Als Passenger Van of als Cargo Van
Nieuw: Kia PV5
Kia toonde de eerste beelden van de weldra te introduceren PV5 Passenger en PV5 Cargo Van. Het worden de eerste modellen binnen Kia’s wereldwijde Platform Beyond Vehicle (PBV)-gammastrategie. De PV5 werd voor het eerst gepresenteerd als Concept PV5 op de Consumer Electronics Show (CES) 2024 en in januari ll. op het Autosalon van Brussel.

Ook deze PV5-vans zullen gebruikmaken van Kia’s ‘ervaringrijke’ EV-technologie. Dankzij een creatieve modulaire aanpak hoopt Kia met ongekende flexibiliteit en een breed aanbod aan gespecialiseerde uitvoeringen in te kunnen spelen op de veelsoortige verlangens van een breed klantenbestand.
De PV5 wordt dus aangeboden in meerdere configuraties. De voor personenvervoer ontworpen Passenger Van en de voor goederentransport geoptimaliseerde Cargo Van zijn de twee basisuitvoeringen maar daarnaast zullen weldra nog extra varianten en ook gespecialiseerde conversies worden getoond.
PV5 Passenger Van: lage gordellijn en groot glasoppervlak

Het strakke geometrische profiel draagt bij tot de moderne uitstraling van de PV5 Passenger Van. Het ruime glasoppervlak en de lage gordellijn moeten resulteren in een voor de passagiers ongehinderd zicht rondom. De zwarte raamomlijstingen contrasteren opvallend met de carrosseriekleur en dat doen ook de zwarte geometrische wielkastverbreders en deurdorpels.
Vooraan benadrukken die gewaagde signatuurverlichting en smaakvolle zwarte accenten rondom de koplampen de bijdetijdse esthetiek. Achteraan getuigt de PV5 Passenger Van van soliditeit en functionaliteit. Let verder op die fijnzinnig geïntegreerde D-stijl die het visuele voertuigvolume doet toenemen. De brede, horizontaal openende achterklep van de PV5 Passenger Van strekt zich uit over de volledige voertuigbreedte en opent zich van net boven de robuuste achterbumper tot in de daklijn.
PV5 Cargo Van: anders dan een traditionele LCV

Uiteraard volgt de PV5 Cargo Van ook een identieke geometrische designtaal als die van de PV5 Passenger Van. Een nog meer uitgesproken rechtuit-rechtaanvormgeving verraadt echter dat er voor de Cargo Van een maximum aan laadvolume en optimale laadruimtebenutting werd nagestreefd.
Achteraan monteert Kia hier twee opvallend hoge, verticaal scharnierende achterdeuren. Samen met een grote zijdelingse schuifdeur garanderen die hoge achterdeuren praktische meerwaarde met vlotte toegang tot de cargoruimte tijdens het laden en lossen.
De beelden van de PV5 Cargo Van spreken alvast voor zich; met zijn strak en modern design zal deze PV5 Cargo Van zich in het hedendaagse verkeer stellig van de overige, doorgaans traditioneel getekende, lichte bestelwagens onderscheiden.
