondanks die bijna verdubbelde capaciteit bleven de oude batterijafmetingen behouden. De 96 prismacellen zitten verdeeld over vier modules en dankzij een verbeterde celchemie kan zowat 50 procent meer energie geabsorbeerd worden.

De nieuwe A3 Sportback TFSI e wordt dus aangeboden met twee prestatieniveaus: 40 TFSI e en 45 TFSI e. In het laatste geval levert de 1.5 TFSI evo2 tot 130 kW/177 pk vermogen of 20 kW/27 pk meer dan in het vorige model. Het maximumkoppel is 250 Nm en dat is voorradig tussen 1.500 en 4.000 tpm. Samen met de e‑motor beschikt de A3 Sportback 45 TFSI e over een systeemvermogen van 200 kW/272 pk en 400 Nm systeemkoppel. Goed voor acceleraties van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden en een topsnelheid die het dubbele bedraagt van de in ons land op snelwegen maximaal toegelaten snelheid.
In de A3 Sportback 40 TFSI e ontwikkelt de ICE 110 kW/150 pk en 250 Nm trekvermogen. De nieuwe 1.5 TFSI evo2 en de e‑motor leveren in deze versie een systeemvermogen van 150 kW/204 pk en een systeemkoppel van 350 Nm. De A3 Sportback 40 TFSI e accelereert van 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden en scoort een top van 225 km/u. Voor beide nieuwe A3 Sportback TFSI e-versies bedraagt de elektrische topsnelheid 140 km/u.
Audi Q6 Sportback e-tron: 800-voltbatterijarchitectuur
Audi breidt het gamma van elektrische modellen uit met de Q6 Sportback e-tron. Gekenmerkt door de (elektro)technische voordelen van het schaalbare PPE-platform (Premium Platform Electric) verenigt Audi met dit model de modernste e‑aandrijftechnologie met één van de populairste koetswerkvormen bij het Audi-clientèle. En ook nu weer houdt Audi van bij de marktlancering een volledig gamma van aandrijvings- en batterijvarianten beschikbaar.
Dat gamma is gebaseerd op twee batterijformaten en evenveel aandrijfvarianten. De hoogspanningsbatterij van 83 kWh (netto: 75,8 kWh) fungeert als energieopslag voor het achterwielaangedreven instapmodel van 185 kW/252 pk dat met Launch Control in 7,0 seconden van 0 naar 100 km/u kan snellen.

De e‑motor van de op de achterwielen aangedreven Q6 Sportback e-tron performance, gevoed vanuit een 100 kWh (netto: 94,9 kWh)-energieopslag, ontwikkelt 225 kW/306 pk en snelt in Launch Control-modus in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Ook de Q6 Sportback e-tron quattro met een systeemvermogen van 285 kW/387 pk puurt zijn energie uit een 100 kWh straffe energieopslag. Die quattro-versie sprint in slechts 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De met een e‑motor op de voor- en achteras aangedreven SQ6 Sportback e-tron beschikt over een systeemvermogen van 360 kW/489 pk. In Launch Control-modus flitst die in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u.
Geavanceerd thermomanagement van de energieopslag (800-voltarchitectuur) zorgt ervoor dat de Audi Q6 Sportback e-tron performance met een maximum-DC-snellaadvermogen van 270 kW kan worden herladen. Ook het S-model kan herladen worden met een DC-laadvermogen van 270 kW. De achterwielaangedreven varianten kunnen bijladen aan 260 kW (voor de 100kWh-batterij) of 225 kW (met de 83kWh-batterij).
Europees debuut van het Chinese Leapmotor
De deelname van het Chinese Leapmotor aan het Salon van Parijs was eerder verrassend. Nauwelijks een paar weken na het bekendmaken van de joint venture Leapmotor International in Milaan, werd die deelname bekendgemaakt. En dit nog nadat we de introductie van het eerste in Europa beschikbare model mochten vernemen: de T03-stadsauto.
De lancering van Leapmotor-voertuigen in Europa is een aanvulling op het voertuigportfolio van de Stellantis-merken. De expansiestrategie van Leapmotor International, de door Stellantis geleide 51/49 joint venture met Leapmotor, richt zich op uitbreiding van een kostenefficiënte productverkoop buiten China. De oprichting van die samenwerking verliep gelijktijdig met een investering van € 1,5 miljard door Stellantis om ongeveer 21% van Leapmotor te verwerven. Met behulp van de distributiekanalen van Stellantis kan Leapmotor International tegen het eind van dit jaar het aantal verkooppunten verhogen tot 350. Leapmotor verwacht in de komende jaren ten minste één model per jaar uit te brengen.

Na eerder al kennis te hebben gemaakt met de T03, een compacte vijfdeurs stadsauto die thuishoort in het A-segment en een elektrisch WLTP-rijbereik van 265 km heeft, toonde Leapmotor in Parijs de elektrische B10 (C-SUV), de C10 en C16 (D-SUV). De B10 is het eerste model uit de B-serie van Leapmotor en maakt gebruik van de LEAP 3.5-architectuur.
De C16 met zes zitplaatsen (2+2+2-stoelconfiguratie) rijdt op een hoogspanningsplatform volgens 800-voltarchitectuur met siliciumcarbide (SiC) dat tot 180 kW (DC-)laadvermogen ondersteunt. De C16 is 4.915 mm lang en met een wielbasis van 2.825 mm kon er voldoende ruimte geschapen worden voor de zes inzittenden. Dit met een kofferbak die kan uitgebreid worden tot 1.022 liter met de derde stoelrij neergeklapt.
De C10-D-SUV wordt uitgespeeld voor klanten die de stap naar batterij-elektrische mobiliteit willen wagen en op zoek zijn naar een royaal bemeten en nog enigszins betaalbare gezinswagen. Ook de C10 maakt gebruik van de LEAP 3.0-architectuur, ontwikkeld door Leapmotor, waaronder de centraal geïntegreerde elektronische configuratie, het Cell-to-Chassis (CTC) 2.0-systeem en een smart cockpit. Deze elektrische D-SUV belooft een WLTP-rijbereik van 420 km.